Pumpkin ale

Det var på plass det :p Beersmith 2 hadde gjort jobben sin den. Tror jeg stressa litt med nytt utstyr.
 
Eg prøver meg på ein pumpkin ale i dag. Nokon som veit kva som er passelig mengde krydder? Eg har kanel, muskat, muskatblomme og nellikspiker.
 
Kanskje for sent ute, men men.

Jeg brukte en halv t-skje kanel, en halv t-skje muskat, en halv t-skje allehånde og en halv t-skje kardemomme på rundt 20 liter. Det ble litt for lite. Hadde nok tatt en t-skje av hver om jeg kunne gjort det igjen.
 
What he said. Grusom øl. Did not tickle my fancy.

Edit: Pumpking altså. Gresskarporteren jeg laga var skikkelig snadder og skal lages igjen.
 
Problemet med amerikanske gresskarøl er jo ikke gresskarene, men at de stort sett bestandig brygges med ei underlig krydderblanding som brukes i amerikansk "pumpkin pie". Jeg tror kanskje de fleste amerikanere tror at det er slik gresskar faktisk smaker, men i de fleste av disse ølene ville man neppe merke om man fjernet gresskarene, så lenge man behold krydderblandinga. Og denne gløggaktige krydderblandinga er etter min mening ei vederstyggelighet i øl. Den kan med litt tilvenning fungere i pai, men ikke i øl.
 
Jeg brygget ett gresskarøl for litt siden. Har det nå ståede på fat, og den mengden med krydder jeg brukte fikk det hele til å minne mer om julekake enn øl. Nå skal det sies at jeg aldri har smakt pumpkin pie før, så det å lage ett slikt øl er som å famle rundt i blinde...  ::)
 
gustavf skrev:
Problemet med amerikanske gresskarøl er jo ikke gresskarene, men at de stort sett bestandig brygges med ei underlig krydderblanding som brukes i amerikansk "pumpkin pie". Jeg tror kanskje de fleste amerikanere tror at det er slik gresskar faktisk smaker, men i de fleste av disse ølene ville man neppe merke om man fjernet gresskarene, så lenge man behold krydderblandinga. Og denne gløggaktige krydderblandinga er etter min mening ei vederstyggelighet i øl. Den kan med litt tilvenning fungere i pai, men ikke i øl.

+1

Odland sin var meget forsiktig med krydderet og man kunne ane en lett karamellaktig sødme som jeg antar var fra gresskaret.
 
Jeg har generelt lite imot krydder i øl, men det jeg har smakt av amerikanske pumpkin ales har overhodet ikke falt i smak, og Pumpking synes jeg var helt udrikkelig. Pai blir derimot en helt annen sak :)
 
hepp! går det an å fryse innmaten/kjøttet fra gresskaret for å bruke det senere i gresskarøl?... rekker ikke å brygge i dag...
 
Hei,

Hvis jeg husker riktig så drakk jeg en pumpkin ale på Amundsen bryggeri i Oslo for en tid tilbake som jeg synes var god og tenkte at "dette må jeg prøve". Men hvis jeg leser de siste meldingene på denne tråden rett så er det flere som er skeptisk til pumpkin ale? Er det fordi det blir brukt for mye krydder etc? Tenkte i utgangspunktet at pumpkin ale kan bli en litt spesiell "jule ale" med litt krydret smak...

Så i går at de har gresskar i butikken (til Haloween) og tenker at det er "nå eller aldri"....men kjipt å brygge noe som man ender opp med å helle i do fordi det smaker eder & galle...

Noen som er godt fornøyd med sin egen hjemmebryggede pumpkin ale?

hilsen, tommy
 
Tilbake
Topp