Forslag til oppdatering av amber ale.

Jeg prøver å lage en skikkelig god Amber ale med god humle og karamellsmak. Denne under ble god, men karamellen og maltsødmen er mye mere framtredende enn humlen. Dette overraska meg litt, men jeg forstår det slik at cascade kan være litt svak, og maltsmaken vil da overdøve humlinga. Har noen forslag til endringer til neste brygg? Jeg vurderer større variasjon i humle og kanskje en crystal malt med lavere EBC, med litt caramalt også for toffeesmak og fylde.
Dette er en ca oppskrift på 25 liter. Var så dum at jeg ikke skrev den skikkelig ned.

Crystal Malt (150-175 EBC) 500 gram
Fairytale ALE Malt (6-9 EBC) (tilsvarer marris otter) 5kg
15 gram magnum på 60 min
60 gram cascade på 5 min
60 gram cascade på 0 min
60 gram cascade tørrhumle

Sist redigert:
Jeg prøver å lage en skikkelig god Amber ale med god humle og karamellsmak. Denne under ble god, men karamellen og maltsødmen er mye mere framtredende enn humlen. Dette overraska meg litt, men jeg forstår det slik at cascade kan være litt svak, og maltsmaken vil da overdøve humlinga. Har noen forslag til endringer til neste brygg? Jeg vurderer større variasjon i humle og kanskje en crystal malt med lavere EBC, med litt caramalt også for toffeesmak og fylde.
Dette er en ca oppskrift på 25 liter. Var så dum at jeg ikke skrev den skikkelig ned.

Crystal Malt (150-175 EBC) 500 gram
Fairytale ALE Malt (6-9 EBC) (tilsvarer marris otter) 5kg
15 gram magnum på 60 min
60 gram cascade på 5 min
60 gram cascade på 0 min
60 gram cascade tørrhumle
Du kan få min røde IPA, oppskrift til 26 liter før tapping. Skikkelig bitter, og nydelig humlearoma og -smak. Like deler Strata og Citra. Strata kan du jo bytte ut med noe annet - sjøl om Strata er ei fin humle (etter min mening). Mosaic er vel nærliggende.

1+ 15/80 betyr at jeg har i humla ett minutt før kokeslutt, og at jeg tar et kvarters pause i nedkjølinga ved 80 grader.

Malt til 26 liter før tapping
6.0 kg Maris Otter
0,8 kg Simpsons Heritage 155 EBC
0,1 kg Chocolate Wheat
Humle
60 gr Enigma 15% @ 60 (82 IBU)
50 gr Strata @ 1+ wp 15/80
50 gr Citra @ 1+wp 15/80
50 gr Citra + 50 gr Strata @ dry hop
Gjær
Novlager fra starter

Sist redigert:
hva heter det i norske bryggebutikker?
Carafa Special, som @Koldbrygg sier. Vanlig Carafa er det samme, men med skall. Det spiller neppe noen særlig rolle hvilken variant du velger. Carafa er uansett et røsta mørkt malt, så det setter en smak du kanskje ikke ønsker. Den skalløse gir muligens litt mindre astringens.

Røsta hvete gjør forøvrig samme nytta.

Den nevnes i byo lenken som spesielt egnet til det formålet, som du helt sikkert vet siden du bruker det i oppskriften du la ut lenger opp. :)
Ah, jeg leste ikke den - er blitt så vant til betalingsmuren der at jeg ikke sjekker lenger. Nå fikk jeg lest den. Tonsmeire er en av de gode:) - men jeg veit ikke hvor gammel den artikkelen er.

Det var interessant det med at 40% av skallet er igjen på korna til Carafa Special, mens Blackprince er helt reint. (Bryggselv hadde Blackprince tilbake i 2015 da jeg begynte å brygge, så jeg brukte det ei stund.)

Jeg er usikker på hvor mye astringens skallet egentlig bidrar med. Det spiller fint liten rolle når det gjelder basismalt. trur jeg. Skallet inneholder tanniner, men de lekker i liten grad ut i en normal mesk. Jeg mener at dette med skall og astringens er en av de gamle seigliva mytene. Om du kverner litt røft, så du fliser opp skallene, får du ikke astringent øl av det. Men det er mulig den harde røstinga gjør noe med det.

Det som definitivt er ei myte, er at du kan bruke f.eks. Carafa Special bare for farge. Jeg mener det blei hevda den gangen jeg var fersk brygger. Men den røsta smaken blir med på lasset, så det må med i beregninga om du bruker Carafaen for fargens skyld.

Sist redigert:
Tilbake
Topp