3787 sin tråd

Har tre hakk i beltet med denne gjæren. Andre forsøket gikk i dass da jeg tappet feil kar, så det telles egentlig ikke.

Men, er det noen andre enn meg som synes den er treg på alle måter? Har alltid tatt to dager før jeg ser noe som virker som en sunn fermentering, og fortsatt etter to uker så spiser den nesten ett poeng i døgnet (på tredje forsøk). Når den først setter igang er det jo fint med en blow off, perfekt til å høste gjær forøvrig. Men, TREG. Eller gjør jeg noe feil?

Startet på 19, når jeg skjønner at den er i gang så drar jeg opp til 21 og lar den putre der.

Har forøvrig fått mye mer av fenolpreget på batch tre ifht batch en, samme temp-regime. Jeg topphøster via blowoff.
 
Men fra spøk til Halvor. Jeg har selvsagt målt, tittet på den via spektrograf, prøvd på toveiskommunikasjon og hatt på meg sokken med et hull i.

Er det andre enn meg som opplever den som treg, særlig i avslutningen? Trenger den hjelp fra 21c?

Når man googler erfaringer med belgiske så ser man et sprik i temperatur på mange grader, mange melder om en optimal temperatur, men denne optimale temperaturen spriker med kanskje ti grader, alt ettersom hvem som har skrevet innlegget.
 
Nå er jeg fristet til å si at det er personligheten til gjæren som er slik
Og som du vet, så finnes det alltid noen særinger.;).....

Men til Halvor: Det er ikke unormalt at en medium flokkulent gjær oppfører seg slik, særlig hvis man ikke har kontroll på de ytre påvirkningene.
 
Du burde blitt politiker, her hører jeg mine egne utsagn i retur ;)

Men ja. Det er egentlig det jeg lurer på. Er det slik gjæren er eller er jeg utenfor temperatur-området den koser seg best i?

Har full kontroll på tempen, men som sagt, gjør alltid research på gjæren du bruker, dette er en del av researchen min :)
 
Men fra spøk til Halvor. Jeg har selvsagt målt, tittet på den via spektrograf, prøvd på toveiskommunikasjon og hatt på meg sokken med et hull i.

Er det andre enn meg som opplever den som treg, særlig i avslutningen? Trenger den hjelp fra 21c?

Når man googler erfaringer med belgiske så ser man et sprik i temperatur på mange grader, mange melder om en optimal temperatur, men denne optimale temperaturen spriker med kanskje ti grader, alt ettersom hvem som har skrevet innlegget.
Morsomme dyr dette, normale kjøreregler gjelder ikke. Her kan det hende/bør gjæringsforløpet med oksygen/pitch rate og temperatur tilpasses den enkelte gjær. Det kan også være variasjoner innen samme gjærstamme produsert i forskjellige batch'er
 
Sist redigert:
Jeg skrev jo den stickyen.. Dette er faktisk veldig morsomt :D Takk Bernts.

Spørsmålet mitt er om hvorvidt jeg ligger utenfor optimalt temperatur-område, eller hvis jeg ligger innenfor men gjæren rett og slett er treg å jobbe med.
 
se to poster opp. Førovrig ser det ut som om du pitchet på noe lav temperatur og holdt temperaturen litt for mye i tømmene i starten. Men dette kan være tilsiktet fra din side for å få de smakene på ølet som du vil ha. Hvilke smaker skal du ha i Trapp'isten. Det er jo styrende for hva slags temp også. Nå kan jeg ikke så mye om dette, det får du ha i mente. Lykke til !

Edit: 12ppm oksygen og noe underpitching er nevnt som et godt utgangspunkt for Belgiske gjærstammer
 
Sist redigert:
3787 skal visstnok være samme gjær som WLP530, og den har jeg brukt flere ganger med stor suksess. Siste tripelen min gikk fra 1.077 til 1.005 på under en uke. 19C de første dagene, litt høyere etterhvert. Masse fine estere. Har samme gjær på en quadrupel nå, og den er i ferd med å trappe ned nå på fjerde dagen, drar en måling til helga for å se om den har gjort skikkelig arbeid.

Om ikke 530 og 3787 er helt like er kanskje ikke dette så interessant...
 
Men hvis de er det, hva slags temperaturer har du brukt? For denne har vært en nøtt for meg å knekke.
 
Min erfaring med denne gjæren er at man må sørge for 2 ting: Optimal gjærmengde og alltid økning av temperaturen under gjæringsforløpet.

Med denne gjæren tror jeg ikke teorien om såkalt "belgisk underpitching" gjelder. Da vil du få malingstynner.. Man kan starte gjæringen på fks. 18 grader og deretter la det stige fritt til fks. 22. Men sørg da for all del for å holde tempen på 22 under resten av gjæringsforløpet, inntill du flasker/fater.
 
Hva har "hastigheten" på denne vært for deg? Jeg sitter, og aksepterer at den er treg hjemme hos meg på dette brygget, men er den vanligvis treg?
 
Hva har "hastigheten" på denne vært for deg? Jeg sitter, og aksepterer at den er treg hjemme hos meg på dette brygget, men er den vanligvis treg?

Jeg satte 3787 til en tripel i forgårs. Gjæringen var i gang etter en time. De gangene jeg har brukt denne gjæren har den oppført seg som om den hadde ADHD.
 
Whut. Min har vært treg siden første fra rør.
Jeg har målt aktivitet etter en dag, men lite, frem til dag tre, først da har den begynt å jobbe skikkelig, men så har det roet seg kraftig ifht det jeg forventer, og så har den mildt sagt ikke stresset med de siste poengene.
 
Sist redigert:
Men hvis de er det, hva slags temperaturer har du brukt? For denne har vært en nøtt for meg å knekke.
19C de første par dagene, så sakte opp til 22C.

Tank 7 gikk vel på 21C og 23C. Der fikk jeg ikke all verdens attenuering, men skylder på mesken.

Quadrupelen som står nå starta på 16.5C etter at kjøleskapet jeg plasserte tanken i var kaldere enn jeg var klar over... Fin aktivitet 8 timer etter pitch allikevel. Står på 22C nå for opprydding.
 
Hvordan har de siste poengene foregått? Jeg har inntrykk at den roer veldig ned noen poeng fra FG og ror sakte over målstreken.
 
Tilbake
Topp