Kjølekappe istedet for kjølespiral?

Speidel sine bryggemaskiner har integrert kjølekappe i kjelen, fremfor kjølespiral eller motstrømskjøler.
Synes det er en fiffig løsning som jeg gjerne skulle hatt selv. Finnes det noe slikt på ettermarkedet for vanlige kjeler?

Sikkert en fiffig løsning siden det ikke er nødvendig med å desinfisere og rengjøre kjøleren, men jeg antar at denne løsningen er minst effektiv av alle, med mindre du kjører en whirlpool i kjelen eller lar pumpen gå under nedkjølingen (men da får du gjerne uklar vørter).

Sikkert en fiffig løsning siden det ikke er nødvendig med å desinfisere og rengjøre kjøleren, men jeg antar at denne løsningen er minst effektiv av alle, med mindre du kjører en whirlpool i kjelen eller lar pumpen gå under nedkjølingen (men da får du gjerne uklar vørter).
Jeg har pleid å la pumpen gå under nedkjøling uansett, ellers tar det evigheter.
Å bruke kjølespiral er ganske sytaløst uansett, men vasking er den kjipeste delen med brygging, så alle forbedringer på det området er positivt.

Min kjølespiral får plass i oppvaskmaskinen. Alltid gullende ren :)
Har funnet ut at for at kjøling med spiralen skal være særlig effektivt må jeg røre rundt med den mer eller mindre kontinuerlig. Da går kjølingen mange ganger fortere enn om den bare får stå i ro.

Jeg har speidel 50 med kjølekappe. Går ganske fort ned til 75-80, men veldig seint til tappetemp. Hadde GF med motstrømskjøler for mange år siden og stilte jeg inn kaldtvannet riktig på den var det ikke lange stunden før det kunne tappes rett i gjærkaret

Fikk testet en sånn Speidel med kjølekappe rett etter at de kom på markedet, men fant ut at løsningen var langt underlegen min Hydra-spiralkjøler i kombinasjon med Speidelens pumpe...

Nå er vel Hydra noe av det råeste en får innen spiralkjølere da...

Sist redigert:
Må man ha forholdsvis lavt trykk på den kjølekappen til Speidel?
Ser ut som en dimple jacket.
Jeg tror andre løsninger kunne vært mer effektive. Men blir noe dyrt og vanskelig. Er ikke så mye jobb å hive kjøleren i oppvaskmaskinen.

Tilbake
Topp