Avtrekk brygging kjeller

Skal lage bryggerom i kjeller.

Har ingen vinduer, men har mulighet til å lage hull til avtrekk og tilluft. Ønsker å få til en god løsning på første forsøk.

Tenker en romventilator til tilluft og en kanalvifte til avtrekk. Men ønsker å høre etter med dere om finnes bedre løsninger. Evt hvilke vifter som er gode. Har også avløp i rommet om det er av betydning:)

Dampkondensator lager lukt, men den er forbigående. Bruker ei gammel gjæringsbøtte til vann fra kondensator, lokket gjør at lukt reduseres markant

Dampkondensator er absolutt å anbefale.
Du slipper flere liter vann i form av damp og kan ha mer normale forhold i lokalet. Lukt er ikke et problem, bare litt kål...

Ok, høres fornuftig ut med dampkondensator! Tenker jeg kjøper inn det, også setter jeg opp en romventilator som bytter på å kjøre luft inn/luft ut av rommet.

Ok, høres fornuftig ut med dampkondensator! Tenker jeg kjøper inn det, også setter jeg opp en romventilator som bytter på å kjøre luft inn/luft ut av rommet.
En romventilator som bytter på å kjøre luft inn og ut av rommet? Det låter litt rart :)
Ser det finnes små romventilatorer med varmegjenvinning, men luften inn/ut går vel samtidig

En romventilator som bytter på å kjøre luft inn og ut av rommet? Det låter litt rart :)
Ser det finnes små romventilatorer med varmegjenvinning, men luften inn/ut går vel samtidig
Det er faktisk sånn de funker. Kan ha to stk som er synkronisert, sånn at den ene blåser inn mens den andre blåser ut. Men trenger ikke det i gammelt, pustende hus.

Anbefaler dampkondensator, ja. Det beste er om du kan kjøre vannet rett i avløp. Hvis du søker litt omkring ser du hva som skjer om utløpet på en dampkondensator kommer under vann og systemet forøvrig er tett...

Dette er et kjellerrom uten vindu, under bakkeplan. Har mulighet til å ta på hull til f.eks en romventilator. Jeg tenker at det blir bedre inneklima ved å bytte ut lufta, spesielt ved brygging. En romventilator skal i teorien klare det.

Det finnes enkle romventilatorer som bytter på å kjøre luft ut/inn i forskjellige sekvenser.

Dampkondensator til sluk blir det etter råd fra forumet

Tilbake
Topp