100W varmeelement fra ebay

Jeg var litt for kjapp i kjeften der, flaska med sensoren var frosset, nå når tempen er 8- ned til 12 - ser det ut som at det gåt fint å holde 5+ grader i skapet, selv om at det fremdeles er hull for tappekraner som skal tettes, skapet er 150x50 og står i en utebod.
 
Ser ut til å være varierende kvalitet på disse elementene. Det ene elementet var på 79w, det andre på 66w. Begge var bestilt 100w

Bare til opplysning
 
Halv effekt, og tar mindre plass. Jeg trenger bare rundt 25-50w i mitt skap. Ønsker ikke å ha for raske temp svingninger.

Hadde jeg hatt skap som stod I garasjen så hadde jeg muligens gått for frostvakten.
 
mikslen skrev:
Målte motstanden i begge elementene med ett nøyaktig ohm-meter.

Målte du elementet med påsatt varme, eller kan det varierere noe der? Jeg ville heller målt strøm når den sto på og ganget med påsatt spenning.
 
Larzan skrev:
mikslen skrev:
Målte motstanden i begge elementene med ett nøyaktig ohm-meter.

Målte du elementet med påsatt varme, eller kan det varierere noe der? Jeg ville heller målt strøm når den sto på og ganget med påsatt spenning.

Effekten vil selvfølgelig variere etter hvilken spenning du har i veggen. Jeg kalkulerte med 230V som er normalt i veggen min.
Ser ingen grunn til at elementet skal ha annen effekt med påsatt spenning?
 
Det eneste kan være at motstanden varierer med temperaturen. Noe den selvfølgelig gjør i større eller mindre grad...
 
EspenL skrev:
Halv effekt, og tar mindre plass. Jeg trenger bare rundt 25-50w i mitt skap. Ønsker ikke å ha for raske temp svingninger.

Hadde jeg hatt skap som stod I garasjen så hadde jeg muligens gått for frostvakten.

Effektbehovet du har vurdert.
Gjelder det for kjøleskap ontert inne?
Jeg skal til med et gjæringsskap inne, og har vurdert 200W frostvakt.
Mulig et 100W element er bedre tilpasset?
Erfaringer?
 
Larzan skrev:
mikslen skrev:
Målte motstanden i begge elementene med ett nøyaktig ohm-meter.

Målte du elementet med påsatt varme, eller kan det varierere noe der? Jeg ville heller målt strøm når den sto på og ganget med påsatt spenning.

Isåfall går effekten enda mer ned, øker varmen minker motstand og effekten.
 
Larzan skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Isåfall går effekten enda mer ned, øker varmen minker motstand og effekten.

Effekt = U^2 / R, så reduseres motstanden (R) vil effekten øke.


:)
Kom skjevt ut i regla der :)

En leder blir dårligere når den blir varm så effekten MINKER
En isolator blir og dårligere når den blir varm så effekten ØKER.

Alle er ikke våkne enda selv langt utpå dagen.
 
Harald N skrev:
EspenL skrev:
Halv effekt, og tar mindre plass. Jeg trenger bare rundt 25-50w i mitt skap. Ønsker ikke å ha for raske temp svingninger.

Hadde jeg hatt skap som stod I garasjen så hadde jeg muligens gått for frostvakten.

Effektbehovet du har vurdert.
Gjelder det for kjøleskap ontert inne?
Jeg skal til med et gjæringsskap inne, og har vurdert 200W frostvakt.
Mulig et 100W element er bedre tilpasset?
Erfaringer?

Kjøleskap inne ja. Har til nå brukt en 25w lyspære I en blikkboks. Det har funket fint, men pæren har kort levetid. Kjøleskapet står I kjellergang som kan bli ned mot 12 grader.
 
Tilbake
Topp