10 liter på kjøkkenet: Alt i oppvaskmaskinen og enkelt oppsett

gustavf

Administrator
Jeg bor i ei leilighet og har brygget på Speidel i mange år. Selv om jeg synes det oppsettet er veldig bra, så er det noen ting jeg ikke har likt med det:
  • Bryggedagen blir lang, spesielt når jeg tar med vasking. Speidelen bruker mye tid på å varme opp vann og komme opp til kok, for eksempel.
  • Det mest praktiske stedet for meg å ha den er på et lite egnet bad. Det er litt for trangt, i tillegg til at det jo er greit å ha bad tilgjengelig.
  • Vaskinga er upraktisk. Noen av delene går inn i oppvaskmaskinen, men på slutten av dagen så må du til å skrubbe selve maskinen. (Joda, den kan stå med vann til dagen etter, men da våkner jeg med en Speidel i dusjen, og da må jeg uansett få den ut av dusjen før jeg kan lage frokost.)
  • Batchene er litt for store. Jeg drikker ikke opp 15-20 liter av hver batch og kaster mye øl.

Derfor har jeg ønsket meg et oppsett som:
  • Kan brukes på kjøkkenet.
  • Er raskt å brygge på.
  • Kan vaskes i oppvaskmaskin.
  • Lager batcher på 9-12 liter (et lite corneliusfat).
Løsningen, som jeg har diskutert med flere jeg har truffet i det siste, har vært et oppsett med 4 kjeler.
 
Hvorfor ikke BIAB?
Jeg bruker bare 2 kjeler, den ene til å varme opp meskevann og skyllevann og den andre til å meske og koke i.
 
Fire kjeler, sa du? Enkelt, sa du?

Jepp, det sa jeg. Å lage det billig var ikke noe eksplisitt mål, men det kom som en bonus.

Møt de fire kjelene:

P5180001 (2).JPG

OK, så er det bare tre kjeler og ei bøtte, men uansett:
  • HLT, varmtvannstank: En vanlig kjøkkenkjele, som skal bo på komfyren. (Den på bildet er 3 liter. Jeg burde valgt en litt større.(
  • Meskekar: 10 liters kjele fra IKEA. Denne hadde jeg fra før.
  • Silkar: Plastikkbøtte med falskbunn. Som falskbunn har jeg valgt en lauterhelix (lauterhexe).
  • Kokekjele: 20 liters fårikålkjele fra OBS.
  • En sous vide-sirkulator (ikke vist)
  • Kjølespiral (ikke vist)
Det eneste jeg har kjøpt nytt her er silkaret og kokekjelen. Alt er rimelig enkelt å skaffe, men lauterhelix må kjøpes fra Humlegården:
https://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/lauterhelix-1000-mm

Mange vil nok også trenge en passende kjølespiral, men jeg hadde en liggende fra et SS Brewtech gjæringskar, som passer til dette bruket.

Tanker er å meske i den ene kjelen, og helle dette over i silkaret. Da slipper jeg å lage hull i en kjele og kan bruke min eksisterende kjele. Samtidig tror jeg det gir litt mer fleksibilitet.

Å bruke et eget kar som silkar, forbindes nok mer med store industribryggerier enn hjemmebrygging, men jeg tror det skal bli bra her.
 
Jeg bor i ei leilighet og har brygget på Speidel i mange år. Selv om jeg synes det oppsettet er veldig bra, så er det noen ting jeg ikke har likt med det:
  • Bryggedagen blir lang, spesielt når jeg tar med vasking. Speidelen bruker mye tid på å varme opp vann og komme opp til kok, for eksempel.
  • Det mest praktiske stedet for meg å ha den er på et lite egnet bad. Det er litt for trangt, i tillegg til at det jo er greit å ha bad tilgjengelig.
  • Vaskinga er upraktisk. Noen av delene går inn i oppvaskmaskinen, men på slutten av dagen så må du til å skrubbe selve maskinen. (Joda, den kan stå med vann til dagen etter, men da våkner jeg med en Speidel i dusjen, og da må jeg uansett få den ut av dusjen før jeg kan lage frokost.)
  • Batchene er litt for store. Jeg drikker ikke opp 15-20 liter av hver batch og kaster mye øl.

Derfor har jeg ønsket meg et oppsett som:
  • Kan brukes på kjøkkenet.
  • Er raskt å brygge på.
  • Kan vaskes i oppvaskmaskin.
  • Lager batcher på 9-12 liter (et lite corneliusfat).
Løsningen, som jeg har diskutert med flere jeg har truffet i det siste, har vært et oppsett med 4 kjeler.

