Ja, det tror jeg du har rett i. Ettersom oppsettet var nytt, så ville jeg sikre meg mot stuck mash, som gir en mye dårligere bryggedag enn behovet for litt ekstra maltekstrakt.
Jeg smakte på masken da jeg kastet den, og den virket ikke søt. Sammenlignet med det jeg var vant med fra Speidel var det rimelig godt skylt ut. Lauterhelixen hadde også lagd noen lommer, med dårligere skylling, som jeg tror blir borte om jeg får forkortet den litt. I tillegg hadde jeg valgt en norsk palemalt fra Stor-Gaalaas, som gir mindre utbytte.
Alt i alt, så tror jeg at jeg skal få ut et utbytte som er akseptabelt på oppsettet, bare jeg får fikset kverning og forkortet spiralen. På så små batcher er jo ikke råvarekostnaden avgjørende, men jeg vil gjerne kunne brygge 10 liter imperial stout.
For en imp stout så trenger du iallefall 13L plass i mesken. Har forøvrig tatt utgangspunkt i at du ikke legger i gjen noe trub noe sted i prosessen.
Den uklare vørteren kan være delvis pga knusingen, samt at mesken må stå helt i ro, og helst under vann når du vorlaufer, står den ikke under vann så tar du med deg nye partikler fra korn som står over vann hver gang du heller over, står den under vann så blir disse "frigjort" fra kornet og blir med ned og blir fanget opp hver gang du tapper ut, er min tanke om akkurat det iallefall.