2 spørsmål fra en nybegynner (Coopers kit)

Hei alle sammen - ny på forumet her også!

Passer bra at denne tråden dukket opp nå, siden jeg også har bestemt meg for å begynne med hjemmebrygg, og kjøpte et Coopers-sett her om dagen!  :) Har bestemt meg for å begynne med en Australian Pale Ale i steden for den medfølgende lageren, siden jeg er mer ale-fan, og liker den originale Coopers Pale'n. Nå er det nok fortsatt en ukes tid til jeg får satt ølen, men etter å ha lest litt her og andre steder, så undrer jeg litt på følgende:

1. Temperatur: Jeg ser jo hva Coopers anbefaler, men tenkte på forskjell i romtemperatur og temperatur på brygget; noen "tommelfingerregel" for hvor varmt det bør være i rommet når en skal sette en ale (i forhold til temperaturen en får i bryggekaret)? Jeg skjønner at det vil være mange variabler her, men vil gjerne ha så riktig temperatur som mulig fra starten for ikke å ødelegge gjæringsprosessen. Jeg skal sette ølen på badet mitt (har en trehylle karet skal stå på, så det ikke står rett på varmekablene), og siden det er en kjellerleilighet, så er det relativt lett å regulere temperaturen uavhengig av hvor mye sola steiker utenfor.

2. Karbonering: Tenkte å bruke Coopers-dropsene, men har lyst til å flaske på halvlitersflasker i steden for de medfølgende PET-flaskene. Bør man være relativt nøyaktig med dropsene for ikke å få for mye kullsyre eller dårlig smak på ølet, eller går det fint å bruke to drops til en halvliter (selv om Coopers sier to til 0.75-flasker)? Fint hvis en slipper å sitte å dele opp drops...  :)

Gleder meg til å komme igang!

- Edit -

Noen spesielle tips/råd til Pale Ale'n? Alle tips mottas med stor glede!  :)
 
Heisann, og velkommen :)

1. Prøv å holde temperaturen i karet mellom 18 og 20C. Baderommet er som oftest for varmt med mindre du skrur av varmen på forhånd.

2. Du kan bruke sukker istedet for drops, det er lettere å dosere. Jeg kan slå opp mengden for deg i kveld om ikke andre har tallene lett tilgjengelig. Lag en liten trakt i papir, så er det lett å få sukkeret i flaskene. Hvis du går for drops så tror jeg at jeg ville valgt å bruke én drops pr 0.5L flaske. Overkarbonert øl blir bare søl og det blir umulig å helle uten å få gjær i glasset :)
 
Hei og velkommen!
1. Når jeg ikke gjærer i kontrollerte omgivelser (kjøleskap med temperaturkontroll), gjærer jeg på soverommet og forsøker å holde temperaturen rundt 17-18 °C i rommet. Jeg har temperaturstrips på gjæringskarene mine, og da holder ølet en temperatur rundt 20-21 °C. Det fungerer fint for meg.
2. Da jeg brukte disse dropsene i starten, tror jeg at jeg brukte 1 drops i 0,5-flasker, også. Jeg mener å huske at jeg synes 1 drops pr 0,33 ble i overkant mye. Men det er mulig jeg husker feil.
Prøv deg heller med sukkerlake. Kok opp ønsket mengde sukker i 3-4 dl vann og bland dette forsiktig i ølet. Dette forutsetter at du har et gjæringskar nr 2. Deretter går det over i flaske.
:ilike:

EDIT: Got ninja'ed by EspenL  ;D
 
Takk for svar!

1. Det er relativt kjølig på badet mitt hvis jeg ikke har på varme, men hvis jeg må ha det ganske kaldt for at det skal være rikitg temperatur i brygget, så er jo det litt dumt. Det skal gå greit å holde en temperatur på f.eks. 17-18 grader på badet (med lav temperatur på termostaten, avhengig av utetemperatur), men hvis det blir stor forskjell mellom romtemperatur og brygget, så kan det kanskje bli litt vanskelig å komme på riktig temperatur. Jeg har andre steder jeg kan sette brygget også - men en skal vel ikke akkurat riste for mye på brygget når det er i gang...

2. Det står sukkermengde i oppskriftsheftet som fulgte med Pale Ale'n så vidt jeg husker, men det er jo lettvint med drops hvis det går.  :) Hvis det blir eksplosjonsartet karbonering av en halv drops for mye, så går jeg heller for sukker!  :)

- Edit-

Og der så jeg svaret til Jørn også!  :) Takk - da ser det ut som jeg kan prøve å bruke badet, siden jeg skal klare å holde 17-18 grader.
 
