39 år gammelt juleøl

Min far har tatt vare på 1 flaske med ECDahls juleøl siden 1976 og i dag så åpnet vi en av flaskene fra 1981 for å smake på det. Det er altså juleøl som ble produsert for julen som var for 39 år siden!

Øllet var klart, hadde tydelig maltpreg, litt underkarbonert og en merkelig ettersmak.

Noen andre som har forsøkt å drikke gammelt øl før? Bør jeg være bekymret for magen de neste dagene?
 
Jegtror du vil merke magen temmelig raskt (altså i kveld) om det skulle være noe.
Jeg har ikke smakt så gammelt øl selv, og er litt interessert i denne merkelige ettersmaken. Kan du beskrive den nærmere?
 
Det kan være oksidering - pappsmak, sherryliknende toner. Det skal jo noe til om ikke dette ølet er merkbart oksidert. Hva som ellers kan utvikle seg av smaker over så lang tid, skal jeg ikke uttale meg om.

Tviler på at du skal engste deg for magen. Hadde det vært noe, ville det antakelig virka ganske kjapt.
 
Det gikk bra

Det var tegn til oksygenering ja, men den sterke maltsmaken overdøvde det meste for meg. Minnet mer om barley wine enn øl. Det luktet litt som brent ved og hadde en liten lakrisaktig smak (rå, mørk lakris). Ettersmaken kan ligne litt på aquavit, litt alkoholsmak, men med masse krydder. Det var ikke noe bunnfall i flasken og øllet var klart og fint. Det har stått lagret i en mørk kjeller som holder rundt 10 grader i ca 33 år, før det var det oppbevart i en utebod i 6 år.
 
Tilbake
Topp