Hop Creep

Hva slags tørrhumle prosedyre har dere som opplever hop creep?
Humlepellets as is fra pakken, dumpet i karet siste 3-5 dager av fermenteringen pleier å gjøre jobben. Særlig hvis det er en større mengde. Ikke kritisk, men ser gjerne en respons, og litt tørrere brygg. Kommer til å teste diphop ved neste brygg som vanligvis ville blitt tørrhumlet.
 
Hva slags tørrhumle prosedyre har dere som opplever hop creep?
Det kan variere, men normalt tørrhumler jeg etter at FG er nådd - eller nesten, litt etter som.

Det er merkelig at du ikke opplever det. Hører du på en del podcaster, er det åpenbart at fenomenet tas for gitt. Spørsmålet er aldri om bryggere opplever hop creep, men hva de gjør for å håndtere problemet.

Årsaken til at problemet har blitt aktuelt i seinere tid, er heller ingen hemmelighet. Humla tørkes på lavere temperatur nå enn før NEIPA-revolusjonen, da jakta på fruktaromaene blei det alt dreide seg om.

Så for å snu på det: Hva gjør du som kan forklare at du ikke opplever problemer?
 
Spent på om du tar humlekrypen med denne metoden, Finn!
Hater humlekryp intenst.
Nå har jeg testa ølet, og det er ikke ille. Trur det jeg oppfatta som "støvete" smak er grapefrukt/furu - og kanskje "woody". Humlene jeg brukte var Nugget, Chinook og Columbus, og det blir ikke så mye tropiske aromaer av dem. Ikke uten biotransformasjon, i alle fall - og den gjæren jeg brukte, var Fuller's-gjæren (WLP 002, Imperial A09 Pub) - som kanskje ikke er så god på akkurat det (?).

Konklusjon så langt: Dette funker kanskje greit, men må testes mer.
 
Sist redigert:
Hop creep er flott, hjelper meg til å tyne ned hus-apaen et par ekstra sg poeng hver gang. Jeg bruker WLP095. Den er eksplosiv fra start frem til 1.015-16, så blir den lat. En kombinasjon av hop creep og økt temperatur hjelper meg med å få den dit jeg vil ha den, 1.010.
Pleier å tørrhumle, stenge for trykket (spund) og øke temperaturen et par grader samtidig. Har prøvd å ikke tørrhumle dette ølet og da gjærer det dårligere ut.
Så hop-creep er ikke et problem men et fenomen man må ta med i beregningen og som kan brukes som et verktøy.
 
Hop creep er flott, hjelper meg til å tyne ned hus-apaen et par ekstra sg poeng hver gang. Jeg bruker WLP095. Den er eksplosiv fra start frem til 1.015-16, så blir den lat. En kombinasjon av hop creep og økt temperatur hjelper meg med å få den dit jeg vil ha den, 1.010.
Pleier å tørrhumle, stenge for trykket (spund) og øke temperaturen et par grader samtidig. Har prøvd å ikke tørrhumle dette ølet og da gjærer det dårligere ut.
Så hop-creep er ikke et problem men et fenomen man må ta med i beregningen og som kan brukes som et verktøy.
If you can't beat'em, join'em:).

Men det finnes andre måter å få ønska utgjæring på. Og jeg ønsker nettopp ikke den økte utgjæringa. Den tvinger meg til enten å godta høyere ABV enn jeg vil, eller til å bruke mindre malt, og følgelig få mindre smak. Dessuten blir humla liggende lenger i enn jeg vil, og det er kanskje det jeg liker dårligst.

Så altså: Sjøl om man nok kan finne måter å tilpasse seg faenskapet på, så ønsker jeg å finne måter å bli kvitt det på. Og så kan man jo alltids vente på at produsentene setter opp tørketemperaturen igjen, etter at eksperimenter har vist at det faktisk ikke er noen aromagevinst å hente ved å tørke på lavere temperatur. (Se Brülab, episode 130)
 
Sist redigert:
Ja, men på samme måte som det går an å få mer utgjæring på andre måter går det jo an å ta høyde for hop-creep ved å meske høyere også, hvis høy utgjæring ikke ønskes.
Det er jo et fenomen som vi vet forekommer, så det må kompenseres for.

