2 eller 3 ruller?

John P

Norbrygg-medlem
Vurderer å kjøpe meg ny maltmølle, da min corona gir så forrskjellig utbytte. Noen som har noen tips til 2 eller 3 ruller?
Trenger en skarve hjemmebrygger som knuser 5-7kg malt 3 ruller?
Titter på MM2/MM3.. Kommer til å bruke drill. Har sveivet nok til å :eek:ppkast:
 
Jeg har 2A fra crankandstein som jeg er godt fornøyd med. Har knust malt til ca 20 brygg med godt utbytte.

Enkel å justere og funker utmerket med drillen jeg har.
 
Er det virkelig Coronaen som gir deg lavt utbytte, har selv et jevnt høyt utbytte, vet ikke hvor mange 100 kilo jeg har knust med den, men den har ennå ikke sviktet.
 
Er ikke grunnen til at du vil ha valsemølle at du vil ha noe bedre? Da er det jo litt surt å ha en to rullers mølle og begynne å lure på om det blir enda bedre med tre ruller :)
 
Føler coronan maler litt ujenvnt. Har endel hel malt, og endel som er helt knust. Har forsøkt med juseteringer og modifikasjoner, men hjalp lite. Kvitter meg nok ikke med coronamølla for det, men hvis jeg får litt av mølla i julepresang av madammen, blir det nok en MM3.  8)
 
John P skrev:
Føler coronan maler litt ujenvnt. Har endel hel malt, og endel som er helt knust. Har forsøkt med juseteringer og modifikasjoner, men hjalp lite. Kvitter meg nok ikke med coronamølla for det, men hvis jeg får litt av mølla i julepresang av madammen, blir det nok en MM3.  8)

Da lurer jeg på om de som har valse mølle kan si at dette ikke skjer dem.
Har selv lyst på valsemølle men har vel ikke god nok grunn til å skifte :(
 
Jeg har den rimeligeste crancandstein 2A tror jeg den heter....?
Jevn knusing med den på mange mange knusinger nå....
Men jeg vet ikke om den er bedre enn coronamølla.
Koster ikke så mye mer heller da.
Forskjellen på 2 og 3 valser er jeg usikker på, men har hørt at 3 ruller krever kraftigere drill :)
 
Jeg hade en corona mølle før. Det virket ikke som om de to kvern platene i den gikk gjevnt mot hverandre. dette gjorde at jeg fikk alt fra mel til uåpnede korn hver gang jeg kvernet.  Nå har jeg en MM3 og den åpner malten uten å knuse den for mye.
 
Uten å ha malt så mye som et eneste korn med ei mølle, er jeg rimelig sikker på at de fleste som brygger hjemme ikke trenger ei mølle med 3 ruller. Derimot er det flere ting som taler for å kjøpe ei med 3 ruller, man slipper å vurdere i etterkant om det ville vært bedre med 3, kontra 2, luksusfaktoren veier noe...eller en del, og med det tilbudet hos bryggselv.no nå, er det ikke store forskjellen i pris. OG sist men ikke minst, har du hørt om mannfolk som sparer på skillingene på sin hobby? :)
 
jeg har opplevd det samme som nortvedt. Brukte coronamølle tidligere, og det virker som at det kan oppstå forskjeller i trykk mot kvernplatene når man sveiver for hånd.
Jeg har nå en mm2 og er svært fornøyd med denne. Gir perfekt knusing, og kjører igjennom 5 kg på null komma niks. 
 
Ole Mørkved skrev:
Uten å ha malt så mye som et eneste korn med ei mølle, er jeg rimelig sikker på at de fleste som brygger hjemme ikke trenger ei mølle med 3 ruller. Derimot er det flere ting som taler for å kjøpe ei med 3 ruller, man slipper å vurdere i etterkant om det ville vært bedre med 3, kontra 2, luksusfaktoren veier noe...eller en del, og med det tilbudet hos bryggselv.no nå, er det ikke store forskjellen i pris. OG sist men ikke minst, har du hørt om mannfolk som sparer på skillingene på sin hobby? :)

Og det er en fin anledning til å kjøpe seg en skikkelig drill..
3 valser, iallefall MM3 2.0 krever endel..  Klarte å dra den med en gammel sliten drill, men da blir det full fart, du klarer ikke å dra den sakte uten å ha noe kraftigere..
Selv bruker jeg mørtelblander nå, hadde jeg kjøpt på nytt så hadde jeg nok valgt en MM2-2.0 istedet (tror større valser er smart dog.. :) )
 
Du "trenger" ikke å skifte til 2 eller 3 rullers valsemølle, men hvis du tenker rent teknisk får du jevnere resultat med flere valser, større bryggerier bruker mange flere enn 3 valser. Det blir litt "hva er godt nok" vurdering den enkelte må ta.

Min mening er at hvis du lurer på 2 eller 3 valser, er jeg enig med de over som sier at gå rett på 3 valser med en gang. Da slipper du i fremtiden å tenke på om du valgte rett.

På hjemmesiden til Crankandstein står det at 3D-modellen med 3 valser er den mest solgte modellen, regner med at det er en grunn for det.....
Bruker selv en slik Crankandstein 3D og er kjempefornøyd. Bruker en billig drill med ledning, 150kr fra Rema1000, og har ingen problemer å kjøre møllen på lave turtall. Bruker normalt en setting på 1,0mm (= 0.04") og lett fuktet malt.
 
Grunnen til at Coronamøllen kverner ujevnt er at 'motplata' i prinsippet er løs, slik at den ikke står plant med den andre hele tiden. Jeg fikset min enkelt med å feste motplata til skruen med stålplast. Så er det bare korrekt trimming slik at platene er parallelle.
Det aller beste hadde selvsagt vært en datastyrt mølle med seks valser, innebygd vekt og alarm, juletrebelysning og pizzaovn, men hjemmebryggere burde heller stikke fingeren i jorda og tenke need/cost. :)

Papazian bruker visstnok Coronamølle den dag i dag, etter 20-30? år. Tror ikke noen hjemmebrygger trenger tre valser mer enn de trenger to.
 
DAG!
Du må ikke komme med sånne forslag på dette forumet.
Det går bare ei uke, så er det en som legger ut et bilde av hele ideen din. Med pizzaovn og hele greia!
 
Tilbake
Topp