3 Kjelers oppsett med Speidel 50 som HLT.

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Det nærmer seg selvfølgelig galskap, men skitt au.
Brygger på BM Speidel 50 i dag, og har egentlig tenkt å fortsette med det. Da jeg ikke ønsker å kvitte meg med muligheten for å benytte Speidelen som den er. Jeg er egentlig godt fornøyd med bryggeriet, men savner av og til det med å kunne brygge akkurat den mengden øl jeg vil, samt akkutrat den styrken øl jeg vil. Samt at det viser seg at jeg digger å fikle, mekke og bygge.

Derfor har jeg laget meg en plan som jeg er i ferd med å gjennomføre. Det er rett å slett å installere en HERMS coil i Speidelen, foreta meskingen i en separat gryte og kok i en tredje gryte denne med induksjonsvarmekilde.
Planen er altså så enkelt at jeg skal bore hull til en HERMS-coil i selve Speidelen denne skal jeg kunne ta ut (skru ut) og blende når jeg vil, slik at Speidelen ikke mister sin funksjon som fungerende selvstendig bryggeri. Da er tror jeg at jeg kan velge om jeg vil kjøre Speidelen som normalt eller benytte den som en HLT.
Jeg får da i mine øyne en slags dyrt kinderegg som HLT, der jeg beholder Speidelen sin stålkontroll på meskevarmen og auto stegmesk med sine programmer, inkludert vann til skylling, egne pumper for sirkulasjon i HLT, samtidig som jeg opphever alle malt og mengdebegrensninger ved å meske i en separat gryte med falskbunn og ekstern pumpe.

Skal jeg brygge et øl helt innafor normalen så kan jeg kunne kjøre Speidelen som normalt igjen, dog med blending på hullene til HERMS-coilen.

Ideelt sett viser det seg at byggingen og fiklingen, planleggingen innkjøp av dingser er så stas at jeg nok aldri skulle ha kjøpt en Speidel til å begynne med, da det er alt for lite mekking på disse. Men hvem visste det for 10 brygg siden? Jeg tenker at man tager hva man haver og at ideen er god. Jeg skal benytte denne tråden om eller når jeg begynner byggingen, dog kan det ta litt tid å få alle delene inn.

Hva tror dere, er dette en dårlig plan?
 
Men får du sirkulasjon? Har testet et ghettosystem selv, med 10-literen, stålrør fra pumpehullet opp i en slange til gjæringsbøtte som er gjennomhullet i bunnen. Røret, som egentlig er en hevert, holdes på plass av isoporplate pakket inn i aluminiumsfolie.
489c72535915faededfc5f82f82b89cf.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, du får sende bilder. Fint å komme forbi OG-begrensningen, har dobbeltmesket en gang, aldri mer. I tillegg er det dumt å ikke kunne bruke malt som filter. Med dette opplegget går det fint. Har til og med tenkt å bruke borevinde (måtte google det) og et bøyd stålrør fra Lämplig gryterist fra Ikea. Fint å røre for å øke effektivitet, og unngå at det stopper opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje jeg kan, men har bestilt denne coilen https://store.brewpi.com/featured/weldless-herms-coil-kit-30cm-bsp etter mye synsing og att og frem. Dermed tenkte jeg at hull var best.
Nå kan jeg selvfølgelig montere tri-clamp på coilen og ha slanger ut av speidel gryten, det har jeg egentlig ikke tenkt så mye på men er kanskje en meget god ide.... Må synse meg frem til noe når coilen kommer.
Mer ghetto, vannkokerelement for oppvarming. Da kan man bruke gjæringsbøtte som HLT. Lettere å bore hull i den for å bruke coil.

Glassene er for å beskytte elementet fra bøtten som er oppå.
4176fdc286cfc19bf2b15288a31dc15f.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Strøkent! Dette liker jeg! Er det slik at du varmer "bøtte nr 2" ved å ha varmtvann så bøtte opp den vi ser på dette blidet? Forklarer litt det første bildet du postet.
 
Har tenkte å kjøpe thermowell, men foreløpig tenker jeg å satse på at temperaturkontrollen på speidelen er god nok, evt, legge den en grad over. Speidelen er bare lånt, så det kan bli PID og pumpe istedenfor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, du får sende bilder. Fint å komme forbi OG-begrensningen, har dobbeltmesket en gang, aldri mer. I tillegg er det dumt å ikke kunne bruke malt som filter. Med dette opplegget går det fint. Har til og med tenkt å bruke borevinde (måtte google det) og et bøyd stålrør fra Lämplig gryterist fra Ikea. Fint å røre for å øke effektivitet, og unngå at det stopper opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
c940a53d25b132c5350d8de726778a9f.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp