Hop Creep

Finn Berger

Moderator
Du kan jo prøve å tørrhumle ved 20 C i en uke slik jeg hintet om i innlegget du klarte å slette ;-)
Nei, det er nettopp det jeg vil unngå. Det er ingen grunn til å la humla ligge i mer enn et par døgn. Jo lenger den blir liggende, jo mer øker du risikoen for "grønne"/astringente smaker, samtidig som du faktisk får redusert aromaoljeinnhioldet.

Nå finnes det klassiske IPAer som er tørrhumla sjukt lenge, og vil en etterligne dem, er det jo greit. Men det er en dårlig strategi for NEIPA.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
@Holmentoppen Jeg svarer på innlegget ditt fra tråden om cold IPA her.

Hop creep er ikke noe nytt fenomen, det er riktig. Men pga NEIPAens enorme vekt på humlearoma senket produsentene temperaturen under tørkinga av humlene for å bevare aromaoljene bedre, og dermed blei ikke lenger enzymene denaturert. Hvordan denne praksisen har endra seg opp gjennom historia, aner jeg ikke. Men det var vel bl.a. ei erfaring at når indiaølet blei tørrhumla før det blei sendt avgårde, så satte det i gang ny gjæring - med risiko for at fatene eksploderte om de ikke blei ventilert.

Gusherproblemet var/er ikke knytta til tørrhumla øl, så jeg trur ikke hop creep har vært noen bidragende faktor der. Jeg trur vel den enkle forklaringa er dårlig reinhold. (Jeg har hatt min del av sånne erfaringer:(.)
Den beste forklaring på gushere jeg har sett: Overkarbonert øl med gjærsedimenter og humlefragmenter i bunnen. Trykkfallet som oppstår når flasken åpnes setter i gang en kjedereaksjon der bunnfall hvirvles opp og frigjør CO2 som igjen hvirvler opp enda mer bunnfall osv. Fortsetter gjerne til flasken er nesten tom. Sikkert ikke den eneste årsaken, men jeg tenker overdreven ettergjæring på flasken spiller en stor rolle.

Finn Berger

Moderator
Den beste forklaring på gushere jeg har sett: Overkarbonert øl med gjærsedimenter og humlefragmenter i bunnen. Trykkfallet som oppstår når flasken åpnes setter i gang en kjedereaksjon der bunnfall hvirvles opp og frigjør CO2 som igjen hvirvler opp enda mer bunnfall osv. Fortsetter gjerne til flasken er nesten tom. Sikkert ikke den eneste årsaken, men jeg tenker overdreven ettergjæring på flasken spiller en stor rolle.
Denne diskusjonen kan eventuelt fortsettes her: https://forum.norbrygg.no/threads/gusher-infeksjon.32397/

Hop creep kan åpenbart skape både gushere og flaskebomber, men jeg tviler på at det er noen hoveårsak til fenomenet.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Nei, det er nettopp det jeg vil unngå. Det er ingen grunn til å la humla ligge i mer enn et par døgn. Jo lenger den blir liggende, jo mer øker du risikoen for "grønne"/astringente smaker, samtidig som du faktisk får redusert aromaoljeinnhioldet.

Nå finnes det klassiske IPAer som er tørrhumla sjukt lenge, og vil en etterligne dem, er det jo greit. Men det er en dårlig strategi for NEIPA.

Nu vel, det har vel aldri vært uvanelig å tørrhumle NEIPA tidlig. Om du går glipp av noe ved å ikke senhumle er mulig, men kortere enn tre dager er vel oppskrift på hop creep. Jeg tørrhumler aldri kortere enn 5 dager uten å være plaget av "grønne"/astringente smaker

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg tror jeg sterk ville vurdert fat på Neipa Finn og så kan du mottryksfylle de gangene du må gi bort
Det er i hvertfall min filosofi, alt annet kan jeg godt ha på flaske

Finn Berger

Moderator
Jeg tror jeg sterk ville vurdert fat på Neipa Finn og så kan du mottryksfylle de gangene du må gi bort
Det er i hvertfall min filosofi, alt annet kan jeg godt ha på flaske
No way:). Jeg liker flasker, og kan ikke fordra fat. Sjarmløse greier. (Og flaskeNEIPAene mine er helt greie. )

Løsninga mi - når jeg gidder - er å stikke om når humla har ligget i et par dager. Det er det noen bryggerier gjør, så vidt jeg har skjønt. Enzymene forsetter jo å jobbe, men jeg unngår effekten av å la grønnsakene ligge og trekke i ølet.

Topp