Nå er jeg litt spent på hvordan det der blir seende ut. Jeg fantaserer også om en enkel og kjapp måte å brygge en mindre mengde på.
 
Men kokekjele uten kran? Autohevert? Eller heller du bare forsiktig av, i all enkelhet? Det går vel, men den mengden.
 
I dag var det på tide å teste bryggeriet for første gang. Jeg var mest usikker på hvordan det skulle gå å holde temperaturen i mesken og utbytte. Jeg kan røpe at det ene gikk bedre enn det andre.

Innmesk fungerte fint. Jeg lagde en løs mesk med rundt 2,5 kg malt, ettersom jeg var usikker på hvor mye plass det egentlig kom til å bli i resten av prosessen. Jeg kjente for at jeg likte denne størrelsen på bryggene da jeg fant fram ei vanlig sleiv som skulle fungere som meskespade. I bakgrunnen enda en viktig kjele: Kaffekjelen som sørger for lykkelig brygger, gjennom opp- og nedturer.

P5180003 (2).JPG

Så satte jeg kjelen i oppvaskkummen og hadde varmt vann rundt. Her brukte jeg sirkulatoren for å holde gjevn temperatur, og la noen lister under kjelen så den skulle ha vann rundt hele. Jeg hadde tidligere testet litt med rent vann og visste at det var mye vamretap fra toppen på kjelen. Vannet rundt måtte opp på 70 grader for å holde mesketemperatur på ca 64, med litt røring av og til.

P5180005 (2).JPG
 
Skylleoppsettet var rimelig greit å sette sammen. Lauterhelixen har samme gjenger som ei vanlig tappekran for gjæringskar. Jeg kommer nok til å forkorte den, men ville ikke gjøre det før jeg hadde testet oppsettet. Jeg brukte også sirkulatoren i en kjele for å holde skyllevannet varmt.

P5180007 (2).JPG

Her hadde jeg allerede gjort et par feil, som oppegående lesere vil legge merke til: Det er for lite malt. Skal jeg få noe borti 12 liter øl, så må jeg ha en fantastisk meskeefffektivitet. Den skyllevannskjelen virker også mistenkelig liten.

Slik er det å være dårlig i hoderegning, men jeg lærte da noe av denne testgjennomkjøringa.

Fordelen med å brygge i denne størrelsesordenen er jeg slipper å bry meg om hvor ting er plassert. Her var det mest praktisk å sette kjelen på en stol, og da den er full er det bare å løfte den opp på komfyren.

P5180006 (2).JPG
 
Som falskbunn fungerer spiralen ganske bra. Det er fin gjennomstrømming, men til tross for at jeg kjørte gjennom litervis med vorlauf, fikk jeg aldri vørter som lignet på å være klar. Jeg har ingen gode teorier, og mottat gode forslag med takk.

(Tappet jeg for raskt? Er det for lite malt til at det blir et effektivt filter? Kan det bli bedre med kortere spiral?)

På toppen av maltet la jeg ei damprist, for slippe å rote så mye i maltet da jeg helte på vann. Det gikk mye mer skyllevann enn jeg tenkte, så det ble litt koking på komfyren. Alt i alt tappet jeg ut 15 liter, som jo er alt for mye til den maltmengden. OG var ca 1.038... Heldigvis har det gått raskt, så jeg har tid til å koke en del.

P5180008 (2).JPG
P5180009 (2).JPG
P5180010--.JPG

(Det siste bildet er tatt etter skylling, da skyllekaret var flyttet til vasken for tømming.)
 
Alt går i oppvaskmaskinen, men det er ikke plass til alt samtidig. Første runde får et hurtigprogram, får det er jo bare litt sukkervann og maltrester som skal skylles av. Meskekjelen vasket jeg for hånd.

P5180012--.JPG
 
Koker nå. Litt usikker på om jeg bare heller over, eller om jeg bruker noe å øse med.

Båten blir til mens vi ror:).

Hvis du lar det stå og bunnfelle seg ei stund, og ordner deg så du kan helle gjennom å bare bikke kjelen forsiktig uten å løfte den, så burde det vel være mulig å få med lite av bunnfallet uten å miste så mye vørter. Det ser jo ut som om det er en fin hellekant på den kjelen.
 
Noe jeg ser med en gang mtp effektiviteten er at du bør knuse det mye finere enn det som er på bildet.
 
