Alternativ til PBW og StarSan?

Ja, jeg ser nå det ligger litt forskjellig der ute.
Som du sier, det er jo ingen vits å legge seg på minimum. Jeg blandet det som regel når jeg begynner kok, så det blir ofte mye lengre enn 5 minutter og.

Tidligere gjenbrukte jeg blandingen sikkert opp mot 2 måneder, den holdt seg klar og fin hele veien. Ingen infeksjoner tydet på at det var helt ok.

Husker en gang en flue fant veien til karet jeg hadde blandingen i, da var den tåkete dagen etter.

Ja, jeg ser nå det ligger litt forskjellig der ute.
Som du sier, det er jo ingen vits å legge seg på minimum. Jeg blandet det som regel når jeg begynner kok, så det blir ofte mye lengre enn 5 minutter og.

Tidligere gjenbrukte jeg blandingen sikkert opp mot 2 måneder, den holdt seg klar og fin hele veien. Ingen infeksjoner tydet på at det var helt ok.

Husker en gang en flue fant veien til karet jeg hadde blandingen i, da var den tåkete dagen etter.
wow - ei flue ga tåke!

Jeg lager 4l starsan hver gang jeg brygger. Gidder ikke å ta sjansen på å oppbevare det over tid. Det er mange år siden jeg sist kjøpte starsan, en flaske varer lenge selv for mitt lite sparsomme bruk.

Jeg lager 4l starsan hver gang jeg brygger. Gidder ikke å ta sjansen på å oppbevare det over tid. Det er mange år siden jeg sist kjøpte starsan, en flaske varer lenge selv for mitt lite sparsomme bruk.
Samme her, frem til jeg begynte med lukket overføring til fat.
Nå ryker det 25 liter

Jeg blander Star San med demineralisert vann på egen dunk. Helles på trykkflasker og i mindre beholdere ved behov. Brukes kun en gang, men da går det lite av den og den holder seg klar.

Er det noen som bruker klor? Noen som vet blandingsforhold uten at det trengs å skylle etterpå?
Jeg bruker mye klor i mitt virke, både ublandet og utblandet (bruker surølutsyr også til vanlige øl). Jeg skyller alltid rikelig etterpå med varmt vann, og deretter med StarSan. Jeg tror at dersom du skulle ha en så tynn klorblanding at du ikke trenger å skylle ville kloren miste sin desinfiserende effekt.

10 % klor i forhold til vann er desinfiserende - forutsatt at det du skal desinfisere er mekanisk reint. Når dette er sagt kan du jo bare skylle med rikelige mengder vann - som jeg antar er bakteriefritt. Jeg ville ikke satset på dette.

Tilbake
Topp