Dette er et tema for nerder - og takk og pris for det.
For de fleste er dette millimeter-brygging som har liten verdi. For andre har det stor verdi. Det blir feil at disse ytterpunktene kritiserer hverandre.
For tusenvis av år siden brukte vi gjær som tålte mye juling, eller Kveik som vi kaller den i dag. Med moderne gjær kreves en moderne tilnærming - på godt og ondt.
Dersom man brygger med ny tørrgjær, trenger man ikke å tenke på gjærtilsetninger.
For dem som gjenbruker gjær er dette et tema de kan vurdere å sette seg inn i.
Jeg liker ikke dette skillet mellom nerding og ... ? Ja, hva? Sunn fornuft, pragmatisme?
Bare så det er sagt, Morten: Det følgende er ikke noe angrep på deg, det er heller en understreking av det du sier; at "det blir feil at disse ytterpunktene kritiserer hverandre".
Det svirrer mye dårlig forståelse og mange dårlige råd rundt omkring i hjemmebryggermiljøer - på nettet og andre steder. Det beste forsvaret mot det, er å skaffe seg kunnskap. F.eks. er det et dårlig råd å si at man ikke trenger å tenke på tilsetninger når man brygger med ny tørrgjær
. For du bør faktisk tilsette noe som gir FAN dersom du brygger med mye råfrukt og/eller med høy OG. (Jeg tviler ikke på at du veit det; det gikk vel bare litt fort i den retoriske svingen
?
Jeg skreiv ikke denne artikkelen om gjærnæring fordi jeg mener at alle må sette seg inn i dette for å unngå å brygge seg like lukt inn i ølfortapelsen der fusel og dårlig utgjæring råder. For å sitere meg sjøl:
Det følgende handler altså ikke om at du er dømt til å brygge dårlig øl om du ikke tar hensyn til det. Men om du opplever problemer med ølet ditt, kan det være at noe av svaret ligger i mangel på et næringsstoff. Og kanskje blir ølet litt bedre om du f.eks. sørger for at gjæren får mer sink? Og uansett: Du kan se på det å tilsette næringsstoffer som ei billig forsikring. For så mange kronene ekstra per brygg blir det ikke snakk om. Men likevel; bestemmer du deg for å bruke dem, er det lurt å sette seg inn i hvor mye du skal bruke av hva hvor og når. Å bruke gjærnæring feil kan fort være verre enn å la være å bruke noe.
Dette er en hobby, noe vi driver med for gleden ved å drive med det. Og det mest ødeleggende vi i Norbrygg kan gjøre, er å lage normer for hvordan vi bør finne den gleden. Det nest mest ødeleggende vi kan gjøre, er å nedvurdere verdien av kunnskap. De vise menn som i en fjern fortid forfattet formålsparagrafen vår, slo fast - i det tredje av tre punkter - at det var et formål for organisasjonen
å sikre et høyt faglig nivå blant medlemmene gjennom å arrangere konkurranser, opplæring, møter og sosiale aktiviteter.
Jeg regner forumet som et viktig sted for å arbeide med dette formålet. Og det er ikke "nerding" - som pr. definisjon er noe negativt, virkelighetsfjernt, litt dumt - å gjøre det. Og vi skal ikke dele medlemsmassen inn i "nerder" og "normale". Vi er alle bryggere, og vi skal jobbe sammen for å få mest mulig glede og best mulig - ikke nødvendigvis mest mulig
- øl ut av brygginga. Da skal vi
lære av hverandre, og i den prosessen kan alle bidra - ikke minst de som stiller "dumme" spørsmål. Men det hjelper ikke den prosessen å skille ut det å grave litt ekstra i kunnskapshaugen som helt uinteressant for de fleste.