Tenkte det samme som Miguel. Så veldig grovt ut, gjorde det ikke?
Ellers spennende å følge denne tråden. Kanskje en Jula-bøtte kan funke bedre som et slikar?
 
Det er ikke første gangen jeg har hatt behov for å redde en batch, så heldigvis har jeg et passende lager av tørket maltekstrakt. Det fikk ølet opp på en OG som gjør det egnet for utdrikningslaget der det skal serveres.

Ettersom jeg bare har tatt oppskrifta på øyemål til nå, så fortsatte jeg med det. Ølet er litt mørkt, så jeg tror det blir en american amber. Jeg hadde oppi CTZ til ca 50 IBU og fant en pose med 100 g Citra som ble fordelt utover koketida og litt til tørrhumling. Tilbehør til middag, i dag kokte bønner, fikk plass ved siden av.

P5180013--.JPG

Det er mulig å koble hageslanger på de fleste kjøkkenkraner. Du må ha en overgang som kjøpes hos en rørlegger, eller annet sted du kjøper rørkoblinger. (Jeg tror denne er riktig: Slangekoblinger | Clas Ohlson)

Jeg klarte ikke å få koblet til den kjøleren jeg hadde tenkt å bruke, fordi den krevde slanger i en dimensjon som jeg ikke hadde. Løsningen bl eå bruke Speidel-kjøleren, selv om det ikke var optimalt. Denne går heller ikke inn i oppvaskmaskinen sammen med kjelen, så jeg må finne en ny løsning på det.

P5180014 (2).JPG

(Legg merke til kjøkkenskuffen som er åpen: Induksjonstoppen blir varm og lukter mystisk av stekt plastikk etter ei stund på full effekt, så skuffen må sto oppe for å lufte den...)
 
Kan jo tro at du også trenger større meskekjele? F.eks for å få en preboil SG på 1.054 med 70% effektivitet med 2,5l/kg mesketykkelse så trenger du i underkant av 11L plass i meskekjelen såvidt jeg forstår. Vet ikke hvis helixen klarer å suge opp all vørteren, men hvis den ikke gjør det trenger du enda litt mer plass i meskekjelen. Men artig oppsett iallefall.
 
Noe jeg ser med en gang mtp effektiviteten er at du bør knuse det mye finere enn det som er på bildet.

Ja, det tror jeg du har rett i. Ettersom oppsettet var nytt, så ville jeg sikre meg mot stuck mash, som gir en mye dårligere bryggedag enn behovet for litt ekstra maltekstrakt.

Jeg smakte på masken da jeg kastet den, og den virket ikke søt. Sammenlignet med det jeg var vant med fra Speidel var det rimelig godt skylt ut. Lauterhelixen hadde også lagd noen lommer, med dårligere skylling, som jeg tror blir borte om jeg får forkortet den litt. I tillegg hadde jeg valgt en norsk palemalt fra Stor-Gaalaas, som gir mindre utbytte.

Alt i alt, så tror jeg at jeg skal få ut et utbytte som er akseptabelt på oppsettet, bare jeg får fikset kverning og forkortet spiralen. På så små batcher er jo ikke råvarekostnaden avgjørende, men jeg vil gjerne kunne brygge 10 liter imperial stout.
 
Kan jo tro at du også trenger større meskekjele? F.eks for å få en preboil SG på 1.054 med 70% effektivitet med 2,5l/kg mesketykkelse så trenger du i underkant av 11L plass i meskekjelen såvidt jeg forstår. Vet ikke hvis helixen klarer å suge opp all vørteren, men hvis den ikke gjør det trenger du enda litt mer plass i meskekjelen. Men artig oppsett iallefall.

Ja, det kan hende. Jeg skal prøve et par batcher til før jeg eventuelt skaffer en ny kjele.
 
Som Finn var inne på, så var det ingen opplagt måte å få ølet over på gjæringskar. Jeg endte opp med å helle alt over på bøtta, uten noe mer om og men. Det er mulig at en hevert er løsningen her, selv om de er et mareritt å holde rene.

Søt liten gjæringsbøtte, ble det. Denne skal også få plass i et kjøleskap jeg har, dersom jeg ønsker meg temperaturkontroll som er bedre enn det jeg har nå.

P5180018 (2).JPG

Til slutt, det viktigste. Kjelen fikk, med et nødskrik, plass i oppvaskmaskinen. Her har jeg, rett og slett, bommet litt på størrelsen, men har hatt flaks.

P5180016--.JPG
P5180017--.JPG
 
Tilbake
Topp