Gjærstarter på magnetrører og alkoholinnhold

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Etter at jeg var på et kurs på Vestbrygg der det ble nevnt at gjær produserer CO2, H2O og ATP og ikke alkohol ved aerob prosess har jeg tenkt litt rundt alkoholinnhold i gjærstarter som kjøres på magnetrører.
Når det kjøres på magnetrører tilføres det jo oksygen hele tiden, samtidig som CO2 fjernes.

Påstand:
Ved aerob prosess, med tilgang på oksygen, produserer gjæren CO2, H2O og ATP og ikke alkohol.

Dette er jo veldig forenklet og jeg vet ikke om det er korrekt heller.
Litt kilder er listet og sitert nederst i denne posten.

Det jeg lurer på er følgende:
Dersom gjæren produserer CO2, vann og ATP når den har tilgang til oksygen, kan vi da måle en dråpe av startervørteren på et refraktometer uten å måtte regne om på grunn av alkoholinnholdet i startervørteren/ølet? Det ville jo gjort det veldig lett å måle når starteren hadde brukt opp det tilgjengelige sukkerinnholdet i vørteren.

Hadde noen med et ebulliometer, hint hint @TazzaT @FrankD ;), giddet å måle alkoholinnholdet og FG i en startvørter når dere har en tilgjengelig? For å sjekke om alkoholinnholdet stemmer med OG/FG?
Dersom starterølet inneholder mindre alkohol på grunn av den aerobe prosessen så skal jo det målte alkoholinnholdet være lavere en forventet sett i forhold til OG/FG.


Her er en starter som er klar for step 2, skal dekantere littegrann og så tilsette den mørke vørteren (0,75 liter OG 1.187) slikt at nytt totalvolum blir ca 3,75 liter med OG 1.036 ca. Men ER den ferdig kjørt på step 1?

2017-04-01 19.48.22.jpg

Hydrometerprøven viser 1.005. Så den er nok ferdig kjørt (på ca 24 timer).

2017-04-01 19.55.35.jpg

Refraktometeret viser 4,5 BRIX. Ved bruk av DENNE kalkulatoren ser det ut som påstanden er feil.

Men det hadde altså vært kult om noen som har mulighet til det hadde målt alkoholinnholdet i et starterøl som er kjørt på magnetrører, og dermed tilgang til oksygen hele tiden, og sett om de finner noe spennende.



Kilder:
1) http://www.woodlandbrew.com/2013/03/yeast-propogation-with-aerobic.html
Aerobic yeast respiration is as follows:
C6H12O6 + 6 O2 → 6 CO2 + 6 H2O + 31 ATP (see footnote 1)
180g C6H12O6 + 192g O2 → 264g CO2 + 108g H2O + 31 ATP

2) https://en.wikipedia.org/wiki/Cellular_respiration
Aerobic respiration requires oxygen (O2) in order to create ATP..... The products of this process are carbon dioxide and water,...


3) https://www.morebeer.com/articles/how_yeast_use_oxygen
Respiration: To most people, respiration means simply the consumption of oxygen (breathing), but to biochemists it means something very different. To a biochemist, respiration is the production of biochemical energy (in the form of ATP) through a process called oxidative phosphorylation, which takes place in the cell’s mitochondria. This process completely oxidizes glucose. Much of the energy released is captured by ATP in a series of tightly coupled biochemical reactions. This process is absolutely dependent on oxygen, and it produces water and carbon dioxide as by-products. Respiration is not possible without a source of oxygen, and exceptions to this rule are extremely rare in nature (only in certain rare microorganisms).


 
Det er et fenomen Crabtree effekten som kompliserer bildet, det blir ikke alkoholfritt fordi Crabtree-effekten gjør at det - gitt nok sukker - lages noe alkohol selv med god tilgang til oksygen

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crabtree_effect
http://www.danstaryeast.com/articles/crabtree-effect-and-overflow-metabolism

Ja, jeg vet. Men jeg ville stille spørsmålet "dummest" mulig.
Jeg kjenner til Crabtree-effekten, og det ser jo ut som den har slått til for fullt i min starter. For der stemmer den korrigerte refraktometer verdien med hydrometerprøven.
Dersom vi kan avvise påstanden "min", sannsynligvis pga Crabtree-effekten OG at en vørter ikke bare inneholder glukose, men mest kompliserte sukkerarter, så er jo DET også en nyttig informasjon.

