SverreK skrev:EspenL skrev:Takker, har maltwhiskylaget i tankene men er for det meste fullbooket med øl for tiden
Her kommer mitt forsøk på forklaring av varmepumper:
Effektiviteten er av hengig av hva du måler. Som nevnt gir en varmepumpe varmeenergi inne:
Avgitt varmeeffekt = Tilført strøm + Varme hentet utenfra.
Effekten blir da (i forhold til den tilførte strømmen): Effekt = Avgitt varmeeffekt / Tilført strøm = (Tilført strøm + Varme hentet utenfra) / Tilført strøm
som er større enn 100%
Tenk nå på denne varmepumpen som et kjøleskap som forsøker å kjøle ned luften utenfor huset. Kjøleeffekten er kun varmen som er hentet utenfra. Effekten av denne i forhold til tilført energi er
Effekt = Varme hentet utenfra / tilført strøm
Derfor vil en varmepumpe gi effektivitet over 100% dersom man måler for varmeeffekt, og under 100% dersom man måler for kjøleeffekt.
Sakset fra wikipedia. COP er coefficient of performance, eller ratio mellom input/output. En COP på 3 gir 3 enheter varme per enhet elektrisitet. Som man ser er formelen lik bortsett fra at for oppvarming legger man til tilført energi. Det er altså ingenting i veien for at en varmepumpe kjøler med en COP over 1, så lenge forholdene ligger til rette for det. En varmepumpe bryr seg kun og temperatur, ikke hva som er inne og ute!
EspenL skrev:SverreK skrev:EspenL skrev:Takker, har maltwhiskylaget i tankene men er for det meste fullbooket med øl for tiden
Her kommer mitt forsøk på forklaring av varmepumper:
Effektiviteten er av hengig av hva du måler. Som nevnt gir en varmepumpe varmeenergi inne:
Avgitt varmeeffekt = Tilført strøm + Varme hentet utenfra.
Effekten blir da (i forhold til den tilførte strømmen): Effekt = Avgitt varmeeffekt / Tilført strøm = (Tilført strøm + Varme hentet utenfra) / Tilført strøm
som er større enn 100%
Tenk nå på denne varmepumpen som et kjøleskap som forsøker å kjøle ned luften utenfor huset. Kjøleeffekten er kun varmen som er hentet utenfra. Effekten av denne i forhold til tilført energi er
Effekt = Varme hentet utenfra / tilført strøm
Derfor vil en varmepumpe gi effektivitet over 100% dersom man måler for varmeeffekt, og under 100% dersom man måler for kjøleeffekt.
Sakset fra wikipedia. COP er coefficient of performance, eller ratio mellom input/output. En COP på 3 gir 3 enheter varme per enhet elektrisitet. Som man ser er formelen lik bortsett fra at for oppvarming legger man til tilført energi. Det er altså ingenting i veien for at en varmepumpe kjøler med en COP over 1, så lenge forholdene ligger til rette for det. En varmepumpe bryr seg kun og temperatur, ikke hva som er inne og ute!
Ser at jeg kanskje ikke har fått med meg sannheten om varmepumper.Men diskusjonen dreide seg om kjøleeffekt for kjøleskap. Jeg tror fortsatt ikke forholdene ligger til rette for at et kjøleskap leverer mer effekt I kjøling enn det forbruker strøm.Takker for oppklaringen!
JanAndre skrev:Hei, fint tråd!
Jeg vil bare nevne at Bryggeland / VinOgBar.no har disse elementene på lager.
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2729
Mvh
Jan Andrè
BryggeLand
Moderator: Hvis dette innlegget er upassende, er det bare å slette
Rutof skrev:Kina laget og kjøpt på ebay :idea:
Er de godkjent for bruk i norge?JanAndre skrev:Rutof skrev:Kina laget og kjøpt på ebay :idea:
Jeg er usikker på hvor de er produsert, men det er jo en rimelig pris på elementene, så det er ikke usansynlig at det er produsert i Kina.. Som så mye annet på markedet.
- Jan Andrè
nordtvedt skrev:Er de godkjent for bruk i Norge?JanAndre skrev:Rutof skrev:Kina laget og kjøpt på ebay :idea:
Jeg er usikker på hvor de er produsert, men det er jo en rimelig pris på elementene, så det er ikke usansynlig at det er produsert i Kina.. Som så mye annet på markedet.
- Jan Andrè
EspenL skrev:Jøss. Linker til og med til denne tråden...
Leifern skrev:Hadde aldri i verden turt som firma selge dette med de konsekvenser det kan få ved feil bruk og sannsynligvis uten CE godkjenning, kan nok svi godt å få forsikringsselskaper etter seg etter nedbrent hus. (Uten at jeg kjenner til akkurat denne prosessen)
Leifern skrev:Hadde aldri i verden turt som firma selge dette med de konsekvenser det kan få ved feil bruk og sannsynligvis uten CE godkjenning, kan nok svi godt å få forsikringsselskaper etter seg etter nedbrent hus. (Uten at jeg kjenner til akkurat denne prosessen)