Opplever du hop creep?

Opplever du hop creep?

  • Ja

    Stemmer: 10 31,3%
  • Nei

    Stemmer: 13 40,6%
  • Vet ikke, har ikke nok data

    Stemmer: 9 28,1%

  • Totalt antall stemmer
    32
Ja, og det gjør jeg. Tørrhumler ofte på halen av gjæringsforløpet

Ellers er det jo litt snodig at jeg kan oppbevare flasker i opptil et halvt år uten problemer når det f.eks er flaska etter 10 dager og 5 dager TH
Det kommer vel an på tilstanden da du flaska. Hovedgjæringa kan jo gå veldig kjapt unna. Men jeg trur ikke jeg har opplevd at 5 dager med tørrhumling har vært nok etter at denne "epidemien" slo til.
 
Men, jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare skaffer deg fat til denne type øl. Alt annet kan du jo fortsette å ha på flasker..?
Fordi jeg er en sta gammal jævel;). Og fordi jeg liker flasker. Øl fra fat er sjarmløse greier :cool:.

Nå har jeg akkurat flaska ferdig 100 liter øl, og er fremdeles totalt umotivert til å gå over på fat:). Og humlekryperiet skal jeg nok klare å lure. Neste er å kjøre humleposene i sous vide-bad.
 
Fordi jeg er en sta gammal jævel;). Og fordi jeg liker flasker. Øl fra fat er sjarmløse greier :cool:.

Nå har jeg akkurat flaska ferdig 100 liter øl, og er fremdeles totalt umotivert til å gå over på fat:). Og humlekryperiet skal jeg nok klare å lure. Neste er å kjøre humleposene i sous vide-bad.

Er det ikke deilig å få øl på tapp da? Se bort i fra fatet. Det er gjemt i skapet
og jeg syntes ikke de fra AEB er så stygge heller
 
Ekstra mye arbeid og fare for oksygen. Værste av to verdener spør du meg
Tja, kommer an på utstyr og hvor fortrolig man er med det. Har øl som er over fire år gammelt på flasker som ikke gjør seg bort. Holder seg bedre enn på boks med duofiller. Det aller beste er jo å holde seg til fat ja, lukka sløyfe til CO2 purget fat. Men skal jeg først flaske så gjør jeg det via fatet så har jeg full kontroll på karboneringen og ingen sedimenter i flaska.
 
Fordi jeg er en sta gammal jævel;). Og fordi jeg liker flasker. Øl fra fat er sjarmløse greier :cool:.

Nå har jeg akkurat flaska ferdig 100 liter øl, og er fremdeles totalt umotivert til å gå over på fat:). Og humlekryperiet skal jeg nok klare å lure. Neste er å kjøre humleposene i sous vide-bad.

Sitter nå med en sylfersk IPA tørrhumla med 5 g/L Columbus, Centennial og Simcoe. Fata for 5 dager siden og den aroma der tror jeg du kommer til å savne :)
 
Sitter nå med en sylfersk IPA tørrhumla med 5 g/L Columbus, Centennial og Simcoe. Fata for 5 dager siden og den aroma der tror jeg du kommer til å savne :)
Det gjør jeg nok. Min Vestkyst med bare dip hop har ikke slag i trynet-aroma - sjøl om den er godt drikkelig. Og Vestkyst har jo de humlene der + Amarillo.
 
Tilbake
Topp