10 liter på kjøkkenet: Alt i oppvaskmaskinen og enkelt oppsett

Ja, det tror jeg du har rett i. Ettersom oppsettet var nytt, så ville jeg sikre meg mot stuck mash, som gir en mye dårligere bryggedag enn behovet for litt ekstra maltekstrakt.

Jeg smakte på masken da jeg kastet den, og den virket ikke søt. Sammenlignet med det jeg var vant med fra Speidel var det rimelig godt skylt ut. Lauterhelixen hadde også lagd noen lommer, med dårligere skylling, som jeg tror blir borte om jeg får forkortet den litt. I tillegg hadde jeg valgt en norsk palemalt fra Stor-Gaalaas, som gir mindre utbytte.

Alt i alt, så tror jeg at jeg skal få ut et utbytte som er akseptabelt på oppsettet, bare jeg får fikset kverning og forkortet spiralen. På så små batcher er jo ikke råvarekostnaden avgjørende, men jeg vil gjerne kunne brygge 10 liter imperial stout.

For en imp stout så trenger du iallefall 13L plass i mesken. Har forøvrig tatt utgangspunkt i at du ikke legger i gjen noe trub noe sted i prosessen.

Den uklare vørteren kan være delvis pga knusingen, samt at mesken må stå helt i ro, og helst under vann når du vorlaufer, står den ikke under vann så tar du med deg nye partikler fra korn som står over vann hver gang du heller over, står den under vann så blir disse "frigjort" fra kornet og blir med ned og blir fanget opp hver gang du tapper ut, er min tanke om akkurat det iallefall.
 
Så var bryggedagen over...

Den tok 7 timer. Like mye som med en Speidel. Men det var første gang jeg brukte utstyret, og jeg måtte plundre med kjøleren og koke ekstra lenge. Jeg er rimelig sikker på at jeg kan få til dette på 4 timer når jeg har gjort det et par ganger og ikke skal oppdatere forumet samtidig.

Kjøleren må jeg finne en bedre løsning på. Ser at det kan bli vanskelig å finne en måte å få plass til den i oppvaskmaskinen sammen med kjelen, som var et mål fra starten. Å ha en kjøler liggende i oppvaskkummen kan jeg imidlertid leve med, selv om det beste hadde vært å slippe.

Generelt synes jeg kjøleren har vært det vanskeligste delen å finne.

Oppvaskmaskinen var delvis nøkkelen til at dette ble en rolig og grei bryggedag. Ettersom alt uansett skulle inn dit, så kunne jeg rydde unna alt som var skittent når det var brukt. Opp med døra, sett det på plass, lukk igjen. Jeg er en rotekopp, som vanligvis har alt av brukt utstyr liggende å slenge til jeg er ferdig. Det slapp jeg her.

Er dette bedre enn BIAB? Tja... Jeg synes det, men jeg skjønner godt om noen synes dette er for komplisert.

Jeg vurderte også en 10 liter Speidel. Denne løsningen tror jeg at jeg kommer til å bli mer fornøyd med. For en som er vant til at mesketemperatur er et tall på et display, er det litt uvant å måtte passe litt på under meskinga, men bortsett fra det synes jeg dette var en enklere bryggedag. Og vaskinga var en drøm. Nå har jeg, etter en del års brygging og mekking på bryggeprosjekter, mye rart utstyr liggende. For meg ble derfor dette både enkelt og billig å sette sammen. Det har nok påvirket at jeg er såpass fornøyd.

I dag skal jeg reise bort nå som jeg er ferdig med å brygge. Jeg har satt kjelen i oppvaskmaskinen, starter den og reiser. Ingen ytterligere vasking eller rydding etter at gjæren er tilsatt (om vi ser bort fra en litt klissete kjølespiral som ligger på balkongen).

Jeg er ikke helt nøytral til å vurdere mitt eget oppsett, men jeg gir dette terningkast 5.
 
Sist redigert:
Ser praktisk ut! Fiffig med sous vide-varmeren.

En ting jeg lurer på: burde dit ikke gått an å meske rett i plastbøtten, og dermed spare en kjele?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Vil også legge til at du bør absolutt meske med lokk. Du mister utrolig mye varme med åpent lokk, toppen av mesken er kaldere enn bunnen, du rører, men tenker at du kan få det noenlunde mer homogent hvis du dekker til.
 
En ting jeg lurer på: burde dit ikke gått an å meske rett i plastbøtten, og dermed spare en kjele?

Ikke med denne bøtta. Du må ha en beholder som er stiv nok og har smal nok topp til at du kan feste sirkulatoren på den, og samtidig er grei å lage hull til gjennomføring i. Det finnes en del beholdere som er laget for sous vide, som jeg regner med kan brukes. Selvfølgelig kan man også bruke en kjele, men da begynner det å bli litt mer prosjekt å få laget en løsning for falsk bunn.
 
Vil også legge til at du bør absolutt meske med lokk. Du mister utrolig mye varme med åpent lokk, toppen av mesken er kaldere enn bunnen, du rører, men tenker at du kan få det noenlunde mer homogent hvis du dekker til.

Jeg er enig i at det kan være en fordel, men at det er noe jeg "absolutt" bør gjøre er jeg ikke enig i. Et par-tre grader variasjon i temperatur gjennom mesken er et minimalt eller ikke-eksisterende problem.

"Stemmer ikke temperaturen, flytt termometeret." Gammelt brygger-ord.
 
Jeg er enig i at det kan være en fordel, men at det er noe jeg "absolutt" bør gjøre er jeg ikke enig i. Et par-tre grader variasjon i temperatur gjennom mesken er et minimalt eller ikke-eksisterende problem.

"Stemmer ikke temperaturen, flytt termometeret." Gammelt brygger-ord.

Hehe, absolutt er vel å ta litt i. Men hvis du vil gjøre det enklere, så vil jeg klemme inn "absolutt". :)
 
Hehe, absolutt er vel å ta litt i. Men hvis du vil gjøre det enklere, så vil jeg klemme inn "absolutt". :)

Jeg har tenkt tanken på å få til et lokk, men mest for å slippe å røre så ofte. Som du ser på bildet, så må det være noe som har plass til sirkulatoren, og jeg har ikke lyst til å begynne å kappe i lokket til en kjele jeg også skal bruke på kjøkkenet.
 
Jeg har tenkt tanken på å få til et lokk, men mest for å slippe å røre så ofte. Som du ser på bildet, så må det være noe som har plass til sirkulatoren, og jeg har ikke lyst til å begynne å kappe i lokket til en kjele jeg også skal bruke på kjøkkenet.
Men sirkulatoren er utenfor kjelen, eller er det nå jeg kan erklære meg som enda mer optisk handicappet enn det jeg er fra før?

På bildet så forstod jeg det slik at du varmer opp vannet rundt kjelen?

Uansett, ja det er bare å stikke termometeret flere ganger ned i mesken og stoppe når det leser det du synes er fint. Men siden du gjør det så herlig enkelt, så tenker jeg at man kan optimalisere den enkeltheten og, som f.eks med et lokk. Altså, ikke noen gadgets, men å følge best practice innenfor basics, tenker jeg gir kanskje noe mer enn hvis man skipper de basics'ene? Optimalisere det så langt man kan innenfor de rammene man har gitt prosjektet. Mange bekker små osv..
 
Jeg har tenkt tanken på å få til et lokk, men mest for å slippe å røre så ofte. Som du ser på bildet, så må det være noe som har plass til sirkulatoren, og jeg har ikke lyst til å begynne å kappe i lokket til en kjele jeg også skal bruke på kjøkkenet.
Noen med en 3D printer må jo kunne printe en sak som kan festes på kanten mellom kummene og som har spor for å feste sirkulatoren. Så kan lokket ligge på.
 
Men sirkulatoren er utenfor kjelen, eller er det nå jeg kan erklære meg som enda mer optisk handicappet enn det jeg er fra før?

På bildet så forstod jeg det slik at du varmer opp vannet rundt kjelen?

Den henger fast på kjelen. Synes kanskje ikke så godt om du ikke vet helt hvordan de ser ut.

Stjeler et bilde av en modell som ligner:
upload_2019-5-18_20-48-39.png
Den klipa er ganske stor og er på innsida av kjelen.