I mitt tilfelle får jeg ikke den gjæren jeg vil bruke til å gjære langt nok ned ved å meske lavere. Jeg er allerede lavt i mesk på denne, og har prøvd enda lavere og lengre men oppnår ikke det jeg vil med mesk så når jeg bruker denne gjæren ønskes humlekrypen velkommen.
 
Ja, men på samme måte som det går an å få mer utgjæring på andre måter går det jo an å ta høyde for hop-creep ved å meske høyere også, hvis høy utgjæring ikke ønskes.
Det er jo et fenomen som vi vet forekommer, så det må kompenseres for.

I mitt tilfelle får jeg ikke den gjæren jeg vil bruke til å gjære langt nok ned ved å meske lavere. Jeg er allerede lavt i mesk på denne, og har prøvd enda lavere og lengre men oppnår ikke det jeg vil med mesk så når jeg bruker denne gjæren ønskes humlekrypen velkommen.
Nei, det stemmer ikke helt. Jeg ønsker effekten - en smule restsødme - av å bruke en gjær som ikke eter maltotriose. Og den blir ødelagt.

Ellers er det jo sunn filosofi å tilpasse seg det en ikke kan gjøre noe med - på den ene eller den andre måten. Men jeg er altså ikke villig til gi opp å gjøre noe med det ennå:).

Det kommer jo stadig nye humleprodukter. Når du kan tilsette flytende ekstrakt i stedet for å tørrhumle, kan man jo velge om man vil ha humlekryp eller ikke. Men forløpig er de for dyre - og jeg veit ikke om de faktisk kan erstatte tørrhumling.
 
Tok ut en force ferment test da jeg tørrhumla IPA'n min på fredag. Den havna på 1.012 samme som da jeg tappa i dag, 5 dager etter.
Var 1.015 på tørrhumlingspunktet. Altså hadde fg havnet på samme med og uten tørrhumle
1.060, wlp066, +4 g/L humle
 
Tok ut en force ferment test da jeg tørrhumla IPA'n min på fredag. Den havna på 1.012 samme som da jeg tappa i dag, 5 dager etter.
Var 1.015 på tørrhumlingspunktet. Altså hadde fg havnet på samme med og uten tørrhumle
1.060, wlp066, +4 g/L humle
Kan bare si lucky you.

Men at hop creep er et reelt feomen som mange av oss - inkludert alle bryggerier, så vidt jeg kan skjønne - plages med og må forholde oss til, er udiskutabelt. Det interessante er hvorfor du ikke opplever det.
 
Kan bare si lucky you.

Men at hop creep er et reelt feomen som mange av oss - inkludert alle bryggerier, så vidt jeg kan skjønne - plages med og må forholde oss til, er udiskutabelt. Det interessante er hvorfor du ikke opplever det.

Kom "tilfeldigvis" over denne, skulle forventet annen fg men..
 
Kom "tilfeldigvis" over denne, skulle forventet annen fg men..
Jo. Men det hjelper ikke å vise til enkelttilfeller. Når hele industrien er opptatt av dette problemet, så eksisterer det. Du kan da ikke mene at dette er noe som "egentlig" ikke finnes? Det blei jo påvist allerede i 1896!
 
Jo. Men det hjelper ikke å vise til enkelttilfeller. Når hele industrien er opptatt av dette problemet, så eksisterer det. Du kan da ikke mene at dette er noe som "egentlig" ikke finnes? Det blei jo påvist allerede i 1896!

Nei, jeg mener ikke at det er noe som ikke finnes. Bare enkle observasjoner, men som du selv sier, merkelig at jeg ikke plages av det. Og jeg tror egentlig ikke jeg er alene
 
Tilbake
Topp