Mye bra informasjon her for en bekymret nybegynner.
Har nå vært ned om boden og sjekket opp. Stripsen på dunken viser 14 grader, boden holder mellom 14-15 grader ganske jevnt. Er det for kaldt for en Coopers Lager (den som orginalt følger med settet)?
 
Per_Egil skrev:
Mye bra informasjon her for en bekymret nybegynner.
Har nå vært ned om boden og sjekket opp. Stripsen på dunken viser 14 grader, boden holder mellom 14-15 grader ganske jevnt. Er det for kaldt for en Coopers Lager (den som orginalt følger med settet)?

Hvis det ER en lagergjær så er det i allefall ikke for kaldt. Coopers har litt rare gjærsammensetninger til settene sine. Selv om det står lager så kan det godt være en blanding av lager og alegjær, eller bare lagergjær, alt etter hvilket sett det er snakk om. Det lureste du gjør neste gang du eventuelt setter et ølsett, er å kjøpe ei pakke gjær du vet helt sikkert hva er :)
 
14 grader er nok ganske lavt for gjæren som følger med. Er der aktivitet i dunken? Du kan evt prøve å flytte den til et varmere sted den siste uka? Rundt 18-21 grader er helt perfekt etter min erfaring, men det skal sies at det er en stund siden jeg brygget den.
 
IM skrev:
Høres ut som du har kommet skikkelig i siget, John Vegard :).

Jeg har et gammelt kjøleskap i kjelleren som ikke er i bruk. Det er dog lite, så ikke sikker på om gjæringsdunken får plass. Heller ikke sikker på om det funker. Skal sjekke dette. Men hvordan funker en slik stc-1000 ifht et kjøleskap? Hva/hvordan kobler man det og hvordan funker det? Enlighten me :).

Har du brukt den gjæren som følger med på de 3 Coopers pilsner settene du har satt. Hva med humling? Disse er vel ferdig humlet.  Har du gjort noe ekstra der ifht. humle?


Den stc-1000 kontrolleren er ikke klar i bruk rett fra esken.  Du trenger en ledning, en sukkerbit og helst en liten boks av ett eller annet slag. Jeg kjøpte det jeg trengte på Europris. Og totalprisen ble ca 200.- kr. Det ligger en del videoer på youtube. Jeg pausa denne på 7,10 min.  http://www.youtube.com/watch?v=-5ZW2XScrzI
  På Bryggselv.no har de også en "ferdig" variant, men den koster 600 kr.
  Jeg har brukt gjæren som følger med settene så langt.  Den siste pilsen jeg satt koka jeg spraymalten og dextrosen med 20 g saaz pellets i 5-6 min for og se åssen det ville bli. Den har bare hvert på flaske en uke nå så litt tidlig og si om den utgjør noen forskjell.  Blir og prøve dry-hopping neste gang.
Igjen, jeg har sett mye  videoer på youtube.  Craigtube har jo masse tips.  :yes:
 
På veien mot skikkelig øl anbefaler jeg følgende:
I stedet for ferdig kit, kjøper man 2,5kg lys Dry Malt Extract og 0,5 Dry Amber Extract. Kok dette opp med 4l vann.  Kjøp 100g EKG humle, og tilsett 40g (bitterhumle)når det koker opp, 30g (smakshumle) etter 45 min koketid og 30g (aromahumle) etter 59 min koketid. Eller 60, 15 og 1 som vi bruker det i brygging.Tilsett ønsket kaldt vann fra kranen.  Kjøp SafaleUS05 tørrgjær og tilsett ved 18 grader. La dette stå på 18 grader en uke, så en uke på 20-22 grader. Lag sukkerlake til flaskene for karbonering. 

Dette blir dyrt, ca 420 nok for 20 liter øl. Men smaken er veldig mye bedre enn ferdig kit. Oppskriften kan selvsagt varieres, jeg har laget både Engelsk Bitter, Stout, APA, Pils og IPA kun på extract, med veldig bra resultat, bare til å vriere mengde og type extract, humle og gjær. Ønsker man enda bedre øl til halve prisen er det allgrain neste, for nybegynnere anbefaler jeg BIAB, siden det det kreves minst utstyr, og det utstyret som skaffes inngår også til andre typer allgrainbrygging.
 
