Alternativ til PBW og StarSan?

Inneholder produktet som selges i Europa fortsatt dodecylbenzen sulfonsyre? Jeg trodde det var forbudt som desinfeksjonsmiddel i EU/EØS, men (av alle underlige ting) lov som skyllemiddel.

Det er vel forskjellige regler for matvaresikkerhet i EU og USA som gjør at stort sett alle desinfeksjonsmidler skal skylles av i Europa.
 
Som jeg skrev noen innlegg lenger opp, prøvde jeg å google det (ikke veldig iherdig), og valgte å tro at det er samme produkt, men at ordlyden er forskjellig i ulike markeder. Altså juss.
Lurer på om pipeline ville være et like godt alternativ da fargen vil kunne indikere om en har gjort en god nok jobb med vasken.
 
Inneholder produktet som selges i Europa fortsatt dodecylbenzen sulfonsyre? Jeg trodde det var forbudt som desinfeksjonsmiddel i EU/EØS, men (av alle underlige ting) lov som skyllemiddel.

Det er vel forskjellige regler for matvaresikkerhet i EU og USA som gjør at stort sett alle desinfeksjonsmidler skal skylles av i Europa.
Riktig, det inneholder 5-15% Dodecylbenzensulfonsyre, og er sikkert grunnen til de nye føringene med hensyn på hva du skriver. På en gammel flaske jeg har stod det at det hold med lufttørking og ingen skylling. Men nå er altså skylling blitt tilføyd.

Ser at de europeiske utgavene har vedhenget HB mens i USA er det kun Starsan.

Hos bryggselv skriver de at skylling ikke er nødvendig, men jeg lurer på hva som står på flaska.
Tysken min er blitt rimelig bra, men med nederlandsk og fransk er det verre.
 
Det jeg lurer på, er hvor farlig dodecylbenzensulfonsyre egentlig er, blandet ut slik vi bruker det.

Det er jo ei syre, så naturlig nok er det farlig ved kontakt; for hud, øyne og åndedrettsorganer - og ikke bra å svelge. Men jeg har ikke sett noe om at det er "giftig" (?????). Og hvor farlig det er å innta, vil vel i stor grad avhenge av konsentrasjonen. Og den blir veldig lav i det ferdige ølet. Så det med å skylle er jeg ikke så opptatt av.

Men i bruk er det grunn til å være litt forsiktig. Jeg får fort tørr og sår hud - og kan til og med få sår - om jeg ikke passer meg. Så jeg unngår så langt mulig direkte kontakt, og jeg skyller av med en gang om jeg har henda nedi stoffet. Men det skumleste er nok aerosoler, spraytåke fra spruteflaske. Den tåka skal vi nok ikke puste inn. Jeg har merka irritasjon. Sida jeg brygger mer enn de fleste, er jeg mer utsatt enn de fleste, og jeg lurer på om jeg får "seinvirkninger" i form av noe som ligner uforklarlige allergiliknende reaksjoner.
 
Tilbake
Topp