Flasking - tips - stuck - hjelp osv..

Tapping på flasker fra Apollo og bruk av tapcooler istedenfor tappestav.
Vis vedlegget 70654Vis vedlegget 70655
Jeg ser du har et vanlig frirom der. Var det fylt av skum da du korka?

Grunnen til at jeg spør, er at det er oksygen i frirommet som er problemet, ikke det oksygenet som eventuelt tas opp under tappinga. Den vil gjæren nokså umiddelbart ta seg av. (Den er kanskje til og med bra for gjæren.)

Tapper du på vanlig måte, og sitter med et frirom fylt med luft, vil ikke alt oksygenet bli tatt opp umiddelbart. Jeg har lest at 70% blir værende. Det vil sive inn i ølet over lang tid, og da vil det ikke lenger være aktiv gjær der som kan ta seg av det.

Ta tallet 70% med ei klype salt. Jeg husker ikke nå hvor jeg har det fra. Det er vel ikke så vesentlig, heller. Det skal svært små mengder oksygen til for å gi merkbar oksidering når gjæren ikke lenger kan ta seg av det.

Litt lesestoff: https://www.morebeer.com/articles/Minimizing_Oxygen_Bottled_Beer

edit: Etter litt googling rundt dette er jeg lettere sjokkert over hvor mye tull folk har servert som fakta rundt på fora og i blogger:(. Så for ordens skyld:
- Flaskene eksploderer ikke om de fylles helt opp. Jeg har gjort det i mange år, uten uhell.
- Du får ikke dårligere karbonering om du fyller helt opp.

Sist redigert:
Du får ikke dårligere karbonering om du fyller helt opp.
Men du får problemer med å åpne flaska og skjenke et glass uten å søle.
Jeg testa effekten av å fylle helt opp kontra vanlig fylling en gang, og forskjellen var så markant at jeg nå fyller alle flasker helt til randen, men det irriterer meg fortsatt å måtte ha tørkepapir tilgjengelig når jeg skal ta meg en øl. Det er det verdt, da.

Ikke så lenge ølet er pent karbonert og uten gusher.
Også kraftig karbonert belgisk går fint så lenge det er uten infeksjon eller noe som skaper nukleringspunkter nede i flaska

Jeg ser du har et vanlig frirom der. Var det fylt av skum da du korka?

Grunnen til at jeg spør, er at det er oksygen i frirommet som er problemet, ikke det oksygenet som eventuelt tas opp under tappinga. Den vil gjæren nokså umiddelbart ta seg av. (Den er kanskje til og med bra for gjæren.)

Tapper du på vanlig måte, og sitter med et frirom fylt med luft, vil ikke alt oksygenet bli tatt opp umiddelbart. Jeg har lest at 70% blir værende. Det vil sive inn i ølet over lang tid, og da vil det ikke lenger være aktiv gjær der som kan ta seg av det.

Ta tallet 70% med ei klype salt. Jeg husker ikke nå hvor jeg har det fra. Det er vel ikke så vesentlig, heller. Det skal svært små mengder oksygen til for å gi merkbar oksidering når gjæren ikke lenger kan ta seg av det.

Litt lesestoff: https://www.morebeer.com/articles/Minimizing_Oxygen_Bottled_Beer

edit: Etter litt googling rundt dette er jeg lettere sjokkert over hvor mye tull folk har servert som fakta rundt på fora og i blogger:(. Så for ordens skyld:
- Flaskene eksploderer ikke om de fylles helt opp. Jeg har gjort det i mange år, uten uhell.
- Du får ikke dårligere karbonering om du fyller helt opp.

Jeg vil også poengtere at du ikke er 100% skjermet mot oksygen fordi du tapper på skum. Oksygen kan likevel blandes inn, men jo tettere skum jo bedre

Jeg testa effekten av å fylle helt opp kontra vanlig fylling en gang, og forskjellen var så markant at jeg nå fyller alle flasker helt til randen, men det irriterer meg fortsatt å måtte ha tørkepapir tilgjengelig når jeg skal ta meg en øl. Det er det verdt, da.
Übung macht den Meister. Du må bare drikke nok;).

Nå har jeg i og for seg ikke det problemet lenger, for etter at jeg begynte å sette litt CO2-trykk på blandingskaret under flaskinga, danner det seg fint skum når jeg fyller, så jeg klarer som regel å få lagt korken oppå en liten skumtopp - og så trykker jeg korken fast med én gang, før skummet får lagt seg. Det trengs litt øvelse, både for å passe på å ha riktig trykk i tanken, og å få riktig mengde skum, - og ikke minst riktig konsistens på skummet. Men jeg kommer meg stadig, og som regel ser det faktisk ut som "normalt" frirom. Men det skal være fint lite oksygen der.

Jeg vil også poengtere at du ikke er 100% skjermet mot oksygen fordi du tapper på skum. Oksygen kan likevel blandes inn, men jo tettere skum jo bedre
Konsistensen på skummet er viktig, ja. De store boblene innholder luft, mens de små er fylt med CO2. Men jeg tenker at så lenge jeg driver med naturlig karbonering, er det antakelig ikke like farlig med lufta i boblene, for jeg antar at oksygenet der har så mye kontakt med væske at det i langt høyere grad enn oksygenet i et "vanlig" frirom vil bli absorbert - og dermed også bli uskadeliggjort av gjæren.

Men dette er rein spekulasjon, så klart.

Tilbake
Topp