Hei,

Som trådstarter har jeg hatt et fravær på noen dager nå. Ser at det har kommet opp veldig mye bra info i denne tråden, og at mine spørsmål også har vært til hjelp for andre. Det er bra  :)

Status for brygget mitt er at jeg lot det stå 13 dager på dunken, før jeg tappet på flasker. Altså noen dager over tiden etter at FG var nådd. FG var på 1011. Til helgen har det stått på flasker i 2 uker, så da får det jammen være nok venting. Nå er jeg rett og slett nødt til å prøvesmake  :biersmile:. Smakte en liten slurk da jeg tappet og synes det smakte ganske så bra egentlig, til å både være varmt og dødt. Men nå har nok ikke jeg rukket å bli like kresen som gjennomsnittet her inne er ennå.  :) Blir spennende.


EspenL skrev:
Har ikke lest hele tråden, men om du er ute etter god informasjon for nybegynnere anbefaler jeg å ta en kikk her:

http://www.howtobrew.com/

Takk for tipset, Espen. Jeg skal ta en kikk og lese litt der.


Bjornendre skrev:
Jeg fikk 4,7% fordi jeg tilsatte ekstra sukker. Fikk ikke med meg at vi hadde gjort det forskjellig der. :) siden du er innenfor de avgrensingene som Coopers sier, så har du nok gjort det riktig. :) når det gjelder temperatur, så er vel gjæren og temperaturskalaen Coopers oppgir den som er mest kritikkverdig med settet. Ikke gi opp ennå, la det stå til, og la flaskene stå, så skal du se at de blir bedre og bedre for hver dag som går!

Der har vi forklaringen på hvorfor din ble sterkere enn min ja....og lover å ikke gi opp etter første forsøk, uansett hvordan det går. Såfremt den første batchen ikke tar helt kverken å meg da  ;D


John Vegard skrev:
Den stc-1000 kontrolleren er ikke klar i bruk rett fra esken.  Du trenger en ledning, en sukkerbit og helst en liten boks av ett eller annet slag. Jeg kjøpte det jeg trengte på Europris. Og totalprisen ble ca 200.- kr. Det ligger en del videoer på youtube. Jeg pausa denne på 7,10 min. 
  På Bryggselv.no har de også en "ferdig" variant, men den koster 600 kr.
  Jeg har brukt gjæren som følger med settene så langt.  Den siste pilsen jeg satt koka jeg spraymalten og dextrosen med 20 g Saaz pellets i 5-6 min for og se åssen det ville bli. Den har bare hvert på flaske en uke nå så litt tidlig og si om den utgjør noen forskjell.  Blir og prøve dry-hopping neste gang.
Igjen, jeg har sett mye  videoer på youtube.  Craigtube har jo masse tips.  :yes:

Supert. Dette får jeg prøve å finne ut litt mer om og få til etterhvert. Har skjønt såpass i min korte "bryggekarriere", at dette med temperaturkontroll er superviktig.

Har sett en del på Craigtube selv. Mannen skryter jo uhemmet av noen av kit'ene, i motsetning til det en del her inne sier. Så blir spennende å se hvordan jeg synes det blir selv. Kunne også tenkt meg å prøve et par av de modifiseringene han har prøvd på de (brunt sukker, honning etc)


Fossdal skrev:
På veien mot skikkelig øl anbefaler jeg følgende:
I stedet for ferdig kit, kjøper man 2,5kg lys Dry Malt Extract og 0,5 Dry Amber Extract. Kok dette opp med 4l vann.  Kjøp 100g EKG humle, og tilsett 40g (bitterhumle)når det koker opp, 30g (smakshumle) etter 45 min koketid og 30g (aromahumle) etter 59 min koketid. Eller 60, 15 og 1 som vi bruker det i brygging.Tilsett ønsket kaldt vann fra kranen.  Kjøp SafaleUS05 tørrgjær og tilsett ved 18 grader. La dette stå på 18 grader en uke, så en uke på 20-22 grader. Lag sukkerlake til flaskene for karbonering. 

Dette blir dyrt, ca 420 nok for 20 liter øl. Men smaken er veldig mye bedre enn ferdig kit. Oppskriften kan selvsagt varieres, jeg har laget både Engelsk Bitter, Stout, APA, Pils og IPA kun på extract, med veldig bra resultat, bare til å vriere mengde og type extract, humle og gjær. Ønsker man enda bedre øl til halve prisen er det allgrain neste, for nybegynnere anbefaler jeg BIAB, siden det det kreves minst utstyr, og det utstyret som skaffes inngår også til andre typer allgrainbrygging.

Tusen takk for oppskrift og fremgangsmåte. Dette er noe som kunne ha vært spennende å begi seg i kast med. Hva slags type øl blir dette? Samt hva slags OG og FG bør jeg kunne forvente meg på et 20 liters brygg etter denne oppskriften?
 
IM skrev:
Har sett en del på Craigtube selv. Mannen skryter jo uhemmet av noen av kit'ene, i motsetning til det en del her inne sier. Så blir spennende å se hvordan jeg synes det blir selv.

For noen dager siden knertet jeg de siste flaskene av et Coopers Real Ale kit jeg flasket for ca 3 mnd siden, og de smakte fortreffelig. Flere øl-glade folk mente oppriktig det var noe av det beste ølet de noen gang har smakt. - Det er riktignok ikke folk som drikker hjemmebrygg og pol-øl, men heller går for de litt dyrere variantene på butikken.

Jeg tilsatte to glass Moss maltekstrakt og 600g LME fra en dansk leverandør i det settet, lot det gjære 12 dager på stabile 20 grader, tilsatte ca 6,5gram sukker pr. liter og lot flaskene stå 2 uker i romtemp for karbonering. Etter det har flaskene stått kjølig. Det er ingen tvil om at ølet ble bedre med lagring, betydelig bedre.

Om ølet var så fantastisk er vel diskutabelt blandt gjengen her inne, men jeg vil påstå det var bedre enn det aller meste av standard butikk-øl. Og her prater vi om 23liter øl til 220kr og et par timers arbeid.

Jeg kommer til å gå over til ekstrakt og BIAB i det nærmeste, men kommer nok til å sette øl-sett nå og da for å få billig, enkel og god øl til fyllefester o.l.


Om jeg har et tips med min lille erfaring, er det å lagre flaskene kjølig ei god stund før konsumering.
 
min erfaring til nå er at jeg må ha flaskene varmt, fram til jeg har tenkt til å drikke dem.. for å så sette de i fryseren 1 time for å få de kalde.
Lar jeg de stå noen dager i kjøleskap så er de flate, noen som vet hvorfor?? Har lest rundt, å sett andre ha samme problemet.
 
Ringsvold skrev:
@Fossal - kan du dele din IPA-oppskrift basert på prosessen over?

2500g Lys DME
500g Amber DME
100 gram    Cascade 6,7 % alfa  60 min
60 gram    Cascade 6,7 % alfa   15 min
70 gram    Cascade 6,7 % alfa    5 min
70 gram    Cascade 6,7 % alfa  tørrhumle etter 4 dager
SafaleUS05
Humlesjemaet er fra Andrimne Amarikan IPA med 20g ekstra i alle ledd pga lavt kokevolum, har du stor kjele og kan koke alt samtidig tar du vekk 20g i alle ledd. Jeg stoppet vanntilførsel når OG var 1064, mener å huske at det var ca 18l. Om du vil ha større volum er det bare til å bruke mer DME. Mange ville sikkert kun brukt lys DME, men jeg synes det gjorde seg med litt Amber også, både for smak og farge.

IM skrev:
Tusen takk for oppskrift og fremgangsmåte. Dette er noe som kunne ha vært spennende å begi seg i kast med. Hva slags type øl blir dette? Samt hva slags OG og FG bør jeg kunne forvente meg på et 20 liters brygg etter denne oppskriften?
Det jeg beskrev blir enkelt og greit en Pale Ale. Jeg er i havet og har ikke tilgang til bryggejournalen, men OG bør bli ca 1056 på 20l, FG ble på mine extraktbrygg med SafaleUS05 1012/1014. Men husk at du bestemmer selv OG etter hvor mye vann du heller i, du kan stoppe på 1070, men da har du jo mindre volum.
 
Banditt-1 skrev:
Om jeg har et tips med min lille erfaring, er det å lagre flaskene kjølig ei god stund før konsumering.
Lagring er vel det vanskeligste som er :). Får prøve å bygge meg opp et lite lager og en rotasjon etterhvert, slik at jeg kan la ting stå en stund på flaske.

Fossdal skrev:
Det jeg beskrev blir enkelt og greit en Pale Ale. Jeg er i havet og har ikke tilgang til bryggejournalen, men OG bør bli ca 1056 på 20l, FG ble på mine extraktbrygg med SafaleUS05 1012/1014. Men husk at du bestemmer selv OG etter hvor mye vann du heller i, du kan stoppe på 1070, men da har du jo mindre volum.
Ok, takker. Legger meg oppskriften på minne.
 
