3787 sin tråd

Hvordan har de siste poengene foregått? Jeg har inntrykk at den roer veldig ned noen poeng fra FG og ror sakte over målstreken.
Tank 7 gjorde det. Tripelen løp i mål. Brukte kanskje to dager på de siste få poengene. Har hatt samme erfaring med en tidligere tripel også. Kan rapportere tilbake når jeg har målt quaden i helga.
 
Men, er det noen andre enn meg som synes den er treg på alle måter? Har alltid tatt to dager før jeg ser noe som virker som en sunn fermentering, og fortsatt etter to uker så spiser den nesten ett poeng i døgnet (på tredje forsøk). Når den først setter igang er det jo fint med en blow off, perfekt til å høste gjær forøvrig. Men, TREG. Eller gjør jeg noe feil?
Startet på 19, når jeg skjønner at den er i gang så drar jeg opp til 21 og lar den putre der.
Har forøvrig fått mye mer av fenolpreget på batch tre ifht batch en, samme temp-regime. Jeg topphøster via blowoff.

Da prøver jeg meg, igjen.
Jeg har selv brukt denne gjæren med stort hell og jeg er ganske sikker på at de erfaringene du gjør deg er pga brukerfeil.
Som jeg skrev tidligere så er det ikke unormalt at en medium fokkulerende gjær tar tid. Når jeg bruker slike gjærtyper så er jeg meget varsom på temperaturen etter at stormgjæringen er over. Jeg har opplevd at den lille temperaturforskjellen en UT-200 gir, kan være nok til at gjæren bunnfeller for tidlig på slutten av gjæringen. Så en jevn eller svakt stigende temperatur i slutten av gjæringsforløpet vil være med å sikre god utgjæring.
Så punkt en er å ha kontroll på gjæringstemperaturen.

Det at du har mer fenolpreg på gjæren nå kan ha flere årsaker, ut fra det du skriver at du har brukt en topphøstet gjær,høstet via blowoff tube får meg til å tro at gjæren ikke har den vitaliteten som er ønskelig.
Har den gjæren du bruker nå også blitt høstet på den måte, så kan det være at du ikke har fått en optimal "cut" av gjæren.
Ved gjentatte høstinger, så har den "første" og "siste" delen av gjæren en større risk for mutasjon, som også vil gi lignende tegn som du viser til.
Selv ved topphøsting så er det et poeng at du vil høste gjæren når ølet er ca halveis attenuert, da får du den friskeste gjæren.
høster du før, så vil du få mer av den mest flokkulerende gjæren som ikke har så gode attenuerende egenskaper.

Jeg har høstet endel gjær og har selv gjort feilen med å høste enten for tidlig eller for sent, og det skal mindre til enn man skulle tro før gjæren endrer karakter.

Når det gjelder temperatur så starter jeg selv på 19`c og lar den jobbe opp til 21`c.
etter stormgjæringen tar jeg den gjerne ut av kjøleskapet og setter den i stabil romtemperatur, det funker for meg og jeg har ikke opplevd at den "jobber" sent eller dropper ut.

Det ligger mye mer om dette emnet i medlemseksjone prøv feks her:
http://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-en-innforing-i-gjaer-med-chris-white.1249/
 
Sist redigert:
Ved topphøsting ønsker du først å få fjernet grums etter dag 1, etter dag 3-4 ønsker du å ta "hjernemassen" som ligger i et lag helt øverst. Det kan tenkes at du ikke fikk akkurat den vitale gjæra gjennom blow-off'en.
 
Da prøver jeg meg, igjen.
Jeg har selv brukt denne gjæren med stort hell og jeg er ganske sikker på at de erfaringene du gjør deg er pga brukerfeil.
Som jeg skrev tidligere så er det ikke unormalt at en medium fokkulerende gjær tar tid. Når jeg bruker slike gjærtyper så er jeg meget varsom på temperaturen etter at stormgjæringen er over. Jeg har opplevd at den lille temperaturforskjellen en UT-200 gir, kan være nok til at gjæren bunnfeller for tidlig på slutten av gjæringen. Så en jevn eller svakt stigende temperatur i slutten av gjæringsforløpet vil være med å sikre god utgjæring.
Så punkt en er å ha kontroll på gjæringstemperaturen.

Det at du har mer fenolpreg på gjæren nå kan ha flere årsaker, ut fra det du skriver at du har brukt en topphøstet gjær,høstet via blowoff tube får meg til å tro at gjæren ikke har den vitaliteten som er ønskelig.
Har den gjæren du bruker nå også blitt høstet på den måte, så kan det være at du ikke har fått en optimal "cut" av gjæren.
Ved gjentatte høstinger, så har den "første" og "siste" delen av gjæren en større risk for mutasjon, som også vil gi lignede tegn som du viser til.
Selv ved topphøsting så er det et poeng at du vil høste gjæren når du ølet er ca halveis attenuert, da får du den friskeste gjæren.
høster du før, så vil du få mer av den mest flokkulerende gjæren som ikke har så gode attenuerende egenskaper.

Jeg har høstet endel gjær og har selv gjort feilen med å høste enten for tidlig eller for sent, og det skal mindre til enn man skulle tro før gjæren endrer karakter.

Når det gjelder temperatur så starter jeg selv på 19`c og lar den jobbe opp til 21`c.
etter stormgjæringen tar jeg den gjerne ut av kjøleskapet og setter den i stabil romtemperatur, det funker for meg og jeg har ikke opplevd at den "jobber" sent eller dropper ut.

