100W varmeelement fra ebay

Testingen er publisert tidligere I tråden. Druknet nok I en mindre relevant men ikke mindre interessant diskusjon om varmepumper og effekt :)
 
SverreK skrev:
EspenL skrev:
Takker, har maltwhiskylaget i tankene men er for det meste fullbooket med øl for tiden :)

Her kommer mitt forsøk på forklaring av varmepumper:
Effektiviteten er av hengig av hva du måler. Som nevnt gir en varmepumpe varmeenergi inne:

Avgitt varmeeffekt = Tilført strøm + Varme hentet utenfra.

Effekten blir da (i forhold til den tilførte strømmen): Effekt = Avgitt varmeeffekt / Tilført strøm = (Tilført strøm + Varme hentet utenfra) / Tilført strøm

som er større enn 100%

Tenk nå på denne varmepumpen som et kjøleskap som forsøker å kjøle ned luften utenfor huset. Kjøleeffekten er kun varmen som er hentet utenfra. Effekten av denne i forhold til tilført energi er

Effekt = Varme hentet utenfra / tilført strøm

Derfor vil en varmepumpe gi effektivitet over 100% dersom man måler for varmeeffekt, og under 100% dersom man måler for kjøleeffekt.

21321c3fb08a03111070299687f9506c.png

5058da7e100f84df3d05e7ba922259c8.png

Sakset fra wikipedia.  COP er coefficient of performance, eller ratio mellom input/output. En COP på 3 gir 3 enheter varme per enhet elektrisitet. Som man ser er formelen lik bortsett fra at for oppvarming legger man til tilført energi. Det er altså ingenting i veien for at en varmepumpe kjøler med en COP over 1, så lenge forholdene ligger til rette for det. En varmepumpe bryr seg kun og temperatur, ikke hva som er inne og ute!

Ser at jeg kanskje ikke har fått med meg sannheten om varmepumper. Men diskusjonen dreide seg om kjøleeffekt for kjøleskap. Jeg tror fortsatt ikke forholdene ligger til rette for at et kjøleskap leverer mer effekt I kjøling enn det forbruker strøm.  ;) Takker for oppklaringen! :)
 
EspenL skrev:
SverreK skrev:
EspenL skrev:
Takker, har maltwhiskylaget i tankene men er for det meste fullbooket med øl for tiden :)

Her kommer mitt forsøk på forklaring av varmepumper:
Effektiviteten er av hengig av hva du måler. Som nevnt gir en varmepumpe varmeenergi inne:

Avgitt varmeeffekt = Tilført strøm + Varme hentet utenfra.

Effekten blir da (i forhold til den tilførte strømmen): Effekt = Avgitt varmeeffekt / Tilført strøm = (Tilført strøm + Varme hentet utenfra) / Tilført strøm

som er større enn 100%

Tenk nå på denne varmepumpen som et kjøleskap som forsøker å kjøle ned luften utenfor huset. Kjøleeffekten er kun varmen som er hentet utenfra. Effekten av denne i forhold til tilført energi er

Effekt = Varme hentet utenfra / tilført strøm

Derfor vil en varmepumpe gi effektivitet over 100% dersom man måler for varmeeffekt, og under 100% dersom man måler for kjøleeffekt.

21321c3fb08a03111070299687f9506c.png

5058da7e100f84df3d05e7ba922259c8.png

Sakset fra wikipedia.  COP er coefficient of performance, eller ratio mellom input/output. En COP på 3 gir 3 enheter varme per enhet elektrisitet. Som man ser er formelen lik bortsett fra at for oppvarming legger man til tilført energi. Det er altså ingenting i veien for at en varmepumpe kjøler med en COP over 1, så lenge forholdene ligger til rette for det. En varmepumpe bryr seg kun og temperatur, ikke hva som er inne og ute!

Ser at jeg kanskje ikke har fått med meg sannheten om varmepumper. Men diskusjonen dreide seg om kjøleeffekt for kjøleskap. Jeg tror fortsatt ikke forholdene ligger til rette for at et kjøleskap leverer mer effekt I kjøling enn det forbruker strøm.  ;) Takker for oppklaringen! :)

Takker også for oppklaringen! Nå fikk jeg det til å stemme:)
 
Rutof skrev:
Kina laget og kjøpt på ebay  :idea:


Jeg er usikker på hvor de er produsert, men det er jo en rimelig pris på elementene, så det er ikke usansynlig at det er produsert i Kina.. Som så mye annet på markedet.

- Jan Andrè
 
JanAndre skrev:
Rutof skrev:
Kina laget og kjøpt på ebay  :idea:


Jeg er usikker på hvor de er produsert, men det er jo en rimelig pris på elementene, så det er ikke usansynlig at det er produsert i Kina.. Som så mye annet på markedet.

- Jan Andrè
Er de godkjent for bruk i norge?
 
nordtvedt skrev:
JanAndre skrev:
Rutof skrev:
Kina laget og kjøpt på ebay  :idea:


Jeg er usikker på hvor de er produsert, men det er jo en rimelig pris på elementene, så det er ikke usansynlig at det er produsert i Kina.. Som så mye annet på markedet.

- Jan Andrè
Er de godkjent for bruk i Norge?

Det var det jeg mente. Syns det er rart at butikker handler på ebay ukjente ting og selger det videre.
 
EspenL skrev:
Jøss. Linker til og med til denne tråden...

