Da er tida kommet for å teste "tørrdenaturering" av enzymene i humla før tørrhumling.
Jeg har en lett NEIPA stående som er omtrent ferdiggjæra, og skal tørrhumles. Så jeg tar humla og vakumerer den, og så legger jeg den i et vannbad på 80 grader. Det er godt over hva humla tørkes på, så jeg satser på at det ikke trengs så mye tid. Jeg tester ut to timer nå.
Humla tørkes ellers i helt opptil 14-15 timer, men da på vesentlig lavere temperatur, ned mot 50 grader. Tidligere blei det brukt høyere temperaturer, men ikke så høye som 80 grader. (Det ville faktisk føre til brannfare i tørka!)
Det er visstnok stor forskjell mellom humlesortene på hvor godt enzymene tåler høyere temperaturer, men enn så lenge er ikke data på det tilgjengelige. Jeg har like deler Nugget, Columbus og Chinook her. Om det funker med dem, har jeg altså ingen garanti for at det vil funke med andre humler - men det sier vel noe.
Kilde til dette innlegget er Brülab-episode 130:
Impact Kilning Temperature has on Hop Quality w/ Dr. Lindsey Rubottom (Vel verd å høre på!) Men ideen om tørrdenaturering er noe jeg i ensom desperasjon har fundert på om vil kunne funke, så den har ingen støtte i arbeidet til LR. Jeg er ikke aleine om å ha tenkt på dette, men jeg har ikke sett at noen faktisk har testa det, sjøl om Tom Shellhammer og Stockholm har testa pasteurisering i væske, og funnet at det ser lovende ut.
Hva som skjer med aromaoljene, er jeg temmelig usikker på. Men de har jo ikke noe sted å gå, så jeg satser på at de stort sett blir beholdt.
Sånn ser det ut. En må få med noe tungt i posen, eller flyter det bare oppå.