Ølet er omlag 6% og tenkte å gjære på 9 eller 10 grader.Er ølet så sterkt eller at du gjærer på under 10 grader? Hvis ikke så burde nok to pakker holde.
Jeg satt den på 11 grader første døgnet, så tenker jeg at jeg kjøper 2 ekstra pakker og putter i etter jobb i dag. Så setter jeg temperaturen ned til 10 grader videre. Bør jeg røre dette litt rundt, eller godt nok å bare tømme gjæren nedi? Noen tanker rundt planen min?Aha. Da burde du nok hatt iallfall en pakke til vil jeg tro for å være safe. Du kan jo evt dra den amerikanske med å pitche høyere og så skru ned litt etter å ha sett aktivitet. Har aldri prøvd å tilsette mer gjær etter to dager. Det jeg vet er at oksygen er iallfall brukt opp for videre budding, men kanskje nista og antallet celler de to pakkene kommer med er nok.
Ja, det må jeg gjøre! Hvilken temperatur bør jeg da rehydrere den på, i og med at det er et lagerøl som står noe kaldere enn en ale? Jeg bruker saflager w-34/70Rehydrer gjæren og lemp oppi..trenger ikke røre..
Saflager W-34/70
Re-hydrate the dry yeast into yeast cream in a stirred vessel prior to pitching. Sprinkle the dry yeast in 10 times its own weight of sterile water or wort at 23C ± 3C. Once the expected weight of dry yeast is reconstituted into cream by this method (this takes about 15 to 30 minutes), maintain a gentle stirring for another 30 minutes. Then pitch the resultant cream into the fermentation vessel.
Men om du tapper ut 2 dl vørter og rehydrerer i det funker nok fint det og,slipper styr med å koke/kjøle vann..
Produsenten skriver at vørter kan brukes..regner med di vet hva di driver med...Men poenget med rehydrering er at det nettopp ikke skal skje i vørter..
Jøss.Produsenten skriver at vørter kan brukes..regner med di vet hva di driver med...
Bør jeg da kjøle ned den rehydrerte gjæren før jeg tilsetter den i dunken (som holder 11 grader)? Den skal rehydreres og hviles i romteperatur i 30 min, men etter dette tenker jeg.
På kommende søndag har dunken stått på gjæring i 3 uker. Jeg målte nå nettopp brix å være 6 (SG 1.024). Når brygget var ferdig og ble satt på gjæring målte jeg Brix å være 12 (SG 1.049). Ønsket resultat er 3 Brix (SG 1.011).
Spørsmålet er egentlig om dette er normalen for lagerøl og at jeg bare må vente noen dager til. Eller om den rett og slett burde være lavere etter 3 uker og at det kan være tegn på dårlig gjæring.
Dunken har stått på 10 grader alle dager.