Deilige bilder!!!

Visste ikke om denne skulle i deilige bilder eller grusomme bilder… alle fat smurt, vasket og purget. Klare for nytt innhold. Herre for en jobb, vurderer å kun brygge en type øl og tømme det oppi et digert ølfat (nei, ikke en barrique tønne). Fra nå av skal fat vaskes så snart de er tømt.
IMG_2683.jpeg

Herre for en jobb, vurderer å kun brygge en type øl og tømme det oppi et digert ølfat
Jeg venter til jeg har 8-10 tomme fat. De står uåpnet etter de er tomme. Åpnes de så tørker det og da er det mer jobb å få reint.

Min praksis er å først spyle bort løse rester med hageslange eller høytrykk. Så fyller jeg fatet halvfullt med mild PBW og vasker med oppvaskkost. Slår over i neste fat. Lyser med led lykt for å inspisere at det ikke er belegg igjen. Skyller så bort, og fyller helt opp med vann fra hageslangen. En klunk starsan nedpå og så lokk og nok trykk til at lokket setter seg godt. Slange mellom dette og neste fat som er rent, og så videre, og så videre. Overfører starsanvann med CO2.. Tar noen timer ja, og gjenbruker all PBW i alle fat. Topper opp fata med vann om det er forskjellige størrelser eller etter det går bort noe. Da blir rør og porter rene, inni blir rent, og jeg fjerner 99% av lufta i fatet.

Sist redigert:
Jeg dusjer fatet rent så snart det er tomt. Lyser for å se om det meste er borte så heller jeg oppi et par liter kokende vann. Rister godt og bruker trykket til å spyle ut vannet igjennom stigrøret, det både rengjør og desinfiserer

Trenger hverken pbw eller starsan med kokende vann :)

Enkelt og effektivt

Sist redigert:
Der minner du meg på min gamle praksis, takker så meget:) plenklippersesongen nærmer seg (u)heldigvis så det blir brygging tett i tett slik at lagrene er fulle når sola titter frem igjen.

Tilbake
Topp