loebrygg
Norbrygg-medlem
Skal nok klare spare noen ja.. ;-)Var ikke det litt tidlig, klarer du å spare noen til jul?
Sist redigert:
Skal nok klare spare noen ja.. ;-)Var ikke det litt tidlig, klarer du å spare noen til jul?
8-10 grader er ideell temperatur for 34-70, men det krever at du bruker mye gjær for å kompensere for effekten av den lave temperaturen. Når det blir såpass kjølig, jobber nemlig gjæren vesentlig langsommere. At aktiviteten ligger på et helt annet nivå enn i det brygget du gjæra på 24 grader i sommer, er hva du må forvente.-5 grader ute, +5 grader inne, +15 grader i boksen.
(trenger litt hjelp av varmeovnen i ny og ne).
Vurderer sånn RAPT temp kontroll greie, og kanskje en pille. Så varmeovnen kan skru seg av og på automagisk.
Tokk en dag før jeg fant pappeske løsningen, så tempen datt ned til 8-10 grader en gang, og redd gjæret ble litt søvnig. Syns det er lite futt i denne kontra den jeg brygget i sommer på 24 grader. Men det er kanskje meninga. Har også brukt en sån gjær saflager 34/70? som lage grei pills på lav temp?
Blir spennende, tenker å la den jobbe en uke ekstra, den ser overraskende rein ut.
OG 43, tenker å vente med å måle igjen og bare satse på at gjæren gjør noe. Vil unngå unødvendig bakterie eksponeringer, den er tross alt en garagepills. ^.^
Mye gjær? Brukte en pakke. Burde jeg slenge i en pakke til?8-10 grader er ideell temperatur for 34-70, men det krever at du bruker mye gjær for å kompensere for effekten av den lave temperaturen. Når det blir såpass kjølig, jobber nemlig gjæren vesentlig langsommere. At aktiviteten ligger på et helt annet nivå enn i det brygget du gjæra på 24 grader i sommer, er hva du må forvente.
Gjær liker ikke brå temperaturforandringer, så det kan ha gitt usmak - men få inntil videre ikke panikk.
Det høres ikke spesielt bra ut. Og bedre blir det vel ikke at 20 er høyt i komfortsona for den gjæra, selv om den visstnok skal tåle det fint. Kombinert med lite gjær vil jeg si det ser mørkt ut for det brygget der.Mye gjær? Brukte en pakke. Burde jeg slenge i en pakke til?
Kan ikke lite gjær kompanseres for med litt ekstra tålmodighet?
Tempen her er som en karusell, jeg varmer den opp mot 20 før jeg legger meg, når jeg våkner har den gått ned til 14-16, så rekker jeg og varme den opp til 18-20 før jeg går til jobb, og ned igjen til 14~ når jeg er hjemme igjen. Så det er en fin bergogdalbane.
Blir spennende og se hvordan dette påvirker smaken.
Jeg mistenker at temperaturmåle klistremerket på fermenteringsbalja ikke er helt representativt på hva gjæret i bunnen ligger i. Tror klistremerket er litt mer påvirket av varmeovnen.Det høres ikke spesielt bra ut. Og bedre blir det vel ikke at 20 er høyt i komfortsona for den gjæra, selv om den visstnok skal tåle det fint. Kombinert med lite gjær vil jeg si det ser mørkt ut for det brygget der.
Den berg- og dalbanen du beskriver er ikke bra, men svingningene blir vel ikke like store i ølet som i rommet. (Når vi snakker om temperatur er det alltid temperaturen i ølet det siktes til. Gjæringa produserer varme, og du kan komme opp i så mye som 4-5 grader over værelsestemperaturen om det går riktig heftig for seg. )Mye gjær? Brukte en pakke. Burde jeg slenge i en pakke til?
Kan ikke lite gjær kompanseres for med litt ekstra tålmodighet?
Tempen her er som en karusell, jeg varmer den opp mot 20 før jeg legger meg, når jeg våkner har den gått ned til 14-16, så rekker jeg og varme den opp til 18-20 før jeg går til jobb, og ned igjen til 14~ når jeg er hjemme igjen. Så det er en fin bergogdalbane.
Blir spennende og se hvordan dette påvirker smaken.
Jeg bruker bare sånne termostrips, og når jeg har kontrollmålt med termometer i brygget, har det stemt bra. Men det kan jo være greit at det ikke står en varmeovn og stråler varme direkte på den.Jeg mistenker at temperaturmåle klistremerket på fermenteringsbalja ikke er helt representativt på hva gjæret i bunnen ligger i. Tror klistremerket er litt mer påvirket av varmeovnen.