2 spørsmål fra en nybegynner (Coopers kit)

IM skrev:
Har ikke mest erfaring med en slik strip jeg heller. Men står en grei forklaring her: http://www.homebrewstuff.com/fermometer-adhesive-strip-thermometer.html. Tror svaret på det du lurer på ligger i følgende: "Reading the temperature is straight forward.  If one crystal is highlighted in green, it is that temperature.  If two adjoining crystals are highlighted in blue and tan, it is the temperature in between."

Takk for den! Hva målte du temperaturen med? Brukte du et annet termometer i tillegg til strip'en? Har tenkt på å kontrollmåle med noe annet, men man skal vel egentlig la lokket være på mest mulig?

Ser forøvrig at 22 grader er oransje/brun nå, mens 20 er blå, så hvis oransje/brun er "tan", skulle vel temperaturen være 21 grader nå. Skal bli interessant å se hva temperaturen blir i morgen når gjæringen forhåpentligvis er ordentlig i gang. Romtemperaturen på badet (hvor brygget står nå) er 19 grader, så det kan kanskje bli litt for varmt hvis gjæringen øker temperaturen mye, men det er ca 17 grader på soverrommet mitt, så da får jeg heller flytte gjæringskaret dit noen dager.

Det var jo synd at ølet ditt ikke smakte så bra, men som Banditt-1 erfarte, har jeg lest mange som sier at det ofte ordner seg ganske bra etter noen måneder med lagring. Har som intensjon å la brygget stå minst en måned etter at jeg har flasket det, for ikke å bli for skuffet med en gang, men det spørs om jeg klarer å la være å sprette et par flasker etter to uker... :) Hvor varmt lagret du flaskene de to første ukene?

Fossdal skrev:
Du får prøve ekstraktbrygging som jeg har beskrevet over, om du har lyst å prøve allgrain med minimalt med uststyr kan du se på denne tråden her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14628.0.html
Skal nok prøve det etterhvert. Men tror jeg prøver et kit eller to til først, slik at jeg får litt erfaring og styring på dette med temperatur etc. Bør få til et system der jeg har litt bedre kontroll på temperaturen. En tanke er å rigge meg til i matboden i kjelleren. Der er temperaturen sånn +/- 16 grader om dagen. Tror ikke det blir så mye kaldere før det blir kaldere i været ute. Men det blir heller ikke så varmt der nede, og dersom jeg trenger å øke tempen noen få grader, kan jeg sette inn en varmeovn.

Statherian skrev:
Takk for den! Hva målte du temperaturen med? Brukte du et annet termometer i tillegg til strip'en? Har tenkt på å kontrollmåle med noe annet, men man skal vel egentlig la lokket være på mest mulig?
Jeg brukte bare den termometerstrips'en, og det er ikke den sin feil at jeg sannsynligvis har gjæret litt varmere enn det jeg burde ha gjort. Tviler på at det skulle være nødvendig å kontrollmåle. Trodde denne var nøyaktig nok. Men dette vet kanskje andre bedre enn meg. Jo mer man driver og tar av og på lokket, jo større er vel sjansen for at det kan skje noe dritt, har jeg skjønt. Spesielt også dersom du skal stikke termometer ned i brygget. Jeg ville ikke ha gjort dette, men som sagt så har jeg kun et brygg under beltet og er ikke noe sannhetsvitne på noe som helst når det gjelder brygging ennå  :).

Statherian skrev:
Hvor varmt lagret du flaskene de to første ukene?
Lot de stå på samme sted som gjæringsdunken hadde stått, og de stod vel jevnt over på rundt 22-23 grader, vil jeg tippe. Sjekket ikke dette så nøye.

Spørsmål:
En ting jeg lurer på i denne sammenheng, som kanskje noen vet, er følgende: Temperatur har mye å si for resultatet på brygget. Spesielt temperaturen de første dagene i gjæringsdunken, har jeg skjønt. Men hva med temperaturen mens ølet står til karbonering? Kan for høy temperatur her også ha en negativ innvirkning på smak/resultat? Eller har dette ikke så mye å si lenger når man har kommet så langt i prosessen at ølet er på flaske?

Tempratur under den første gjæringa har mye mye mere og si enn tempratur under karbonering.  Kontroll på tempraturen under gjæringen av et coopers sett er den biten som vil avgjære det alle meste i forhold til hvordan sluttproduktet blir.  Da selvsagt innenfor de marginene man kan styre med et slikt sett. 

cyberklad skrev:
temperatur under den første gjæringa har mye mye mere og si enn temperatur under karbonering.  Kontroll på tempraturen under gjæringen av et Coopers sett er den biten som vil avgjære det alle meste i forhold til hvordan sluttproduktet blir.  Da selvsagt innenfor de marginene man kan styre med et slikt sett. 

