25-40 liters kjøkkenbryggeri fra olbrygging.no

har ingen erfaringer med dette, men ser ihvertfall at det er en  stiv pris på dette. du sparer en del på å kjøpe dette i løse deler f.ex fra humlegården eller vinogbar.
en annen ting er at aluminiumskjeler er mye rimeligere, samt enklere å montere kraner og slikt i.
 
Jeg bruker dette settet, og det har fungert bra. Bakdelen er at man må koke i 2 omganger for å få 25 liter til gjæring.  Det du trenger i tillegg er en 45-50 liters kokekjele for å få kokt alt i ett. Kan også nevne at kranene på disse kjelene ikke er all verden, jeg har byttet ut disse kranene med kuleventiler fra Clas Ohlson, disse har 1/2 toms gjenger og passer rett i kjelene. Meskekjelen har jeg isolert side og bunn med et gammelt liggeunderlag, får da ca 1 grad i varmetap.
 
Slike kjeler, som er på linken din cogo, selges for en billig penge fremover. De er tynnbunnet, koster ca. 300,- og går under navn som "Hyttekjele" eller "Krabbegryte".
Det er greit å starte med en slik kjele, så får du et litt innblikk og erfaring over hva bryggingen handler om, og ikke minst hvilket utstyr som kreves / passer deg, uten at det koster skjorta.

Eventuelt kan du smelle rett på en 30(+) l kjele med litt tykkere bunn. Den kommer nok til å leve litt lenger  :)
 
Jeg startet med den kjelen. Kjøpte den med 2 ekstrakt pakker og kjøler. Hadde Gjæringsspann fra en tidligere vinproduksjonsperiode (saft med alkohol).

Gryta har en uvane med at den stepper ganske kraftig før du kommer til kokepunktet. Turde aldri gå fra den.

roger
 
Ser mange på forumet bruker kjølebokser ala Coleman Xtreme som varmtvannstank og meskekar. Kan godt hende jeg går for den løsningen når jeg bestemmer meg for å få meg et "bryggeri".
 
cogo skrev:
Ser mange på forumet bruker kjølebokser ala Coleman Xtreme som varmtvannstank og meskekar. Kan godt hende jeg går for den løsningen når jeg bestemmer meg for å få meg et "bryggeri".
Da ville jeg nok spart pengene fra kjøkkenbryggeriet, kjøpt en stor, god kjele, litt humle, spesialmalt og en 15 kg dunk med maltekstrakt fra Petit e.l

Da har du et godt utgangspunkt for å lage godt øl, og å eksperimentere litt og finne ut om bryggingen faller i smak, og det gjør det nok ;)
 
Bjarte H skrev:
Da ville jeg nok spart pengene fra kjøkkenbryggeriet, kjøpt en stor, god kjele, litt humle, spesialmalt og en 15 kg dunk med maltekstrakt fra Petit e.l

Da har du et godt utgangspunkt for å lage godt øl, og å eksperimentere litt og finne ut om bryggingen faller i smak, og det gjør det nok ;)

Jeg brygger allerede med ekstrakt, men kunne tenke meg å teste litt mer avanserte saker etterhvert. :)
 
cogo skrev:
Bjarte H skrev:
Da ville jeg nok spart pengene fra kjøkkenbryggeriet, kjøpt en stor, god kjele, litt humle, spesialmalt og en 15 kg dunk med maltekstrakt fra Petit e.l

Da har du et godt utgangspunkt for å lage godt øl, og å eksperimentere litt og finne ut om bryggingen faller i smak, og det gjør det nok ;)

Jeg brygger allerede med ekstrakt, men kunne tenke meg å teste litt mer avanserte saker etterhvert. :)

Aha, men er du litt aktiv på tilbudsavisene og flink med hendene er du ikke langt ifra å få et bra bryggeri til prisen av kjøkkenbryggeriet du linket til. God gryte, induksjonsplater fra biltema / plastdunk med varmeelementer / gassfyrt krabbekoker med skikkelig regulator, et par kjølebokser og litt kobberrør og slanger så er du der... Du har sikkert gjort det, men hvis ikke, søk litt rundt på forumet her og sjekk ut bilder og erfaringer fra andre sine bryggerier. Hvis du satser på all grain ville jeg kjørt på i denne retningen.

Kjøkkenbryggeriet vil du vokse fra rimelig snart tror jeg :)
 
Jeg har nok allerede lagt det fra meg etter å ha surfet litt rundt her og sett hva folk har for noe. Jeg kommer til å lage meg en liten plan etterhvert og starte innkjøpet. :) Ligger an til at jeg kommer til å mekke litt selv. Har også kompiser som sveiser så mulig jeg får litt hjelp fra dem til custom ting. Blir spennende å se! Når den tid kommer dukker det opp noen bilder her også. :)
 
Tilbake
Topp