- og det er ikke noe problem. Jeg flasker også alt ølet mitt, men jeg overfører til blandingskar før flasking. Du kan sikkert flaske fra flat bottom'en, også. Men da bør du nok mekke en eller annen pettersmartgreie - ei lita ramme - så du kan vippe karet uten å måtte holde det mot slutten.
Sånn ser det ut når jeg overfører til blandingskaret, en trofast Rickenbach'er - noen tenker sikkert gitar nå
- som det har rent over 400 brygg gjennom. Usltelige greier - og i og for seg ikke noe dumt alternativ som gjæringskar. Men ugjennomsiktig. (Du må vel kjøpe en tilsvarende Speidel nå; trur ikke de der er å få lenger her i landet.) Et sånt kar er ideelt til omstikking om du vil unngå kontakt med oksygen. Jeg har det stående breddfullt med Starsan, og så kjører jeg inn co2 mens jeg tapper ut den. Trenger bare en vanlig silikonslange, ikke noe mikk. Og så lager jeg sløyfe når jeg overfører ølet, som du ser. Når jeg flasker, kobler jeg CO2 til Rickenbach'ern igjen.
En fordel med det du ser på bildet, er at gjæringskaret med gjær også er fritt for oksygen etter at ølet er tappa ut. Det er bra hvis du vil ta vare på gjæren, som da skal holdes unna oksygenkontakt så langt det går. Her kan du bare la det være igjen en liten skvett øl, og så kan du riste gjæren sammen med ølet uten å skade, den med oksygen, og helle den over på egna beholder. Og rett i kjøleskap.
Når jeg fortsetter å vippe karet, renner gjæren ned og skyver ølet opp mot krana. Så om jeg vil, kan jeg få med så å si hver eneste dråpe.