4t koketid?

Tenkte å brygge noe imperialskt i morgen. Meskekjelen blir smekkfull og jeg vil ikke tilsette DME eller dobbeltmeske eller lignende.

Det jeg ser på er 4 timer koketid for å ikke få ræva effektivitet.

Kan det bli helt pyton?
 
Køyr på. Du får litt meir karamellisert preg frå kokinga, men det funkar fjell. Har erfaring med både 2, 4 og 6 timar i koking av Imperial Stouts. Tilsett humle som normalt, dvs ikkje kok lengre enn 60 min.
 
Lettere faktisk, jeg ville trodd det motsatte. Ja, tar risken med det du beskriver som "jammy".

Har 76% pale oppi der, og 4% munich II. De ni andre sortene er ymse godsaker. Jeg vet ikke hvis en krystallmalt blir mer "jammy" enn basemalten vil bli hvis den blir kokt like lenge?

Jeg er en smule bekymret for FG'en. Sist jeg prøvde denne så tok jeg ikke høyde for lavere effektivitet, et sted må man jo starte når man skal finne ut av ting.. Uansett, den startet på 1.086 og FG på 1.027. Jeg har litt i bakhodet på hva en (kalkulert) høyere OG på nesten 20pt vil gjøre. Men hvis karamelliseringen faktisk bidrar til lettere fermenterbar vørter så er jeg litt mindre bekymret.

Kommer til å pumpe på med o2, igjen om 8-12 timer, og har tonnevis med frisk chico slurry i kjøleskapet. Tenker å tilsette ca 275ml tykk slurry.
 
Må komme meg på kurs. Hvor lærer dere smaken av "jammy"?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det går mot vår nå Miguel. Det kan snart bli 15 timer koketid når bjørkesafta skal kokes.
-Øvelse gjør mester :)
 
Bjørkesafta dret jeg i.

Men jeg vet ikke, blir dette brygget bedre? Det ble brygget rundt da jeg startet tråden, men det er latterlig tjukt. Amerikanske eikechipsene som det stod på i en uke gjør det nesten kvalmende. "Folk" mener at chips-smaken demper seg med lagring. Tenkte egentlig å lagre dette frem til 9. April, men det er for mye vanilje fra chipsene og det er tjukt som olje. Har forøvrig aldri lagret en eneste øl lengre enn to-tre måneder før, er for lat til det. Chipsene maskerer mye av den gode maltsmaken som egentlig er massivt god.

Akkurat nå virker det som at jeg botcha hele brygget med de amerikanske chipsene. Kvalmende vanilje overalt.
 
Uten å ha smakt ditt brygg er jeg av den oppfatning at det meste av "krydder" tilsatt i øl blir mildere over tid. Har ein juleporter fra februar med vanilje, kanel, appelsin og kaffi som skal få stå seg nettopp til jul :)
 
OG var 1.104 og FG 1.026. Jeg bommet på begge deler, target var 1.105 og 1.027, veldig små avvik på et så stort øl, og sikkert litt avvik i målingene, men alt i alt helt greit.

Men det er førsteerfaringen med de for!"#¤"¤#&¤% amerikanske eikechipsene som jeg føler har botcha hele pakka. Skulle være en hyllest-øl, lite hypp på å helle ut nærmere seks timer kok og en hyllest til en nasjonalhelt. Tror jeg bare driter i alt og flasker den og glemmer den og ser hva som skjer. Jeg fant jo en flaske under jorden her fra i høst, så å lagre øl klarer jeg visst, egentlig.

Inspirert av den danske filmen blinkende lygter og den ene bikkja mi skal jeg vokse korkene og grave de ned i hagen. Det smaker som mer 9.April 2017 enn 2016 akkurat nå.
 
Tilbake
Topp