Nytt gjæringskar

Jeg har en Fermzilla og to Allroundere og støtter det som sies her. Overgang fra bøttene til disse er nok det som har hatt mest å si for kvaliteten på ølet mitt. Det ble merkbar forskjell fra dag en. Liker Allrounderen best, lite mikkmakk, og veldig enkel rengjøre.

Hva er det som gir en merkbar forskjell? Mindre oksygen?
 
Hva er det som gir en merkbar forskjell? Mindre oksygen?
Jeg skal ikke si at det gir bedre øl. Jeg setter pris på å kunne se hva som foregår i brygget, men kanskje viktigst er at de er lette å holde reine - og at du kan se at de er reine. Jeg mener også at det er lettere å unngå riper i dem.

Blir ølet stående lenge før tapping er det jo en fordel at de er mer diffusjonstette enn de gamle bøttene. Men jeg er ikke overbevist om at det normalt spiller noen rolle. Det veit jeg ærlig talt ikke. Men det er jo en mulighet.
 
Og ja. Jeg vil ikke ha krana for høyt, siden jeg også tapper på flaske fra den.
- og det er ikke noe problem. Jeg flasker også alt ølet mitt, men jeg overfører til blandingskar før flasking. Du kan sikkert flaske fra flat bottom'en, også. Men da bør du nok mekke en eller annen pettersmartgreie - ei lita ramme - så du kan vippe karet uten å måtte holde det mot slutten.

Sånn ser det ut når jeg overfører til blandingskaret, en trofast Rickenbach'er - noen tenker sikkert gitar nå:) - som det har rent over 400 brygg gjennom. Usltelige greier - og i og for seg ikke noe dumt alternativ som gjæringskar. Men ugjennomsiktig. (Du må vel kjøpe en tilsvarende Speidel nå; trur ikke de der er å få lenger her i landet.) Et sånt kar er ideelt til omstikking om du vil unngå kontakt med oksygen. Jeg har det stående breddfullt med Starsan, og så kjører jeg inn co2 mens jeg tapper ut den. Trenger bare en vanlig silikonslange, ikke noe mikk. Og så lager jeg sløyfe når jeg overfører ølet, som du ser. Når jeg flasker, kobler jeg CO2 til Rickenbach'ern igjen.

En fordel med det du ser på bildet, er at gjæringskaret med gjær også er fritt for oksygen etter at ølet er tappa ut. Det er bra hvis du vil ta vare på gjæren, som da skal holdes unna oksygenkontakt så langt det går. Her kan du bare la det være igjen en liten skvett øl, og så kan du riste gjæren sammen med ølet uten å skade, den med oksygen, og helle den over på egna beholder. Og rett i kjøleskap.

Når jeg fortsetter å vippe karet, renner gjæren ned og skyver ølet opp mot krana. Så om jeg vil, kan jeg få med så å si hver eneste dråpe.
flatbottom tapping.jpg
 
- og det er ikke noe problem. Jeg flasker også alt ølet mitt, men jeg overfører til blandingskar før flasking. Du kan sikkert flaske fra flat bottom'en, også. Men da bør du nok mekke en eller annen pettersmartgreie - ei lita ramme - så du kan vippe karet uten å måtte holde det mot slutten.

Sånn ser det ut når jeg overfører til blandingskaret, en trofast Rickenbach'er - noen tenker sikkert gitar nå:) - som det har rent over 400 brygg gjennom. Usltelige greier - og i og for seg ikke noe dumt alternativ som gjæringskar. Men ugjennomsiktig. (Du må vel kjøpe en tilsvarende Speidel nå; trur ikke de der er å få lenger her i landet.) Et sånt kar er ideelt til omstikking om du vil unngå kontakt med oksygen. Jeg har det stående breddfullt med Starsan, og så kjører jeg inn co2 mens jeg tapper ut den. Trenger bare en vanlig silikonslange, ikke noe mikk. Og så lager jeg sløyfe når jeg overfører ølet, som du ser. Når jeg flasker, kobler jeg CO2 til Rickenbach'ern igjen.