Ok, takk....og hovedproblemet her er jo at Coopers opererer med en veldig diffus og fleksibel temperaturskala i sin bruksanvisning. I lager-kit'et jeg satt (som har ale-gjær), så er anbefalingen 21-27 grader. Men man lærer jo av dette også.

Dersom jeg prøver en gang til (enten med dette eller med et annet kit) og prøver å holde meg på 18-20 grader hele veien, så vil jeg forhåpentligvis komme en del bedre ut.

Fossdal skrev:
Jeg jobbet ganske iherdig for å få godt øl utav Muntons Gold "Pilsner" kjøpt på Europris.
En litt interessant problemstilling/tanke vedrørende dette. De aller fleste som har brygget med et kit, har vel gjerne gjort dette som det aller første man gjør når man prøver seg på brygging. Man prøver og feiler og tukler og styrer og lærer underveis. Etterhvert som man blir flinkere så beveger man seg videre over på ekstrakt og/eller all grain.

Hvordan tror du at resultatet hadde blitt for deg i dag (i realiteten for alle erfarne bryggere her), dersom du hadde prøvd deg på et kit igjen? Med all den kunnskapen du i dag sitter med rundt temperatur, gjær etc (som du sikkert ikke hadde da du drev og balet med det Muntons-settet). Tror du ikke at du kanskje kunne fått til noe brukbart i dag?

Veien for meg etterhvert kommer nok sannsynligvis til å bli ekstrakt/all-grain det også. Men jeg mistenker at øl-kit noen ganger får et litt ufortjent dårlig rykte, nettopp fordi det er de ferskeste/dårligste og mest nybegynner bryggerne (slik som meg), som stort sett holder på med disse....med dertil små feil her og der mens man lærer.

Jeg og en kamerat begynte og brygge all-grain. Vi har vel satt 32 brygg nå. Vi satte et coopers kit her ikke så alt for lenge siden. Det var vel batch nummer 30.  Coopers settet ble et rent og lett øl med en god del bitterhet ettersom at vi kombinerte to rimelig like coopers kit i samme brygget i stedet for og kjøre den beer enhancern deres. Men det ble ikke et interesant øl, eller et øl som vi har spesielt lyst til og drikke samenlignet med resten av de hjemebrygga øllene vi har laget.  Selv de første all-grain batchene vi satte slår det coopers brygget med rimelig stor margin.

Det sagt. Så er coopers kittene en helt grei måte og få drikkendes øl enkelt med minimalt med utstyr.

IM skrev:
Statherian skrev:
Jeg brukte bare den termometerstrips'en, og det er ikke den sin feil at jeg sannsynligvis har gjæret litt varmere enn det jeg burde ha gjort. Tviler på at det skulle være nødvendig å kontrollmåle. Trodde denne var nøyaktig nok. Men dette vet kanskje andre bedre enn meg. Jo mer man driver og tar av og på lokket, jo større er vel sjansen for at det kan skje noe dritt, har jeg skjønt. Spesielt også dersom du skal stikke termometer ned i brygget. Jeg ville ikke ha gjort dette, men som sagt så har jeg kun et brygg under beltet og er ikke noe sannhetsvitne på noe som helst når det gjelder brygging ennå  :).

Det er uansett veldig interessant å høre erfaringer fra en som er i akkurat samme situasjon som meg. :) Blir nesten litt "paranoid" rundt dette med temperatur, og at den må være så riktig som mulig - er stadig inne på badet og kikker på temperatur-stripsen. :)

Nå har det forøvrig gått 48 timer siden jeg satte brygget, og for øyeblikket er det ca 2 cm med skum på toppen, og temperaturen er 21 grader (hvis jeg skjønte linken din riktig), så foreløpig tror jeg det går fint. Skal bli spennende å se hvordan temperaturen varierer. Blir brygget varmere, så kan jeg flytte gjæringskaret til soverommet, siden det er et par grader kaldere enn badet. Skulle det kjølne igjen, så er det lett å øke temperaturen en grad eller to på badet.

Et par bilder:

coopers_pale_010613-01.jpg

coopers_pale_010613-02.jpg

Nå har det gått seks dager siden jeg satte brygget, og jeg tok min første hydrometermåling etter bryggedagen - har gått fra 1038 til 1008, så da er det vel godt på vei mot riktig alkoholprosent etter at det er ferdig på flaske. Luktet litt gjær, og det var et hint av gjær i smaken også, men ellers var det flatt varmt øl i grunn. Det er fortsatt et veldig tynt lag av bobler på toppen av brygget, og det bobler/sprekker litt med ujevne mellomrom, så jeg antar det fremdeles er noe aktivitet. Skal måle litt mer de neste dagene og se hvordan det går. Har ikke tid til å flaske denne helga, så det blir nok uansett til at brygget blir stående til mandag eller tirsdag i hvert fall, men det er vel så vidt jeg skjønner bare bra?

Uff, jeg må si denne tråden drepte entusiasmen min litt.
Det virker jo nesten som at samtlige som har hatt erfaring med Coopers Lager mener ølet er langt under pari. I allefall før det har fått stått til karbonering i en/to måneder + +.

Jaja, jeg satte da mitt første brygg 26. Mai, en Coopers Lager selvfølgelig, og har vært stor optimist hele veien. Ølet smakte og luktet til og med godt ved flasking.
Den optimismen er brått på vei ned etter det jeg leser her, og jeg angrer kanskje litt på å ha invitert familie og venner på ølsmaking av "min fantastiske nye hobby" 3 uker ut i karboneringstiden. Må si jeg gruer meg litt til det nå.  :noway:

Så et lite spørsmål rundt OG/FG. Brygget mitt hadde en OG på 1038 og en FG på 1016 (stabilt over 4 dager) Dette stemmer forsåvidt greit med det TS skriver, og det som Coopers har opplyst om i følge denne tråden. Men så i siste innlegg kommer Statherian med sin OG på 1038 og FG på 1008 som da med karbonering tilsier 4,5% ABV (noe jeg trodde var riktig i utgangspunktet). Er det noen som har noen formening om hvorfor det er så store variasjoner i hva de forskjellige bryggerene får til her?

Eirik Botten Eriksen skrev:
Så et lite spørsmål rundt OG/FG. Brygget mitt hadde en OG på 1038 og en FG på 1016 (stabilt over 4 dager) Dette stemmer forsåvidt greit med det TS skriver, og det som Coopers har opplyst om i følge denne tråden. Men så i siste innlegg kommer Statherian med sin OG på 1038 og FG på 1008 som da med karbonering tilsier 4,5% ABV (noe jeg trodde var riktig i utgangspunktet). Er det noen som har noen formening om hvorfor det er så store variasjoner i hva de forskjellige bryggerene får til her?

Jeg har satt et Australian Pale Ale sett, ikke det lager-settet som fulgte med startpakka - det kan jo være noe av årsaken. De to siste dagene har forøvrig SG vært stabil på 1007, så det er nok straks tappetid! Blir flaskevask i kveld, og så tapping i morgen eller torsdag.

Da var ølet endelig på flaske! Så gjelder det å smøre seg med tålmodighet.... :)

Hele prosessen, som selvfølgelig er så enkel som brygging kan bli, har i grunn gått veldig greit. Var veldig spent på hvor vanskelig det skulle bli å regulere temperaturen, men det gikk overraskende fint. Under stormgjæringa var temperaturen oppe i 22 grader, og ellers lå den og vaka mellom 20 og 21, som var ca to grader varmere enn i rommet. Gikk fra OG 1038 til FG 1007, så det ser rikitg ut i forhold til alkoholprosenten på butikkversjonen av Coopers Pale i hvert fall. Det smakte og lukta lovende når jeg flaska i går, selv om det er litt vanskelig å si noe om flatt og romtemperert øl.

Apropos flasking; før brygging tenkte jeg at gjenbruk av flasker fra Nøgne Ø, Haandbryggeriet osv var en god idé - helt til jeg skulle fjerne etikettene.... Leste mye på forumet her, men fant aldri en metode som virket helt perfekt. Det er tydeligvis veldig mye forskjellig lim som brukes, og også varierende etikett-papir. De letteste var helt klart flaskene til Lervig - bløtlagt i 5 minutter og deretter rett av. Litt eldre flasker fra Nøgne Ø og Haandbryggeriet var mer gjenstridige - særlig limrester som ikke ville av. Heldigvis ser det ut som det er en annen type lim på de nyeste flaskene fra Nøgne Ø i hvert fall - etikettene på GPA-flaskene jeg har kjøpt i det siste gikk av uten problemer, og etterlot seg så og si ikke noe lim. Men jeg må innrømme at det ble litt mer fristende å kjøpe inn rene flasker til neste brygg...

Og apropos neste brygg, så ser jeg for meg en IPA. Blir nok ekstrakt denne gangen også, men vil jazze den opp litt både for å få mer smak og litt mer alkohol - så da blir det sikkert mange nye spørsmål her på forumet fra undertegnede. :)

Eirik Botten Eriksen skrev:
Uff, jeg må si denne tråden drepte entusiasmen min litt.
Det virker jo nesten som at samtlige som har hatt erfaring med Coopers Lager mener ølet er langt under pari. I allefall før det har fått stått til karbonering i en/to måneder + +.

Jaja, jeg satte da mitt første brygg 26. Mai, en Coopers Lager selvfølgelig, og har vært stor optimist hele veien. Ølet smakte og luktet til og med godt ved flasking.
Den optimismen er brått på vei ned etter det jeg leser her, og jeg angrer kanskje litt på å ha invitert familie og venner på ølsmaking av "min fantastiske nye hobby" 3 uker ut i karboneringstiden. Må si jeg gruer meg litt til det nå.  :noway:

Hei. Jeg har vært litt fraværende her et par uker, men kan komme med litt tilbakemelding nå som det har gått litt tid. Ølen blir bedre og bedre av å stå på flaske. Som så mange har sagt. Nå smaker det faktisk ganske bra, og er fullt drikkbart. Forskjellen fra min første prøvesmak av det til nå, er ganske påtakelig. Er ikke noe dårligere enn en del industriøl nå, synes jeg. Det er på ingen måte noe superøl. Men lett å drikke og friskt. Men nå har det da også stått i 5 uker. Det har kanskje fortsatt en litt fruktig karakter, men har servert det til gjester og fått tilbakemelding på at de synes det er godt...og de har vært overrasket over at det er hjemmelaget. Senest nå i helgen. Jeg har sørget for at det er kjøleskapskaldt før servering.

Så prøvesmakingen din med familie og venner etter 3 uker kan muligens komme litt for tidlig. MEN dersom du gjæret ølen på litt bedre temp enn meg, så kan det hende du etter 3 uker har samme smak som jeg har i dag. Hvor mange grader har den gjæret på forresten? Noe lavere enn meg, så vil du ha et bedre utgangspunkt....og da vil det nok smake helt ok. Så ingen grunn til å miste entusiasmen helt....det er tross alt ditt/mitt første brygg.

Noe som gir meg motivasjon er det å vite at dette sannsynligvis er den dårligste batchen jeg noensinne vil lage (dersom jeg ikke er uheldig å få en infisert en da)....det er den første batchen og jeg fortsetter å lære. Med det som utgangspunkt så er det ingen grunn til å miste entusiasmen ihvertfall.

Brygget mitt har stått til karbonering i 2 uker nå, så i kveld blir første smakstest.
Har ikke så store forhåpninger at det gjør noe, men håper i det minste at det skal være drekkanes.

Jeg tar nok uansett med et par flasker til Oslo for smaking der også, og så får jeg satse på at det smaker greit nok når jeg kommer hjem igjen.
Da har det tross alt fått 6 uker på flaske.

Får ta en siste oppdatering på brygget mitt, siden det starta "her". :)

Smakte på en flaske etter to uker men var egentlig litt skuffet. Det var ferdig karbonert, og smakte absolutt øl, men lite fylde og smak og med et hint av gjær (særlig i aroma). Definitivt drikkendes, men ikke noe å rope hurra for. Nesten litt amerikansk Budweiser, med litt gjær-aroma - ikke akkurat noe man trakter etter som hjemmebrygger.  :laugh:

Men så åpnet jeg en ny flaske i går (fire uker etter tapping), og nå var det andre boller! Mye mer fylde og smak, og hintet av gjær var helt borte. Fortsatt et relativt lett øl, men nå var det noe jeg ikke vil skamme meg over å presentere til venner og kjente. Minner kanskje ikke helt om den originale Coopers Pale Ale'n (som settet skal etterligne) - er egentlig litt nærmere norsk fatøl, men det skal man jo ikke kimse av som tørstedrikke nå om sommeren heller. :) Skal la i hvert fall noen flasker stå noen måneder til, for å se om de utvikler seg noe videre.

Så sånn totalt sett synes jeg det endte opp som en rimelig bra suksess, og har definitvt gitt meg en piff for å fortsette med brygging som hobby. Planlegger å sette et Coopers IPA-sett neste uke, og jazze det opp litt for å få mer smak - deretter kanskje prøve meg på noe mørkere øl. Gleder meg til fortsettelsen! :)

Tilbake
Topp