Det ligger mye mer om dette emnet i medlemseksjone prøv feks her:
http://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-en-innforing-i-gjaer-med-chris-white.1249/

Topp! Takk.

Dette er første gjærstammen jeg bruker blowoff på.

Når jeg har brukt blowoffen så har jeg også skrelt vekk det øverste laget før jeg lar den stige gjennom lokket. Har prøvd å gjøre det samme som når jeg topphøster på vanlig måte, som er sånn ErikG beskriver over her, bare at selve gjærsankingen går av seg selv med blowoff.

Det eneste jeg kan se på er fargen og tykkelsen på det som blir samlet opp, og det ser forsåvidt greit ut, uten at man kan konkludere mer enn det..

Jeg har gjort mer eller mindre det samme på pitchene temperaturmessig. Pitch litt under 19, hjelper den litt opp til 19, når den begynner å ta fart så skrur jeg opp til 21, holder der og så skrur jeg videre opp til 23 litt etter at krausen begynner å droppe.

Siste forsøket lå i går på 1.014 og var 1.016 to dager før det. Dette er nå to uker på dunk. Får se hvor langt ned den går, ligger vel rundt attenuasjonen ifht specs men forventer egentlig enda litt mer.
 
Min erfaring med denne gjæren er at man må sørge for 2 ting: Optimal gjærmengde og alltid økning av temperaturen under gjæringsforløpet.

Med denne gjæren tror jeg ikke teorien om såkalt "belgisk underpitching" gjelder. Da vil du få malingstynner.. Man kan starte gjæringen på fks. 18 grader og deretter la det stige fritt til fks. 22. Men sørg da for all del for å holde tempen på 22 under resten av gjæringsforløpet, inntill du flasker/fater.
Akkurat, underpitching har nok med smaken du ønsker å få fram å gjøre, og vil jo bare gjøre TS problem større, slik jeg forstår det
 
Bevisst underpitching er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre før jeg har fått dreisen på denne røveren.

Nå skal det sies at jeg pitcher veldig uvitenskapelig da jeg ikke bruker nettkalkulator eller noe. Kanskje veggen er møtt med denne gjæren. Bruker samme "kalkyle" som med us-05, en stamme jeg har hatt gående en stund med fine resultater.
 
Nå skal det sies at jeg pitcher veldig uvitenskapelig da jeg ikke bruker nettkalkulator eller noe. Kanskje veggen er møtt med denne gjæren. Bruker samme "kalkyle" som med us-05, en stamme jeg har hatt gående en stund med fine resultater.

Dette sammen med den andre infoen forklarer jo en hel del, og det er nok ikke den beste måten å skaffe seg erfaringer om en gjærtype på.
Du burde kanskje bli flinkere til å følge rådene du gir andre.
 
Så da kan jeg ikke forske selv, selv om rådene jeg gir andre er etter boka?
Forsking er fint, men om du skal forske på en gjærstamme så tipper jeg du lærer fortere om du starter med å gjøre ting etter boka. Da hadde du sannsynligvis unngått en del av problemene du nå har hatt :)
 
Det er jo greit for de som prøver å gi råd å vite på hvilket utgangspunkt rådene skal gies. Hvis ikke blir det fort bare rør.
 
Forsking er fint, men om du skal forske på en gjærstamme så tipper jeg du lærer fortere om du starter med å gjøre ting etter boka. Da hadde du sannsynligvis unngått en del av problemene du nå har hatt :)

Vel. Jeg antar at du refererte til pitchraten min. Det du sier da er at mr.malty er no good, som blir referert til overalt på forumet her. Hvis jeg plotter inn dataene mine for det brygget så ender jeg med en slight overpitch. Mr.malty-repitch er jo ganske vag i utgangspunktet, synes jeg, men pitchen skulle være korrekt.

Sorry. Den var @Bernts.

Ikke meningen å være kverulant her. Men jeg synes det blir feil å anta at man gjør noe galt fordi man gjør noe "uvitenskapelig" som jeg skrev. Pitchen var korrekt (ihht mr.malty) så da synes jeg det er likegyldig hvis mengden kom fra hodet mitt eller en nettkalkulator.
 
Ikke meningen å være kverulant her. Men jeg synes det blir feil å anta at man gjør noe galt fordi man gjør noe "uvitenskapelig" som jeg skrev. Pitchen var korrekt (ihht mr.malty) så da synes jeg det er likegyldig hvis mengden kom fra hodet mitt eller en nettkalkulator.

Ikke uenig, men du fikk det til å høres ut som om du nærmest pitchet på slump :)
 
Ah, neida. Som jeg skrev så bruker jeg samme mengde som us-05-pitchene. Ett sted må man starte hvis man ikke har mikroskop.
 
Min erfaring med wlp530: blow off etter 20 timer når jeg pitchet på 19 grader i en batch med OG 86.
Jeg har noe snarere stikk motsatt erfaring av det du innledningsvis beskrev, Miguel:)
 
Jepp. Gikk fullstendig bananas og jeg var totalt uforberedt og hadde bare vanlig gjærlås (som jeg sluttet med etter den batchen!) Gjær og stof over alt! Pitchrate etter mr. malty, O2 med drill og mørtevisp og 19 graders pitch. Og selvsagt litt for liteheadspace... Jeg trodde en stund at karet skulle ekspoldere selv med blowofftube.
 
Haha! Herlige saker.

Min pitchrate er etter Kai Troester med magnetrører men ikke erfart det der, den gjærer ned ihht specs og smaker godt iallefall.
 
Tilbake
Topp