Syns den var litt over kanten. Var du ikke du som kom over dette elementet Espen?

Butikker i Norge har ikke lov til å selge produkter som ikke er godkjent.
 
Hadde aldri i verden turt som firma selge dette med de konsekvenser det kan få ved feil bruk og sannsynligvis uten CE godkjenning, kan nok svi godt å få forsikringsselskaper etter seg etter nedbrent hus. (Uten at jeg kjenner til akkurat denne prosessen)
 
Leifern skrev:
Hadde aldri i verden turt som firma selge dette med de konsekvenser det kan få ved feil bruk og sannsynligvis uten CE godkjenning, kan nok svi godt å få forsikringsselskaper etter seg etter nedbrent hus. (Uten at jeg kjenner til akkurat denne prosessen)

Enig.
 
Litt lenger ut på kanten ble det når det står med liten skrift: "brukes på eget ansvar."
Jeg gikk hvertfall for å kjøpe på ebay. Betalte 103,- inkl frakt. Takk for tipset!
 
Ja. Rimelig uaktuelt å betale tre ganger prisen når den ikke har gått igjennom europeisk godkjenning ;-)
 
Leifern skrev:
Hadde aldri i verden turt som firma selge dette med de konsekvenser det kan få ved feil bruk og sannsynligvis uten CE godkjenning, kan nok svi godt å få forsikringsselskaper etter seg etter nedbrent hus. (Uten at jeg kjenner til akkurat denne prosessen)

CE-godkjenning er egengodkjenning, så vesentlig svakere enn tidligere krav om NEMKO-godkjenning.
 
Jeg håper dette vil oppklare noen av innleggene her på forumet.

Vi har sett på forumet på Norbrygg.no som ett åpent forum, og derfor valgt og linke til den glimrende informasjonen som ligger her. I dette tilfellet har vi linket til ett produkt vi fører, slik at besøkende på forumet kan velge å kjøpe dette av lokale butikker i stedet for utlandet. Med dette fører det også med garantier, og hjelp.

Men for å ikke tråkke noen på tærne, har vi nå valgt å slette linken fra produktsiden. Selv syntes jeg det er synd, da forum-tråden inneholder mye god informasjon.

Produsenten oppgir at elementet er CE-merket, men siden at dette i seg selv utgjør ingen garanti for at elementet oppfyller norsk standard, har vi valgt å merke med at elementet benyttes på eget ansvar.
CE-merkingen i seg selv sier ikke så mye om produktet, da det henviser mest til at minstekrav for sikkerhet, helse, og miljø er oppfylt.

Jeg ser at også noen henviser til prisen på elementet.. Vi kan dessverre ikke konkurrere med f.eks. ebay, da man som privatperson kan importere ett slikt element, uten å betale MVA, mens vi må betale MVA på våre innkjøp, samt husleie, garanti, og andre ting som gjør at vi kan tilby det sortimentet vi kan.

Ha en fin bryggehelg alle sammen! :)

- Jan Andrè
 
Støtter Jan Andre der.
De har en del jobb/utgifter vi ikke regner med som privatpersoner, og ikke alle er ebayere, så for de er det et alternativ.
Vi andre som er fortrolige med ebay, og andre utenlandskjøp kan velge dette hvis vi vill. vi står da selv for garanti/reklamasjon, tolling/moms og alt det andre.
CE-merkingen er egentlig uvesentlig også, siden 99% ikke har lov å tukle :) med strøm selv her på forumet.
jeg kjøper mye på ebay, og er elektrikkerutdannet, men ser ikke på meg selv som mer kompetent enn mange på forumet her med tanke på elektriske installasjoner.
Synes egentlig at vin&bar gjør en god jobb, og fint de er aktive på forumet her med produkter og rabatter.
det skulle egentlig vært mer av slikt. kanskje et alternativ på medlems-sidene med et eget fora for slikt????
lurer også på et eget forum for arbeidsbytte/arbeids-salg. Mange her med spisskompetanse på mangt og mye som andre trenger :)
 
Jeg kjøpte et slikt element på ebay og i øyeblikket står det i kjøleskapet i kjelleren og styres av en stc-1000 og sammen med kompressoren i kjøleskapet holder opplegget konstant 20 (+/- 0.5) grader i gjæringsdunken. Funker som bare juling. Bilder: http://www.bryggerstupet.no/?p=1334 ... Litt vanskelig å se på bildene, men det er altså godt med luft mellom varmelementet og treplaten den er montert på :)

Et spørsmål i forbindelse med stc-1000 og styring av temperatur: Er det noen som har erfaring med å justere parameterne som bestemmer når varme og kulde skal slå inn? Vi kjører nå med default instillingene og da slår varmelementet inn når temperaturen går 0,5 grader under set-temp og kjølingen slår inn når temperaturen er 0,5 grader over set-temp. Sensoren satt rett på gjæringsdunken og isolert med et håndkle brettet noen ganger. Jeg har ikke hatt tålmodighet til å stå og se på hvor lang tid det tar for temperaturen å synke fra f.eks. 20,5 til 19,5 og opp igjen til 20,5 - men jeg tipper det skjer en del ganger i løpet av døgnet. Er denne temperatursvingningen uheldig for gjæringsprosessen? Burde jeg justere den ned til f.eks. 0,3 grader - eller blir det for belastende for kjøleskapskompressoren? Andre hensyn?
 
Tilbake
Topp