Kloakk
Norbrygg-medlem
De første femten innleggene i denne tråden er henta fra en diskusjon/erfaringsutveksling i tråden Hva skal du brygge idag?
Gi den 4 gram Fermaid O når det er aktivitet så går den seg ferdig uten problemer, jeg hadde en skikkelig slimete og treig start på siste runde med philly sour, ga den en dose fermaid O, og hei hvor det gikk til målstreken uten et eneste problem.Pils i morra. Kjører noe jeg vel kan kalle standardoppskrifta mi, men med diphopping.
OG 1.049 (90 % meskeeffektivitet), FG 1.010 (79% utgjæring), 5,1% ABV. 40+ IBU. 1 ts hver av kalsiumsulfat, kalsiumklorid og magnesiumsulfat. 3 gr Antioxin SBT. Mesker på 64 + 72. Koker 60 min. Gjærer på 15 grader. Ser ut som om det er greit med denne gjæren (Fermolager).
Malt til 30 liter før tapping
4,5 kg Muntons pilsnermalt
0,5 kg Wienermalt
0,2 kg Bisquit
0,1 kg syremalt
Humle
20 gr Merkur @ 60
30 gr Opal @ 30
10 gr Opal @ diphop
50 gr Tettnanger @ diphop
Gjær
Fermolager (2 dl tjukk slurry, drøye to uker gammel. Det er litt i overkant av hva jeg liker uten å gjenoppfriske den først, men jeg gidder ikke mase med det akkurat nå. Og gjæren er høsta og oppbevart nokså optimalt, trur jeg. Så jeg oksygenerer vørteren godt, og hiver slurryen oppi som den er.)
Sist redigert av en moderator: