20mm eller 20.4mm hullpunch?

Miguel

Norbrygg-medlem
Hårfin forskjell på disse to. Men til dere som har erfaring med å lage hull til gjennomføringer, hvilken burde jeg gå for? Jo mindre hull ifht det som er optimalt jo mer må jeg bruke dremelen, og jo skjevere blir det..  Vil jo ha hullet så tight som mulig. Tenkte å sette inn 1/2" gjennomføringer fra bryggeland.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Det spørs kva diameter det du tenkjer å bruka har.  Eg går ut frå at det er noko basert på ein slettnippel (altså ikkje ein nippel som er konisk).  Eg ser at BSP slettniplar ligg på ca 20.8 mm i diameter medan NPT slettniplar er omlag 20.4. 

Generelt vil eg tru at om holet var 1 mm for stort så ville det ikkje skapa noko særleg problem - det er vel neppe holet som vert brukt for å tetta mot slettnippelen. 

Bruk et skyvelær og mål diameteren på utsiden av gjengene. Mine NPT gjennomføringer fra brewhardware.com mener jeg var 20,8mm.

Jeg må spørre. Hvor i Norge får man tak i en hullpunch med denne diameteren? Jeg har ikke lyst til å betale $60 + frakt for et greenlee, og har ikke funnet de i norge.

Jeg har funnet noen som heter q.max, som folk sier er bra. Disse har jeg bare funnet i storbritannia og de sender ikke til Norge.

Biltema, CO, jula etc har ikke den diameteren.

Miguel skrev:
Jeg må spørre. Hvor i Norge får man tak i en hullpunch med denne diameteren? Jeg har ikke lyst til å betale $60 + frakt for et greenlee, og har ikke funnet de i Norge.

Jeg har funnet noen som heter q.max, som folk sier er bra. Disse har jeg bare funnet i storbritannia og de sender ikke til Norge.

Jeg har kjøpt q.max hullpunch på ebay :

http://www.ebay.co.uk/itm/Q-Max-Sheet-Metal-Punch-Hole-Punch-20-0-mm-/180858432955?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item2a1c00adbb

Å få tak i tilsvarende i Norge tror jeg er vanskelig. Jeg fant i hvert fall ikke noe, så måtte bite i det sure eplet og bestille en GreenLee.. Kom vel totalt på rundt 700 kr  :noway:

Så nå bruker jeg den så ofte jeg kan, for å rettferdiggjøre prisen ovenfor meg selv ;)

Tholthe skrev:
Miguel skrev:
Jeg må spørre. Hvor i Norge får man tak i en hullpunch med denne diameteren? Jeg har ikke lyst til å betale $60 + frakt for et greenlee, og har ikke funnet de i Norge.

Jeg har kjøpt q.max hullpunch på ebay :

http://www.ebay.co.uk/itm/Q-Max-She...=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item2a1c00adbb

Fantastisk! Da var en stk bestilt.

Tilbake
Topp