Det er bare noe jeg har gått å fundert på ganske lenge, og har lest mye om.
Nå fikk jeg endelig satt meg ned og formulert tankene rundt dette. Så jeg forventer, og ser frem til, en grundig diskusjon rundt dette. Med utallige sidespor. :)
 
Men målet med en starter er jo ikke å produsere alkohol;).
Nei. Målet er å produsere mest mulig gjær. Og så vital som mulig.
Så dersom tilgang til oksygen betyr mindre alkohol, vil vel det gi en mindre "stresset" og mer vital gjær (?), enn ved et høyt alkoholinnhold i starterølet.

edit: og DET er jo i så fall en ekstra bonus
 
Nei. Målet er å produsere mest mulig gjær. Og så vital som mulig.
Så dersom tilgang til oksygen betyr mindre alkohol, vil vel det gi en mindre "stresset" og mer vital gjær (?), enn ved et høyt alkoholinnhold i starterølet.

edit: og DET er jo i så fall en ekstra bonus

Nja - med en OG på 1.036 kommer du vanskelig over 4% alkohol, og det tror jeg de fleste gjærtypene fikser rimelig greit:).
 
Nja - med en OG på 1.036 kommer du vanskelig over 4% alkohol, og det tror jeg de fleste gjærtypene fikser rimelig greit:).
Det er jo et poeng.
Min starter er estimert til rett under 5% etter steg 1. Og siden jeg bare dekanterte littegrann (fordi jeg ikke var tålmodig nok til å vente til mye mer var bunnfelt) før jeg tilsatte mer, sterk vørter for å igjen oppnå OG på rundt 1.036, vil jo steg 2 ende opp rundt 10%.

Men det er vel bare pluss (?) for en gjær som skal gjære ut en vørter med OG på 1.117.

edit: det er Wyeast 1318 jeg holder på å steppe opp til nok mengde gjær til en vørter på 32 liter.
 
Det er jo et poeng.
Min starter er estimert til rett under 5% etter steg 1. Og siden jeg bare dekanterte littegrann (fordi jeg ikke var tålmodig nok til å vente til mye mer var bunnfelt) før jeg tilsatte mer, sterk vørter for å igjen oppnå OG på rundt 1.036, vil jo steg 2 ende opp rundt 10%.

Men det er vel bare pluss (?) for en gjær som skal gjære ut en vørter med OG på 1.117.

Skal jeg være helt ærlig - hvilket min mor pleide å hevde var å foretrekke - så tror jeg ikke det der er måten å gjøre det på. Det er jo en grunn til at det rådes til ikke å gjenbruke gjær fra sterkøl:(.
 
Skal jeg være helt ærlig - hvilket min mor pleide å hevde var å foretrekke - så tror jeg ikke det der er måten å gjøre det på. Det er jo en grunn til at det rådes til ikke å gjenbruke gjær fra sterkøl:(.
Huffda! :eek:
Det er jo sant.

Kokt, avkjølt vann i starteren da? For å tynne ut alkoholinnholdet i starteren.
I følge https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ med "Braukaiser - Stirplate"-algoritmen, vil ikke volumøkning med 1 liter, fra 3,6 til 4,6 liter, påvirke celleveksten. Det er cells pr extract som er avgjørende (innenfor visse grenser selvfølgelig).
Jeg tror det er nok headspace i kolben til det....
 
Huffda! :eek:
Det er jo sant.

Kokt, avkjølt vann i starteren da? For å tynne ut alkoholinnholdet i starteren.
I følge https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ med "Braukaiser - Stirplate"-algoritmen, vil ikke volumøkning med 1 liter, fra 3,6 til 4,6 liter, påvirke celleveksten. Det er cells pr extract som er avgjørende (innenfor visse grenser selvfølgelig).
Jeg tror det er nok headspace i kolben til det....

Tror det er lurt.
 
Det å få domestisert ølgjær til å ikke produsere alkohol eller rettere sagt: velge aerob pathway, er nærmest umulig for lekmann. Lallemand gjør det ved dyrking av gjær, men det er visst ikke enkelt, jeg snublet over en sheet fra Lallemand på nett som omtalte prosessen. Har ikke ork til å finne den frem igjen, men den er der ute en plass om du søker :).
 
Det å få domestisert ølgjær til å ikke produsere alkohol eller rettere sagt: velge aerob pathway, er nærmest umulig for lekmann.
Je, det er jo det jeg også observerer. Og dermed "funker" ikke teorien med observasjonene.
Og det er jo helt greit. Men jeg liker å vite, ikke anta. :)
 
Tilbake
Topp