3 30l ølfat til brygging - Beste oppsett

Tenkte bygge meg et ekstra, litt mindre 25l bryggeri. Har 3 stk fat jeg skal bruke, men usikker på hvordan jeg kan sette dette opp for best mulig utnyttelse.

1 for og varme vann, 2 til mesk og 3 til kok.

Jeg tenker helst RIMS, men også et HERMS oppsett. Noen som har gjort dette før og har litt tegninger, eller tanker om hvordan oppsettet bør gjøres?

Mange velger å gå for en slags kompakt-HERMS hvor selve varmevekslerspiralen er i en egen liten "termos" med varmeelement. Da får man det beste fra 2 verdener med hurtig temp-regulering og ingen fare for å tørrkjøre elementet.

Vil anbefale å ta en titt på www.brewhardware.com
Han har det meste du trenger for å lage et bryggeri. Bl.a noen ganske stilige gjennomføringer for varmeelementer med hurtigkoblinger.

Ellers er det jo en hel hurv der ute som har gjort dette før så mye info finner du også via Google :)

Jeg holder på selv i rykk og napp med å bygge et 3 tank system selv.

Har testet RIMS med lite element med 1 kw effekt. Hadde en sirkulasjons pumpe på 2 liter per minutt. Elementet ble svidd,,mest sannsynlig for at pumpen gikk tett,,men dette er jo ting som kan skje.,

Jeg kommer derfor til å kontrollere /varmeveksle vørter og meskeprosess med en HERMS kolbe i neste trinn.  Da eliminerer man sviing av vørter fullstendig.

El elementene blir nå flyttet over til HLT tanken.

Til koking i 3de tank har bestilt camco ulwd elementer, samt jeg har effekt regulator fra ebay. (thyristor) som jeg kan ytterligere redusere effekten med slik at man ikke kjører mer varme enn nødvendig for å koke vørter.

Vurderte og gasskoker,,men bestilte el element.  Gass er sikkert fint med en liten krabbekoker,,men blir vel litt dyrere i lengden??

Jeg tenker litt på og legge en coil i mesketanken og så før igjennom vann fra HLT så den fungerer som en varmekabel. Vannet brukes da til og skylle med når meskingen er ferdig.
Bruke 2m 12mm kobber kveile. Alt styres med pid.
Kan det fungere?

Nei, det blir ikke jevn nok temperatur i mesken da. Og lager man nok coil slik at det blir jevnt nok vil det være alt for vanskelig å grave ut malten.
Jeg stemmer for HERMS eller kompakt-HERMS som joachim beskrev.

Er jo veldig enkelt å lage HERMS i en labb-dunk eller gjæringsdunk. Trenger ikke nødvendigvis lage masse hull i en rustfri kjele nødvendigvis.

Sirkuler heller vørteren gjennom HERMS som siste taler sier.  Separat liten sak,,enkelt og reit.

Ikke kombiner HLT til dette. Du mesker på 62-68 grader normalt,,,men du skal vel skylle med 70-75-80 grader sies det?

Bruk fata til å ha øl på og bygg bryggeri av varmtvannstankar eller kjelar. 30l fat blir for lite, spesielt som kokekjele, til 25l ferdig vare.

Billige kjelar på 2080.no.  Blir det for stor investering med tre kan du kjøpe ein eller to og biab'e og bygge ut etter kvart.

Og ja, kompakt-HERMS er konge.

Hvordan er fremgangsmåten for og bygge HERMS i vannkoker da? Prøvde søke i forumet, men druknet i poster he he.

Kanskje bytte noen fat i kjele her på forumet.

Søkefunksjonen på forumet virker ikke. Skriv følgende på Google:

site:http://norbrygg.no kompaktherms

Da skal du se denne tråden dukker opp som øverste treff, og flere relevante nedover på siden.

Den vannkokerløsningen ser jo super ut, men er det den 1,7l (2000w) løsningen fra CO en bruker? Får en virkelig plass til 5m 8mm kobber i den?

Jeg har en Iglo 48l jeg vil bruke da, men hvilken silbunn løsning kan en bruke for og få nok sirkulasjon for en pumpe. Et bazoka filter blir vel for smått regner jeg med.

Har en god pumpe som jeg kan regulere hastighet på ved å justere pwr, men vet ikke om det ødelegger motoren.

Tilbake
Topp