En fordel med det du ser på bildet, er at gjæringskaret med gjær også er fritt for oksygen etter at ølet er tappa ut. Det er bra hvis du vil ta vare på gjæren, som da skal holdes unna oksygenkontakt så langt det går. Her kan du bare la det være igjen en liten skvett øl, og så kan du riste gjæren sammen med ølet uten å skade, den med oksygen, og helle den over på egna beholder. Og rett i kjøleskap.

Når jeg fortsetter å vippe karet, renner gjæren ned og skyver ølet opp mot krana. Så om jeg vil, kan jeg få med så å si hver eneste dråpe.
Tusen takk for god forklaring. Veldig fin og smart løsning du har her. Liker enkelheten. Jeg høster jo ikke så mye gjær, men tenker du også at oksygen-fri overførsel til blandingskar er viktig for å unngå usmaker? Jeg har hittil kun brukt hevert for å overføre til blandingskar. Passer da på at det overføres roligst mulig uten plask.
 
Tusen takk for god forklaring. Veldig fin og smart løsning du har her. Liker enkelheten. Jeg høster jo ikke så mye gjær, men tenker du også at oksygen-fri overførsel til blandingskar er viktig for å unngå usmaker? Jeg har hittil kun brukt hevert for å overføre til blandingskar. Passer da på at det overføres roligst mulig uten plask.
Tusen takk for god forklaring. Veldig fin og smart løsning du har her. Liker enkelheten. Jeg høster jo ikke så mye gjær, men tenker du også at oksygen-fri overførsel til blandingskar er viktig for å unngå usmaker? Jeg har hittil kun brukt hevert for å overføre til blandingskar. Passer da på at det overføres roligst mulig uten plask.
Så lenge du unngår all plasking, kommer du langt. Jeg overførte NEIPA flere ganger uten å ha denne CO2-løsninga, og det gikk fint. Jeg ser på det som ei ekstra sikring, og det øker nok holdbarheta på ølet, men det er ikke noe uomgjengelig nødvendig.

Nøkkelen trur jeg er to ting: For det første sjølsagt forsiktighet i all overføring av øl. Bruk alltid slanger. Og for det andre nok frisk gjær også i slutten av prosessen. Det siste legger du sjølsagt grunnlaget for når du starter gjæringa, med å pitche nok gjær, og - ikke minst - frisk gjær. Gjæren er viktig fordi den er en særdeles effektiv oksygenjeger - og oksygenet bruker litt tid på å gjøre skade, så om det fjernes relativt raskt, er mye gjort.
 
Sist redigert:
Kjøp Fermzilla Allrounder istedenfor, så slipper du å bore hull og kan overføre ølet helt oksygenfritt. :)
Ser jo at det er veldig praktisk når du fater. Men er det egentlig noe poeng når du flasker?

Du må jo dessuten tømme fatet for oksygen på samme måten som jeg tømmer blandingsfatet. Så det er vel kanskje bruken av fat i stedet for flasker som er lettvint.

Flasker du, blir det vel som å flaske fra fat, og det er så vidt jeg veit ikke noen spøk?
 
Det er ikke noe problem med mottrykksfyller.
70 stykker:)?

Det er en ganske ny episode på Experimental Brewing der Beechum og Conn snakker om flasking fra fat, og jeg fikk ikke inntrykk av at det var noe de veldig gjerne dreiv med. (Om jeg ikke husker feil mente Conn at folk som flaska ølet sitt i stedet for å bruke fat, var modne for innleggelse:).)
 
Ikke noe problem @Finn Berger - går fort med denne fra Sverige - ny flaske på vent, 1 inn i stativet og 1 til kork mens denne ene i stativet blir fylt med øl. Du få komme på treningsleir hos meg.

