Hop Creep

Hvilken fg ender du på?
Blir det plopping på andre tørrhumling hvis enzymene fra den første runden har brutt ned det de klarer å bryte ned.
Helt normal utgjæring vil jeg si, varierer selvfølgelig med forskjellig gjær og sånn, men us-05, 1.060 kan havne på 1.010 -1.012 f.eks

Det ser ut til at varmebehandlinga mi tok knekken på humlekrypenzymene. Kjapp utgjæring, og nå er det helt stille.

Så gjenstår det å se om jeg tok knekken på de finere smaksnyansene i samme slengen. Men ølet lukter i alle fall kraftig av humle.
Dette ølet blei meska på 71 grader. OG blei 1.046, og nå er FG nådd: 1.016. Det gir en ABV på 3,9% og en utgjæringsprosent på 64.

Det siste tyder på at det har vært lite eller ikke noe humlekryping, og jeg har nådd målet: Et moderat alkoholinnhold i et øl med grei fylde. Nå er jeg spent på smaken. Ølet blir nok med på smakekvelden nå 26. Karboneringa bruker å gå fort.

Nei, det er det. Pleier ikke måle fg før jeg tørrhumler. Venter til synlig gjæring begynner å avta, men hvis jeg tørrhumler i to omganger er det ikke alltid det plopper etter siste tørrhumling

Jeg betviler for øvrig ikke fenomenet, men vet ikke om det er så stort problem for de fleste

Jeg tørrhumla nå en IPA på dag 3 (4 g/L Simcoe) og på dag 5 var det allerede stille i gjærlåsen
Er det nok til å konkludere med at jeg ikke har hop creep..? Med hop creep involvert skulle den vel holdt det gående litt lengre?
Hva tenker du @Finn Berger Tanken er helt tett

Tok desverre ingen måling denne gangen heller
Andre dose tørrhumle, 2 g/L Centennial + 0,05 g/L askorbinsyre gikk oppi i dag på dag 6
Skal bli litt spennende å se om det blir no mer plopping av det :)
men i så fall tror jeg det bare er humla som frigjør litt bundet CO2

Sist redigert:
Jeg tørrhumla nå en IPA på dag 3 (4 g/L Simcoe) og på dag 5 var det allerede stille i gjærlåsen
Er det nok til å konkludere med at jeg ikke har hop creep..? Med hop creep involvert skulle den vel holdt det gående litt lengre?
Hva tenker du @Finn Berger Tanken er helt tett

Tok desverre ingen måling denne gangen heller
Andre dose tørrhumle, 2 g/L Centennial + 0,05 g/L askorbinsyre gikk oppi i dag på dag 6
Skal bli litt spennende å se om det blir no mer plopping av det :)
men i så fall tror jeg det bare er humla som frigjør litt bundet CO2
Skal kanskje ikke si at det var helt fritt for hop creep, men jo - det virker som om det i så fall er så lite at du godt kan si du ikke har det.

Nå er 4 g/l nokså moderat, sammenligna med hva som ofte brukes i NEIPA, der problemet er størst, og 2 g/l er jo nesten ikke noe, i det perspektivet.

Effekten av humla på ploppinga er vel eventuelt nokså kortvarig?

Det kunne vært artig å kjørt et kollektivt forsøk med dette.

Har hørt at Escarpment Labs har snakket om dette i en Podcast i det siste. De hevder på sidene at det typisk er mellom 0.5 - 2 Plato som tilsvarer ~2 - 8 Gravity Points

https://knowledge.escarpmentlabs.com/article/325-troubleshooting-hop-creep
I lenken din var det gode tips:
Det er to hovedfaktorer som påvirker alvorlighetsgraden av humlekryp:
1. Meskingsprosedyrer; temperatur, tykkelse og pH som skaper en vørter rik på maltotetraose og andre "nesten gjærbare" sukkerarter) For å redusere risikoen for alvorlig humlekryp, anbefaler vi å sikte mot en standard mesketykkelse, meskens pH i området 5,3–5,5, og sikre fullstendig stivelseskonvertering i mesken (unngå korte eller varme mesker (f.eks. 68–72 °C).
2. Gjærhåndtering Dårlig gjærhelse vil føre til en lengre humlekryp. Sørg spesielt for at vørteren din har tilstrekkelig FAN og sink. Flere bryggerier har bemerket dramatisk forbedring i humlekryptiden når de sørger for at riktig mengde sink tilsettes gjæringstanken. Dårlig vørteroksygenering før gjæring kan også være en underliggende årsak til forlenget humlekryp.

Sist redigert:
Har ikke hatt tid til å høre podcasten - men fra din oppsummering så fikk jeg en følelse av at kommersielle bryggerier vil redusere tiden med øl på gjæringstank - for å bli mer effektive. Ikke fordi det skaper et smaksproblem. Tenker jeg feil der? For hjemmebryggere har jo skjeldent et tidsproblem sånn sett.

Men for meg virker dette mer som et teoretisk problem enn noe annet.

Tilbake
Topp