3D printer for revolusjonerende oppfinnelse

Nå skal ikke jeg ødelegge igjen, men jeg vil påstå lukket overføring er nesten helt bortkasta
Det oksygenet som finner veien inn i gjæringskaret under overføring vil ikke rekke å blande seg med ølet og det vil evt. gjæren ta seg av
I likhet med å fylle flaska helt opp som har vist seg å være meget effektivt, er det viktigste å purge fatet etterpå, hvis det allerede ikke er oksygen tomt
Tror du har et poeng, men det er vel særlig humlerike øl jeg tenkte litt ekstra forsiktighet til. Også er det et viktig argument til: "Fordi jeg kan".
 
Har man trykktettbgjøringsfat kan man stenge av og bygge opp trykk på slutten av gjæringsforløpet - da får man også karbonert (helt eller delvis), og nok trykk for coldcrash og (starte) overføring.
Uten trykk, og kran nederst i gjæringsfat, kan man tømme vha tyngdekraft (/energipotensialsforskjell).
Ellers er det hevert, men (med litt rigging) kan man jo også få det til.

Det @msevland beskriver er overføring av ukarbonert øl fra allrounder med trykksett, altså med flyteball og ball locks og uten kran.
 
Det @msevland beskriver er overføring av ukarbonert øl fra allrounder med trykksett, altså med flyteball og ball locks og uten kran.
Er det ikke dette:

Absolutt det enkleste og beste etter min oppfatning. Fatet du overfører til er da oksygenfritt, men ikke trykksatt. (Evnt. pittelitt trykk slik at du får fylt CO2 i slangene før tilkobling.)
 
Er det ikke dette:

Absolutt det enkleste og beste etter min oppfatning. Fatet du overfører til er da oksygenfritt, men ikke trykksatt. (Evnt. pittelitt trykk slik at du får fylt CO2 i slangene før tilkobling.)
Det er den metoden jeg benytter. Utfordringen er å vite når fatet er fullt.
 
Er det ikke dette:

Absolutt det enkleste og beste etter min oppfatning. Fatet du overfører til er da oksygenfritt, men ikke trykksatt. (Evnt. pittelitt trykk slik at du får fylt CO2 i slangene før tilkobling.)
Kanskje det, jeg tenkte han brukte en allrounder ettersom han skriver all-round, men kanskje jeg tar feil.
 
Det er den metoden jeg benytter. Utfordringen er å vite når fatet er fullt.
Jeg òg benytter den metoden når jeg overfører fra vanlig gjæringskar. Når det nærmer seg fullt løfter jeg på fatet med en bagasjevekt. Ikke pinlig nøyaktig kanskje, men hvis du først fyller et fat med vann opp til ønsket nivå og veier det så vet du når du skal stoppe.

 
Jeg òg benytter den metoden når jeg overfører fra vanlig gjæringskar. Når det nærmer seg fullt løfter jeg på fatet med en bagasjevekt. Ikke pinlig nøyaktig kanskje, men hvis du først fyller et fat med vann opp til ønsket nivå og veier det så vet du når du skal stoppe.

"Vi kan alle relatere oss til uvissheten med å ikke vite hva bagasjen din veier"

Heh, det har jeg aldri tenkt på, at alle går rundt og tenker på hva bagasjen min veier :p
 
Det @msevland beskriver er overføring av ukarbonert øl fra allrounder med trykksett, altså med flyteball og ball locks og uten kran.
Yup, jeg óg, (i utgangspunktet), men ønsker man å sette i gang overføringen uten å tilføre trykk tra ekstern enhet, (gassflaske), og man har ett trykktett system, kan man oppnå overtrykk, (samt ev karbonering), i gjæringsfatet, ved å stenge av ventilering, (spunde). Da kan overføring startes pga trykkforskjell.
 
Jeg trodde kanskje spørsmålet mitt var for dumt til å stilles, så jeg slettet, men må nesten spørre igjen; har dere ikke literskala på gjæringsbøtta?
 
Jeg fyller StarSan eller vann i slangen, og tapper første slump i et glass før jeg kobler den på fatet.
Bruker denne i ballocken i utgangen
https://forum.norbrygg.no/threads/hva-har-du-3d-printet-i-dag.39996/post-573470
Jeg fikk testet trykkløs overføring i dag og det gikk strålende. Det var bittelitt trykk på fatet, det var nok til å løfte ølet opp gjennom ballocken.

Så brukte jeg @loebrygg sitt geniale forslag om å se på litermarkeringen på gjæringsfatet, funket det også.

Gjorde bare en *liten* tabbe... Skylte gjennom ølslangen med Star-san og tømte den før jeg koblet på, så den var full av luft når overføringen startet. Jaja, noen tabber må man unne seg.

20230319_175438.jpg
 
Tilbake
Topp