1 eller 2 pakker tørrgjær? Med eller uten rehydrering?

Hei. Jeg skal nå til å sette en Nelson Pale Ale, basert på ølsett. Malten er Maris Otter og Cara Malt, totalt 6KG. Dette skal bli et 25L brygg, med OG på 1.052 og FG på 1.012.
Det fulgte med 2 stk 11.5g pakker Safale US-05 (best før 05-2016). Er det noe poeng å bruke begge pakkene eller blir det for mye gjær? Eller kan det være tenkt 2 pakker hvis man ikke rehydrerer?

Bør jeg også rehydrere gjæren? Har aldri gjort den biten før, men noe ala dette? 2-3dl vann som er kokt og kjølt til ca 30 grader, så strøs 1 pakke gjær oppi. Etter 15 minutter røres gjæren inn og står i ytterligere 15 minutter før den has oppi gjæringskaret?
 
Hei. Jeg skal nå til å sette en Nelson Pale Ale, basert på ølsett. Malten er Maris Otter og Cara Malt, totalt 6KG. Dette skal bli et 25L brygg, med OG på 1.052 og FG på 1.012.
Det fulgte med 2 stk 11.5g pakker Safale US-05 (best før 05-2016). Er det noe poeng å bruke begge pakkene eller blir det for mye gjær? Eller kan det være tenkt 2 pakker hvis man ikke rehydrerer?

Bør jeg også rehydrere gjæren? Har aldri gjort den biten før, men noe ala dette? 2-3dl vann som er kokt og kjølt til ca 30 grader, så strøs 1 pakke gjær oppi. Etter 15 minutter røres gjæren inn og står i ytterligere 15 minutter før den has oppi gjæringskaret?

I følge Mr. Malty (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html) så skal det være rikelig med én pakke. Antar at kalkulatoren forutsetter rehydrering.

Mvh, Kjell
 
Har brygget 6-7 batcher nå, og alltid brukt kun 1 pakke. Funket hver gang helt strålende. Har også rehydrert.
 
Fermentis Safale US-05 anbefales av dem selv til 50-80 gram per 100 liter. På 25 Liter vørter blir det da 12,5 - 20 gram.
Bruker selv 15 gram løs vekt på 20 liter vørter. Drysser ved 23-25°C over vørter og skvalper litt på bøtta etter et kvarter.
Husk temp må være over 20°C ved dryssing av us-05.

Kutta ut rehydrering etter et par tre batcher, så det fungerer godt.
 
jeg ville valgt 1 pakke DERSOM du vil spare 15 kr omtrent... hvis ikke ville jeg gjort som Ketil64 og brukt ca 15 gram. ser på mrmalty at for OG 1.052 med gjær fra mai 2014 og 25L så er det 15 gram som er det riktige. så jeg ville uten tvil valgt det. og ja, rehydrert.

Det blir sikkert øl om du pitcher 2 pakker også, men samtidig så er det vel ingen grunn til å bevisst overpicthe.
 
Bør jeg også rehydrere gjæren? Har aldri gjort den biten før, men noe ala dette? 2-3dl vann som er kokt og kjølt til ca 30 grader, så strøs 1 pakke gjær oppi. Etter 15 minutter røres gjæren inn og står i ytterligere 15 minutter før den has oppi gjæringskaret?
Et spørsmål som alltid blir diskutert - nettopp fordi man fint kan få godt øl uten, men det er hevet over enhver tvil at Fermentis anbefaler rehydrering, så hvis jeg var deg hadde jeg lagt til meg denne rutinen med en gang. For øvrig nevnte vel @Gahr i en annen tråd nå nettopp at rehydrering over 60 minutter ga det optimale resultatet iflg. en vitenskaplig artikkel.
 
Men hvis man bruker halvannen pakke tørrgjær, hvordan oppbevarer man best den åpnede pakken etterpå? Taper igjen og putter i kjøleskapet? Fryser? Romtemperatur?
 
Oppbevarer overskytende opp til neste hele pakke i gjæringskaret:)
Har til nå ikke merket noe usmak pga dette.
De ulike kalkulatorene kommer vel ikke ut med helt like mengder.
 
Når jeg bruker en halv pose blir den umiddelbart kjørt gjennom vakuummaskinen og sendt tilbake i kjøleskapet. Ikke optimalt uansett selvfølgelig, men kjekt å ha en halv pose de gangene jeg har følt meg usikker på om én er nok, så da slenger jeg med en halv ved siden av for å være på den sikre siden. Ville selvfølgelig aldri pitchet trangt med en slik halv en som grunnlag...
 
Ha alltid en lite lager med US-05 i kjøleskapet...

For min egen del er tid et mye knappere gode enn penger og jeg ville ha svært små problemer med å kaste en halv pakke tørrgjær til 20-30 kroner fremfor å risikere å få et dårligere resultat med gjær som har vært åpnet.
 
Fermentis Safale US-05 anbefales av dem selv til 50-80 gram per 100 liter. På 25 Liter vørter blir det da 12,5 - 20 gram.
Bruker selv 15 gram løs vekt på 20 liter vørter. Drysser ved 23-25°C over vørter og skvalper litt på bøtta etter et kvarter.
Husk temp må være over 20°C ved dryssing av us-05.

Kutta ut rehydrering etter et par tre batcher, så det fungerer godt.


Dette gjorde litt vondt å lese. Med US-05 vil du få langt fra et optimalt resultat ved å starte på 23-25c, du vil ende opp med en gjæringstemperatur på opp mot 30c, som ikke er optimalt med denne gjæren.
 
30 grader er vel en liten overdrivelse... Men temperaturen i vørteren VIL stige noen grader over omgivelsestemperaturen under stormgjæringen, og det er også spesielt i denne første delen av gjæringa det skapes mye estere og tilogmed fuselalkoholer hvis det er for varmt.

Og å droppe rehydrering VIL drepe en stor del av gjærcellene.
 
Fermentis Safale US-05 anbefales av dem selv til 50-80 gram per 100 liter. På 25 Liter vørter blir det da 12,5 - 20 gram.
Bruker selv 15 gram løs vekt på 20 liter vørter. Drysser ved 23-25°C over vørter og skvalper litt på bøtta etter et kvarter.
Husk temp må være over 20°C ved dryssing av us-05.

Kutta ut rehydrering etter et par tre batcher, så det fungerer godt.

Om det er en Ale du brygger, har du prøvd å brygge et øl som du kjenner godt med metoden du beskriver over. Kontra rehydrere, kjøle til 16 og pitche i riktig oxygenert vørter. La vørtertemperaturen stige naturlig til vørtertemperatur på 18 og løfte til vørtertemperatur på 20 de siste dagene. Så, over to - tre dager kjøler den til 4C?
Om du ikke merker markant forskjell på de to forstår jeg ikke. Det gjør iallefall jeg med mine. Et husøl blåste er Piezo element i starten av stormgjæringen og smatt opp i den temperaturen du bruker, så jeg har prøvd.
 
Har to ombygde kjøleskap som fungerer som klimaskap. Har en lucky som har fungert som husøl hvis man kan kalle det for det. Denne har fått kjørt seg med blautgjær, tørrgjær og rehydrert tørrgjær og testa ut temperaturer i ytterpunktene av hva fermentis anbefaler både ved pitching og utgjæring.
Min egen erfaring er at når klimaskapet er opptatt med en annen batch er det ingen krise å pitche ved 24 tørt og sette det i hjørnet i kjeller. Dette hjørnet holder 17-18 grader hele tiden. Det er aldri noen stormgjæring å snakke om og utgjæring blir alltid bra.
 
Tilbake
Topp