Da prøver jeg meg, igjen.
Jeg har selv brukt denne gjæren med stort hell og jeg er ganske sikker på at de erfaringene du gjør deg er pga brukerfeil.
Som jeg skrev tidligere så er det ikke unormalt at en medium fokkulerende gjær tar tid. Når jeg bruker slike gjærtyper så er jeg meget varsom på temperaturen etter at stormgjæringen er over. Jeg har opplevd at den lille temperaturforskjellen en UT-200 gir, kan være nok til at gjæren bunnfeller for tidlig på slutten av gjæringen. Så en jevn eller svakt stigende temperatur i slutten av gjæringsforløpet vil være med å sikre god utgjæring.
Så punkt en er å ha kontroll på gjæringstemperaturen.
Det at du har mer fenolpreg på gjæren nå kan ha flere årsaker, ut fra det du skriver at du har brukt en topphøstet gjær,høstet via blowoff tube får meg til å tro at gjæren ikke har den vitaliteten som er ønskelig.
Har den gjæren du bruker nå også blitt høstet på den måte, så kan det være at du ikke har fått en optimal "cut" av gjæren.
Ved gjentatte høstinger, så har den "første" og "siste" delen av gjæren en større risk for mutasjon, som også vil gi lignede tegn som du viser til.
Selv ved topphøsting så er det et poeng at du vil høste gjæren når du ølet er ca halveis attenuert, da får du den friskeste gjæren.
høster du før, så vil du få mer av den mest flokkulerende gjæren som ikke har så gode attenuerende egenskaper.
Jeg har høstet endel gjær og har selv gjort feilen med å høste enten for tidlig eller for sent, og det skal mindre til enn man skulle tro før gjæren endrer karakter.
Når det gjelder temperatur så starter jeg selv på 19`c og lar den jobbe opp til 21`c.
etter stormgjæringen tar jeg den gjerne ut av kjøleskapet og setter den i stabil romtemperatur, det funker for meg og jeg har ikke opplevd at den "jobber" sent eller dropper ut.
Det ligger mye mer om dette emnet i medlemseksjone prøv feks her:
http://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-en-innforing-i-gjaer-med-chris-white.1249/