Vannmengder i Brewfather

Ove

Norbrygg-medlem
Heisann

Mens jeg venter på at været skal bli såpass behagelig at jeg kan sette mitt jomfrubrygget på balkongen, så konter jeg litt rundt i Brewfather. Ser om jeg kan dra noe lærdom av å endre på mengder, tider, metoder, og så videre. Men jeg får ikke til å endre vannmengdene.
Det hadde vært interessant å raskt se hva de planlagte resultatene ville blitt om jeg endret andelen skyllevann, for eksempel.

Er det noe sted dette kan lett justeres uten å måtte grise så veldig til i profiler og slikt?

Litt av hvert som kan endres her

Vedlegg

• Screenshot 2025-01-25 at 10.46.05.png
    Screenshot 2025-01-25 at 10.46.05.png
    1,5 MB · Sett: 27
  • Screenshot 2025-01-25 at 10.45.39.png
    Screenshot 2025-01-25 at 10.45.39.png
    1,5 MB · Sett: 26
Anbefaler å prøve med en standardprofil for ditt utstyr og justere utifra det. Er en del bryggemaskiner som trenger et minimum av vann for å ikke tørrkoke elementene bl.a.

Jeg har gått til anskaffelse av en Digiboil 35 som jeg tenker å kjøre biab i, så jeg har satt opp en profil etter beste evne der.

@Finn Berger publiserte en "enkel" oppskrift jeg tenkte jeg skulle bruke til jomfrubrygget, men når jeg legger den inn i Brewfather får jeg opp andre vannmengder enn dem han brukte. Det var da ønsket om å kunne endre på de oppsatte BF-mengdene for å se hva dette gjorde med tallene for OG, FG, ABV osv. Om jeg øker vannmengden i mesken og reduserer skyllingen, for eksempel

Jeg har gått til anskaffelse av en Digiboil 35 som jeg tenker å kjøre biab i, så jeg har satt opp en profil etter beste evne der.

@Finn Berger publiserte en "enkel" oppskrift jeg tenkte jeg skulle bruke til jomfrubrygget, men når jeg legger den inn i Brewfather får jeg opp andre vannmengder enn dem han brukte. Det var da ønsket om å kunne endre på de oppsatte BF-mengdene for å se hva dette gjorde med tallene for OG, FG, ABV osv. Om jeg øker vannmengden i mesken og reduserer skyllingen, for eksempel
Mye blir ren gjetting under første brygg uansett. Det gjelder de aller fleste med nytt utstyr. Det som derimot er viktig, er å skrive ned volumer og SG'er målt underveis slik at du kan lage deg en skikkelig profil for ditt utstyr og oppsett etterpå.
Eneste erfaringsmessige tips jeg har er å ha mer skyllevann liggende enn det du tror du trenger. Ser du at førkok-volumet blir lavt, kan du bare skylle litt ekstra.

Mye blir ren gjetting under første brygg uansett. Det gjelder de aller fleste med nytt utstyr. Det som derimot er viktig, er å skrive ned volumer og SG'er målt underveis slik at du kan lage deg en skikkelig profil for ditt utstyr og oppsett etterpå.
Eneste erfaringsmessige tips jeg har er å ha mer skyllevann liggende enn det du tror du trenger. Ser du at førkok-volumet blir lavt, kan du bare skylle litt ekstra.
Takk
Det tipset tar jeg med meg!

Bra! Da skal jeg prøve det. Må bare finne ut hvor :) (Leter som et mannfolk, sies det)

Klikk på kalkulator på høyresiden ved Vann. Under Volum kan du skrive inn mengdene på meske- og skyllevann.
Også i utstyrsprofilen (øverst på hovedsiden når du redigerer en oppskrift) kan du sette inn manuelt. -Kanskje det var der formlene tullet det til...?
En stund siden jeg gjorde dette, men husker jeg sleit med de automatiske beregningene som aldri stemte hos meg.

Pleier ellers å manuelt beregne vannmengdene.
Mengde vørt
i gjæringskar: 30
+Tap kok: 3,75 (2,5 pr. time med dampkondensator)
+Tap i malt: 6 (1 liter pr. kg)
+Tap i kjele: 3 (Sett et rimelig tall og juster etter erfaring. Mye humle stjeler vann etc.)
=Total mengde
vann: 42,75
-Meskevann: 26,3 (2,3 (dødrom under meskekurv) + 6 (kg malt) x 4 (4 l vann pr. kg. gir fin, løs mesk))
=Skyllevann: 16,45

Vannmengder måles kaldt eller veies.

Kanskje noe av dette gir idéer til hva du kan finne på selv? :)

Klikk på kalkulator på høyresiden ved Vann. Under Volum kan du skrive inn mengdene på meske- og skyllevann.
Ja, der prøver jeg å endre, men selv om jeg setter verdien til 9 liter mesk og 7 liter skylling (10 liters test-batch) og justerer mot oppskriften, så står det med 5,5 i mesk og 10,67 til skylling.

Men det står 10,67 L skyllevann (3,49L + 7,18L). Om jeg legger 3,49 til 5,5 så er jeg i de inntastede 9L. Men det er kanskje bare tilfeldig

Ja, der prøver jeg å endre, men selv om jeg setter verdien til 9 liter mesk og 7 liter skylling (10 liters test-batch) og justerer mot oppskriften, så står det med 5,5 i mesk og 10,67 til skylling.

Men det står 10,67 L skyllevann (3,49L + 7,18L). Om jeg legger 3,49 til 5,5 så er jeg i de inntastede 9L. Men det er kanskje bare tilfeldig
Prøv i utstyrsprofilen, da.
Som skrevet, jeg er litt usikker på hvordan jeg løste mine problemer.

Ja, jeg tror man må inn i utstyrsprofilen. For ikke å føkke opp originalprofilen så er det bare å lage en kopi og kalle den f.eks «testprofil» og teste ut forskjellige innstillinger.

• Like
Reaksjoner: Ove
Jeg får de tallene jeg tilstreber om jeg øker det oppsatte meskekar død-volum fra 0,1 til 3,6. Men det føles ikke helt godt i den grad jeg ikke vet hva meskekar død-volum er :)

Ja, jeg tror man må inn i utstyrsprofilen. For ikke å føkke opp originalprofilen så er det bare å lage en kopi og kalle den f.eks «testprofil» og teste ut forskjellige innstillinger
Originalprofilen er opprettet med bakgrunn i null erfaring, så det er kanskje ikke så mye å føkke opp :)

Jeg får de tallene jeg tilstreber om jeg øker det oppsatte meskekar død-volum fra 0,1 til 3,6. Men det føles ikke helt godt i den grad jeg ikke vet hva meskekar død-volum er :)
Meskekar dødvolum er det vannet i bryggeren din som er utenfor meskekaret, altså det vannet som ikke har direkte kontakt med malten.

Med Digiboil 35 hadde jeg brukt profilen til Brewzilla/robobrew 35. Tror det er samme kjeledimensjoner, med noe annet innhold. Ser folk endrer Mash-tun deadspace til litt over 7liter siden meskerøret er litt annerledes

• Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp