Statherian
Norbrygg-medlem
IM skrev:Har ikke mest erfaring med en slik strip jeg heller. Men står en grei forklaring her: http://www.homebrewstuff.com/fermometer-adhesive-strip-thermometer.html. Tror svaret på det du lurer på ligger i følgende: "Reading the temperature is straight forward. If one crystal is highlighted in green, it is that temperature. If two adjoining crystals are highlighted in blue and tan, it is the temperature in between."
Takk for den! Hva målte du temperaturen med? Brukte du et annet termometer i tillegg til strip'en? Har tenkt på å kontrollmåle med noe annet, men man skal vel egentlig la lokket være på mest mulig?
Ser forøvrig at 22 grader er oransje/brun nå, mens 20 er blå, så hvis oransje/brun er "tan", skulle vel temperaturen være 21 grader nå. Skal bli interessant å se hva temperaturen blir i morgen når gjæringen forhåpentligvis er ordentlig i gang. Romtemperaturen på badet (hvor brygget står nå) er 19 grader, så det kan kanskje bli litt for varmt hvis gjæringen øker temperaturen mye, men det er ca 17 grader på soverrommet mitt, så da får jeg heller flytte gjæringskaret dit noen dager.
Det var jo synd at ølet ditt ikke smakte så bra, men som Banditt-1 erfarte, har jeg lest mange som sier at det ofte ordner seg ganske bra etter noen måneder med lagring. Har som intensjon å la brygget stå minst en måned etter at jeg har flasket det, for ikke å bli for skuffet med en gang, men det spørs om jeg klarer å la være å sprette et par flasker etter to uker... Hvor varmt lagret du flaskene de to første ukene?