Har akkurat satt Coopers Australian Pale Ale kit-et mitt, så nå er jeg endelig i gang!  :)

Et lite spørsmål om den Coopers termometer-strips'en, siden det ikke fulgte med noen "bruksanvisning": ut i fra det jeg kan skjønne, er det det midterste nummeret som er "opplyst" som angir temperatur, men siden skalaen er 2 grader per steg, så er det vel avhengig av fargen(e) hvilken temperatur brygget har? Min er nå f.eks. grønn på 22 grader (den midterste av de tre som har farge nå) - vil det si at den er 22 grader akkurat? Og så stiger og synker alt ettersom fargen forandrer seg - mørk farge er kaldere, lys varmere? Hvis 22 (den midterste) nærmer seg oransje f.eks., er da temperaturen nærmere 23?


Forresten - hvordan smakte ølet ditt, IM? :)
 
Statherian skrev:
Forresten - hvordan smakte ølet ditt, IM? :)

Tja. Hva skal jeg si. Status er som følger. Fredag kveld satt jeg 2 stk i kjøleskapet. Spratt først den ene på lørdagskvelden, og spratt også nr 2 for å dobbeltsjekke. Det smakte ikke bra, og skuffelsen var i grunn nokså stor, må jeg si  :'(. Fruen i huset smakte også, og var ikke spesielt imponert over mine bryggekunnskaper/resultater....:duh:

Når det gjelder smaken så synes jeg det er vanskelig å beskrive. Har prøvd å søke litt rundt om vanlige usmaker og det jeg tror det må være er denne "grønne smaken" som en del beskriver. En slags smak av grønne epler, fruktig eller hvordan man skal beskrive det. Står litt om det bl.a her (øverst): http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html. Tror dette er det nærmeste jeg kommer en beskrivelse. Det var rett og slett en smak som var ubehagelig å drikke mye av. Så av den første literen med hjemmebrygg, tipper jeg at minst 3/4 gikk i vasken.

Så hva nå. Mistet jo litt piffen, men satte en flaske i kjøleskapet på lørdag og resten av flaskene ble satt ned i kjelleren (ca 15-16 grader). Der skal de få stå et par uker minst.

Åpnet så denne flasken fra kjøleskapet i går (hadde da stått 4 dager kaldt) , og tenkte at jeg fikk gi den en test. Forventningene var ikke store. MEN denne smakte faktisk ikke så ille. Hadde fortsatt en liten stenk av denne smaken ennå, sånn i bakgrunnen. Men den var langt fra så fremtredende. Bortsett fra dette smakte det ganske ok. Det smakte øl. Delte med madammen og vi drakk opp hele. Den har dog fortsatt et preg av noe som helst ikke skulle vært der. Litt av denne bismaken fortsatt. Men forbedringen var ganske påtagelig, synes jeg.

Vet ikke om det er spesifikt det at den stod 4 dager ordentlig kjøleskapskaldt som gjorde susen, eller at det bare generelt skyldes at den hadde fått fire dager ekstra på seg. Det er kanskje noen andre her som vet det. Men blir uansett spennende å teste de som står i kjelleren nå, om en liten stund. Håper at det fortsetter å forbedre seg med tiden, for da blir dette ihvertfall drikkbart.

Statherian skrev:
Et lite spørsmål om den Coopers termometer-strips'en

Har ikke mest erfaring med en slik strip jeg heller. Men står en grei forklaring her: http://www.homebrewstuff.com/fermometer-adhesive-strip-thermometer.html. Tror svaret på det du lurer på ligger i følgende: "Reading the temperature is straight forward.  If one crystal is highlighted in green, it is that temperature.  If two adjoining crystals are highlighted in blue and tan, it is the temperature in between."
 
Jeg jobbet ganske iherdig for å få godt øl utav Muntons Gold "Pilsner" kjøpt på Europris. Jeg gav opp, og det er samme erfaring som flere andre har. Du får prøve ekstraktbrygging som jeg har beskrevet over, om du har lyst å prøve allgrain med minimalt med uststyr kan du se på denne tråden her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14628.0.html
 
Jeg satte et 3kg muntons IPA sett med 1kg ekstra spraymalt for ei stund tilbake. Smakte etter å ha lagret i to uker - var ikke noe særlig, det smakte søtt, gjær og jord. Tok ei flaske igjen i går, 2mnd etter tapping eller noe deromkring, og ølet har blitt godt. Ting gikk seg til med lang lagring i dette tilfellet.

I dag sammenlignet jeg min IPA med en Nøgne IPA fra polet - og selv om Nøgne sin var klart bedre, særlig på humlen, vil jeg påstå min absolutt er brukbar - ikke minst med tanke på at det bare er et ølsett og litt spraymalt.

Nå har jeg bestillt stor gryte og kjøler, og forventer et stort hopp i kvalitet med gode råvarer. Går og pønsker på en APA med mengder av humle som første brygg.
 
Tilbake
Topp