Har AI noen plass på forumet?

Siden tråden starter med en tekst jag brukte, generert av ChatGPT;
Det har vært kritisert å ukritisk klipp&lime inn fra ChatGPT, og at slike tekster har lav validitet. Jeg vil først poengtere at jeg selvsagt gikk gjennom teksten og redigerte den. Bla. tok jeg bort noe vås om at finske øl noen ganger klarnes ved sedimentering og lagering. Selvsagt kan man ikke stole på det (dagens versjoner) av ChatGPT et al spytter ut. ChatGPT er som en ivrig lærlig som juger når hen ikke finner svar; (eller finner det formålstjenelig).
Videre: promtet mitt var ganske langt&grundig. Som er en nødvendighet for å få godt output.
Jeg kan ikke se at noen har påpekt faktiske feil i mitt «første» innlegg?

Å stille spørsmålet «Har AI noen plass på forumet?» på bakgrunn av min bruk av ChatGPT i denne sammenheng er bare hakket over å spørre: «Har spellchecker noen plass på forumet?». Mener nå jeg.

Jeg er en av de som mener at AI vil velte om på samfunnet på foreløpige uforutsette måter, og er en svært farlig teknologi. Den kan ha enorme gevinster, men mer sannsynlig, i dagens turbulente og kaotiske (… smør på flesk…) politiske, økonomiske, sosiale klima … og klimaforandringer … mer sannsynlig vil det ha stygge og uønskede konsekvenser for menneskeheten.

Kombinert med at AI gir robotics den boosten som skal til for å gjøre den konkurransedyktig med faktiske mennesker, (utover «Modern Times»-effekten vi har sett de siste 80 årene), vil dette kunne endre samfunnet i større grad enn den industrielle revolusjonen og internett. Selv om man holder diskusjonen om singulariteter og selvbevist AI utenfor. Man har allerede sett effekten av hva manipulasjon av sosiale medier kan ha for politikk. Sosial manipulasjon ved hjelp av AI, initiert av politiske og økonomiske aktører er allerede i full gang. Dette en neste nivå av politisk og økonomisk krigføring, og vil bli standard. Som gjør selv demokratiet som konsept farlig, fordi opinion kan (i enda større grad enn tidligere) styres.

Eller så roper plutselig alle tech-bros og politiske populister «Kum Ba Yah», og styrer AI til å skape et utopisk samfunn…. Vel …

Men, i en tid hvor rifler erstatter rustninger og lanser så foretrekker jeg å sette meg inn i hvordan disse tordenstokkene funker. Og bruke de der det er nyttig. Boikott har sjelden funka i lengen mot teknologi. (Disclaimer: dette innlegget er ikke generert av AI).
Jeg er veldig enig i det du skriver her. Det dekker nokså godt min egen vurdering - men du har nok bedre kunnskapsgrunnlag enn jeg, og det var godt å lese dette.

Det var vel litt tilfeldig at det var din tekst som utløste reaksjonen min. Jeg oppfatta den som nokså direkte klistra inn. Og så skal det sies at det antakelig stort sett er riktig, det som står der. Det fikk meg til å luke ut en feil jeg sjøl hadde presentert som fakta:).

Jeg er skeptisk til infoen om at karragenan skal tilsettes 10-15 min. før kokeslutt, men det er den vanlige infoen fra produsentene av disse produktene. Det trur jeg er gammel kunnskap som henger igjen, men som er blitt vist å være tvilsom. Legg merke til at Lallemand sier 5 min om sitt nye (?) produkt. Denne nyere informasjonen - som dog ikke er veldig ny - er vanskelig å finne, og jeg synes dette eksemplet sier noe om svakheten ved ChatGPT som kilde.

Jeg er veldig enig i det du skriver her. Det dekker nokså godt min egen vurdering - men du har nok bedre kunnskapsgrunnlag enn jeg, og det var godt å lese dette.

Det var vel litt tilfeldig at det var din tekst som utløste reaksjonen min. Jeg oppfatta den som nokså direkte klistra inn. Og så skal det sies at det antakelig stort sett er riktig, det som står der. Det fikk meg til å luke ut en feil jeg sjøl hadde presentert som fakta:).

Jeg er skeptisk til infoen om at karragenan skal tilsettes 10-15 min. før kokeslutt, men det er den vanlige infoen fra produsentene av disse produktene. Det trur jeg er gammel kunnskap som henger igjen, men som er blitt vist å være tvilsom. Legg merke til at Lallemand sier 5 min om sitt nye (?) produkt. Denne nyere informasjonen - som dog ikke er veldig ny - er vanskelig å finne, og jeg synes dette eksemplet sier noe om svakheten ved ChatGPT som kilde.
Ja, det med 15min er jeg «enig i», (pga tidligere innspill fra deg, og det Lallemand skriver), og har selv også korrigert til 5min. Nå må jeg legge til at jeg har opplevd litt mer problemer med haze siste ølene jeg har brygget, men det kan også ha andre årsaker. (Jeg bruker kråketegn rundt «enig i» fordi jeg ikke har annet enn info fra andre som grunnlag for å være enig - samt en vag følelse at det «føles riktig»,)
Jeg lot formen på teksten være uendret nettopp for at det skulle kunne igjenkjennes som AI-generert, samt at jeg påpekte at det var fra ChatGPT. Dette for at det skulle være åpenbart for leser. Så man lett kan ta stilling til i hvilken grad man tar det seriøst.

