2X 2200w varmeelement på 16A kurs - hvorfor går ikke sikringen?

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg spekulerer på å bytte fra gass til støm...
Nå har jeg akkurat har akkurat testet 2X 2200w varmeelement på samme stikkontakt i en 16A kurs.

16 amper kurs kan gi 240x16 W =  3840W
2 elementer trenger 2200Wx2 = 4400W

Hvorfor går ikke sikringen?
 
Den vil sannsynligvis gjøre det om du lar det stå en stund, men du kan overbelaste en vanlig sikring med 13% i minst én time uten at den går.
Faktisk må du trekke hele 23 ampere for å garantere at sikringen går på under én time.
 
Alle sikringer kan overbelastes litt over en viss tid. Sikkringer er delt inn i forskjellige klasser etter hvor stor og hvor lenge de tåler overbelastning.

Her fant jeg en grei forklaring av hvordan sikkringene fungerer. Det ikke sikkert at sikkringen holder gjennom hele bryggedagen, selv om det funker i de 10-15 første minuttene.

http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/automatsikringen
 
Om du har varmeelementer fra vannkokere, er det også gode sjanser for at de ikke egentlig er så kraftige som de skryter av.
 
Peter T skrev:
Om du har varmeelementer fra vannkokere, er det også gode sjanser for at de ikke egentlig er så kraftige som de skryter av.

Det er god sjangs for ja. Effekten vil også variere litt alt etter kva spenning du faktisk får på elementet. Einaste måte å sjekke er å måle straum og spenning med elementa på.
Og sjølvsagt prøve over tid kor lang tod det tar før sikringen trippar.
 
Jada - hvert element i hver sin stikkontakt. har automatsikringer med jordfeilbryter så det går nok bra...

Nå prøver jeg oppkok av 30 liter kald vann, 2 elemeter på samme 16A kurs...
Etter oppkok trenger jeg bare ett element så da er det jo ikke noe problem.
 
Slik som dette...
Edit: Tok ca 45 minutter til oppkok (med lokk på). Sikringen gikk ikke.  :)
 

Vedlegg

  • P1030363s.JPG
    P1030363s.JPG
    47,3 KB · Sett: 522
  • P1030364s.JPG
    P1030364s.JPG
    55,8 KB · Sett: 534
45 min på å få kok på 30 liter kald vann... :) fint det.
Hvordan har du fått tettet mellom kjelen og varmeelementene?
Ser problemet med rund kjele og flate element....
Jeg vurderer slike i kokekjelen min av et 50 liters ølfat, som jeg fyrer med gass nå, men med slike blir det mer fleksibelt....
 
Tetter kun med gummipakningen som er brukt i vannkokeren.
Dette er en tynnbunnet aluminiumskjele, så godset på den er litt for tynt til å få dratt skruene til elemntet hardt til. Derfor bygger jeg ut med en "skive" sagd ut av et kassert gjæringspann med 2 forskjellige hullsager på utsiden av kjelen. Metallet på kransen til elementene er såpass fleksibele at kuravturen i kjelen ikke er noe problem...
 
Tilbake
Topp