Pils tar jeg direkte fra fat - har ståt 4-6 uker på lager :)
Øl som trenger speise eller "F2 + sukkerlake" blander jeg først i min 30 Liter allrounder (purged med CO2) - venter 2 timer - og så flasker jeg på samme måtte som jeg gjør fra fatt, bare at CO2 trykket er mye lavere.

Nics

2C53642A-C326-4879-AEE9-C001CBB91E09.jpeg
 
Ikke noe problem @Finn Berger - går fort med denne fra Sverige - ny flaske på vent, 1 inn i stativet og 1 til kork mens denne ene i stativet blir fylt med øl. Du få komme på treningsleir hos meg.

Pils tar jeg direkte fra fat - har ståt 4-6 uker på lager :)
Øl som trenger speise eller "F2 + sukkerlake" blander jeg først i min 30 Liter allrounder (purged med CO2) - venter 2 timer - og så flasker jeg på samme måtte som jeg gjør fra fatt, bare at CO2 trykket er mye lavere.

Nics

Vis vedlegget 56803
Dumt å forsøke å benekte empiriske fakta - så jeg får nok gi meg:). Det der ser jo imponerende ryddig og greit ut. Jeg får komme på kurs om jeg skulle få det for meg å begynne på et nytt og bedre liv. Men inntil videre vandrer jeg nok videre på den brede vei; det ikke bare gamle damer som er vonde å vende;).
 
Dumt å forsøke å benekte empiriske fakta - så jeg får nok gi meg:). Det der ser jo imponerende ryddig og greit ut. Jeg får komme på kurs om jeg skulle få det for meg å begynne på et nytt og bedre liv. Men inntil videre vandrer jeg nok videre på den brede vei; det ikke bare gamle damer som er vonde å vende;).
Fru Sørensen kan bli på gamlehjemme - men, det er slett ikke så lett å vende gamle vaner, enig i det - Junior her i huset har ikke noe gamle vaner ennå - han tapper pils rett fra gjæringskar og gidder ikke å vente på verken fat eller flaske - lit mye skum synes jeg da :) - jeg venter heller 6 uker til lagring er over - gammel vane.
 
Beechum og Conn snakker om flasking fra fat, og jeg fikk ikke inntrykk av at det var noe de veldig gjerne dreiv med
Det trengs en dose øvelse før bruk av mottrykksfyller går smertefritt. Så jeg skjønner godt at de som bruker fat og fyller et par flasker nå og da sliter.

Fyller man alt med mottrykk går det av seg selv, og det tar kortere tid enn når jeg brukte sukkerlake, omstikkingskar og tappestav.
 
Det trengs en dose øvelse før bruk av mottrykksfyller går smertefritt. Så jeg skjønner godt at de som bruker fat og fyller et par flasker nå og da sliter.

Fyller man alt med mottrykk går det av seg selv, og det tar kortere tid enn når jeg brukte sukkerlake, omstikkingskar og tappestav.
Å man slipper dagesvis å vente på karbonering og man slipper bunnfall i flaskene. Jeg rister inn CO2 med vekt og motrykksfyller dagen etterpå på øl som skal med på hyttetur osv og kan drikkes sylferske.
 
Ikke noe problem @Finn Berger - går fort med denne fra Sverige - ny flaske på vent, 1 inn i stativet og 1 til kork mens denne ene i stativet blir fylt med øl. Du få komme på treningsleir hos meg.

Pils tar jeg direkte fra fat - har ståt 4-6 uker på lager :)
Øl som trenger speise eller "F2 + sukkerlake" blander jeg først i min 30 Liter allrounder (purged med CO2) - venter 2 timer - og så flasker jeg på samme måtte som jeg gjør fra fatt, bare at CO2 trykket er mye lavere.

Nics

Vis vedlegget 56803
Hva heter denne ølfylleren på bildet?
 
Tilbake
Topp