Etter å ha spist villaks i dag kom jeg til funderte jeg over "argumentet" om at folk også var skeptisk til internet før det kom
Grunnen til at det ikke er gyldig er ikke fordi jeg tror jeg ville vært foruten nett, men det er annen teknologi jeg tror vi hadde vært bedre uten
som; smartphone, elsparkesykkel, krypto ..og fiskeoppdrett

Etter å ha spist villaks i dag kom jeg til funderte jeg over "argumentet" om at folk også var skeptisk til internet før det kom
Grunnen til at det ikke er gyldig er ikke fordi jeg tror jeg ville vært foruten nett, men det er annen teknologi jeg tror vi hadde vært bedre uten
som; smartphone, elsparkesykkel, krypto ..og fiskeoppdrett
Grunnen til at det ikke er et gyldig argument, er at det er irrelevant. Det er rett og slett ikke et argument. I argumentasjonslæra kalles dette "det parallelle tilfellet", eller "analogi". At folk har vært skeptiske tidligere til en type teknologi som vi i dag bruker, har ingen betydning for hvordan vi skal vurdere skepsis til en ny teknologi nå.

Det samme gjelder karakteristikker av folks holdninger eller motiver for å innta et standpunkt. Det er "å ta mannen i stedet for ballen". Det er ikke lov på fotballbanen, og det er heller ikke lov om man skal holde seg innafor reglene for saklig argumentasjon.

Sånt er det fort gjort å servere om man ikke tenker seg om, og de aller fleste har sikkert begått slike "synder". Men de roter til en diskusjon fordi man begynner å diskutere ting som ikke har med saken å gjøre.

Situasjonen nå oppsummerer Morten Dæhlen, professor ved UiO, slik: "Veksten i datasenter er ikkje bærekraftig. Dei et opp mesteparten av ny fornybar energi. Det gjer at vi held fram med å bruke fossil energi, som igjen spyr CO2 ut i atmosfæren. ... Den utstrekte bruken av KI har komme på eit forferdelg dårlig tidspunkt."
Igjen tviler jeg på at morten kan ha sagt noe så irrelevant. Datasentre i dag blir ikke bygd med fornybar energi, heller ikke med fossil energi:

Igjen tviler jeg på at morten kan ha sagt noe så irrelevant. Datasentre i dag blir ikke bygd med fornybar energi, heller ikke med fossil energi:

Datasenter blir også jevnt over beskrevet som noe som er helt unødvendig, noe som kun bygges for å lagre kattevideoer fra Facebook og Tik-tok.

Ingen snakker om at helsevesenet, nav, politi osv har behov for å lagre store mengder data.

Forholder meg nøytral til Datasenter, men hva i gamperæva skal vi med batterifabrikk? Dette har Svenskene allerede tapt en milliard på…
Vi kommer til å tape det samme her. Vanskelig å konkurrere mot 1,4 mrd høyteknologiske kinesere, det har vi allerede sett når det gjelder solceller.

I Norge? Hva/hvor får det store google senteret de bygde ned masse natur for i Skien sin energi fra?
..og ikke minst hva driver de egentlig med der

Datasenter blir også jevnt over beskrevet som noe som er helt unødvendig, noe som kun bygges for å lagre kattevideoer fra Facebook og Tik-tok.

Ingen snakker om at helsevesenet, nav, politi osv har behov for å lagre store mengder data.
76% av det norske forbruket kommer fra privat forbruk, sånne som deg og meg.

Det som blir beskrevet som unødvendig, er det enorme private forbruket, ikke legitime behov.

Sist redigert:

Om du mener det er sannsynlig at Dag og Tid legger ord i munnen på ham som han ikke har sagt, trur jeg nok du tar feil.

Det der er nok mer SciFi enn aktuell virkelighet. Det kommer; det trur jeg - og håper jeg, for den sakens skyld. En annen sak er at det er mer sannsynlig at det blir solenergi som vil levere. Den blir stadig billigere og mer effektiv, og øker kraftig. Og den er her nå.

Et annet problem med datasentrene er det enorme behovet for vann til kjøling. Og det blir jo ikke mindre om krafta skal komme fra kjernekraftverk.

Bare for å unngå misforståelser: Jeg veit at disse sentrene kommer, og at det er poengløst å ønske at de ikke gjør det. Men det går an å håpe på effektiv politisk styring.

Sist redigert:
Tilbake
Topp