25L-batcher på Beer Brew 60

Hei

Har brygget en del fullbatcher (60L) på Beer Brew 60 før og det har fungert fint. I det siste har jeg brygget et par halvbatcher (25L) men sliter med å treffe OG. Bli ofte litt for lav. Noen med tips der? Har fått noenlunde riktig måling på preboil så mistenker kanskje at bryggemaskina ikke koker vekk så mye vann med halvbatcher. Tror det står 5L i timen i Brewfather.
 
Hei

Har brygget en del fullbatcher (60L) på Beer Brew 60 før og det har fungert fint. I det siste har jeg brygget et par halvbatcher (25L) men sliter med å treffe OG. Bli ofte litt for lav. Noen med tips der? Har fått noenlunde riktig måling på preboil så mistenker kanskje at bryggemaskina ikke koker vekk så mye vann med halvbatcher. Tror det står 5L i timen i Brewfather.

Vrient å si uten å kjenne systemet ditt, men kan det være at det er effekten av at det tapet i mesk som ikke skyldes absorbsjon i masken, blir det samme uansett batchstørrelse? Dermed utgjør det jo en større andel av den totale væskemengden i et halvt brygg. Du må da bruke mer vann per kilo malt for å få ut riktig volum til kok, og du vil få en noe lavere OG. (Bruker du det samme forholdet mellom væskemengde og malt som i den doble batchen, vil du få mindre enn en halv batch til kok.)

Slik ville det fungert i min gamle ikke-automatiske BB60, i alle fall.

Du skulle i prinsippet koke bort like mye uansett hvor stort volum du har til kok, så lenge du koker i samme kjele og med samme intensitet. Sånn mener jeg i alle fall det fungerer hos meg. (Men i prosent koker du sjølsagt bort mer med et lite volum, så du får et annet forhold mellom SG før kok og OG.)
 
Tilbake
Topp