Har lurt litt på å skjære til noe av liggeunderlag, e.l. Eventuelt bare strekke over gladpak.
 
Den henger fast på kjelen. Synes kanskje ikke så godt om du ikke vet helt hvordan de ser ut.

Stjeler et bilde av en modell som ligner:
Vis vedlegget 40653
Den klipa er ganske stor og er på innsida av kjelen.

Har lurt litt på å skjære til noe av liggeunderlag, e.l. Eventuelt bare strekke over gladpak.

Right! Selve klypa ja, da er jeg med.
Trenger den å henge fast i kjelen da, er det ikke bare å legge den i vannet, uten at klypa går nedi kjelen?
 
Right! Selve klypa ja, da er jeg med.
Trenger den å henge fast i kjelen da, er det ikke bare å legge den i vannet, uten at klypa går nedi kjelen?

Nei, de er litt klønete slik. Kontrolldelen må være over vann. Dersom dette funker glimrende og blir bryggeoppsettet mitt framover, kan det være jeg kjøper en litt ny sirkulator, som kan festes i skillet mellom kummene. Jeg var veldig usikker på om dette kom til å fungere, så jeg investerte ikke akkurat i spitzenklasse sirkulator.
 
Nei, de er litt klønete slik. Kontrolldelen må være over vann. Dersom dette funker glimrende og blir bryggeoppsettet mitt framover, kan det være jeg kjøper en litt ny sirkulator, som kan festes i skillet mellom kummene. Jeg var veldig usikker på om dette kom til å fungere, så jeg investerte ikke akkurat i spitzenklasse sirkulator.

Hehe!

Men, dvs at du egentlig bare kan skaffe en slags list, som du legger over kummen, som støtter sirkulatoren? Evt så er jo ikke klypa så veldig stor så du får jo dekket omtrent hele kjelen selv om klypa er inni kjelen?

Uansett et artig prosjekt og jeg kommer til få følge tråden og se hva du finner ut av. Jeg synes at optimalisering av slike "enkle" ting er artig. Optimalisering generelt er artig, men det er ekstra artig å finne gode løsninger på småsystemer synes jeg. Løsninger som ikke er hi-tech, men enkle og effektive. Føler det ofte kan være mer kreativitet enn å kline til med en mer avansert dings.
 
Tidligere så mesket jeg i stekeovnen når samboeren var på jobb :rolleyes:.
Satte hele kjelen på ca 18 liter med tappe kran i ovnen med ca 10 grader over mesketemperatur etter først å ha justert den inn til rett temperatur i kjelen.
 
Vil det ikke være enklere å flytte? :)

Ikke ødelegg nå :p

Dette er artig. Det at folk er så sugne på å brygge øl at de går helt low-key synes jeg er utrolig artig selv, og interessant. Hva "trengs" for å brygge bra øl? Hvor enkelt kan du gjøre det med godt resultat, hva vil man med oppsettet? Gustavf har vært med i gamet så lenge at han vet hva som trengs for å kunne skru det ned litt, , men noen tips skader vel ikke, men han styrer skuta, blir artig å følge dette videre.
 
Selvfølgelig kan man også bruke en kjele, men da begynner det å bli litt mer prosjekt å få laget en løsning for falsk bunn.

For meg virker det enklere å sette kran på meskekjelen og bruke lauterhexe'n på den? Da trenger du ikke plastbøtta. Hullpunch og kran er billig på ebay.
 
For meg virker det enklere å sette kran på meskekjelen og bruke lauterhexe'n på den? Da trenger du ikke plastbøtta. Hullpunch og kran er billig på ebay.
Litt av poenget var vel å ikke lage hull i kjelen.
MEN, dersom man lager en hals som går fra lauterhexe'n over grytekanten og så ned til bunn-nivå så vil hevertfunksjonen gjøre at det fungerer helt fint. Man må bare få fylt halsen med væske, altså satt igang heverten.
Eksempel på hva jeg mener nederst på siden her i Palmers nettutgave av How to brew: What to look for in a Cooler - How to Brew
 
Stilig! Gøy å se en motpol til utstyrshysteriet som rammer de svært mange hjemmebryggere (meg selv inkludert!). Dette var rett og slett kjekt!
 
Tilbake
Topp