5 liter trub i gjæringskaret

Hei!
Var litt kjapp etter nedkjøling av vørter i dag. har 5 liter trub i gjæringskaret etter 6 timer:(
Har dette noe å si? Bør jeg stikke om? Vil trubbet synke ned til slutt? Noen med innspill her?
 
Dette går fint, den vil komprimeres godt om du er tålmodig. Det kan også bare være koagulerte proteiner du ser, og de vil ikke være merkbare.
RDWHAHB
 
Ordner seg nok.. Er det mye humle så blir det en god del i karet. Komprimeres etterhvert, som Håvard sier!

Har selv opplevd mye trub i karet. Men hadde mindre vørter totalt i bøtta. Ble bare 14 liter til flasking
 
Var en del humle i oppskrifta ja. Jeg må lære meg å ikke stresse.
Håper at den lille ølskvetten jeg sitter igjen med i hvert fall blir god.:rolleyes:
 
Har en IPA som står til slutten av gjæringen sin nå. Den hadde 7,5 l trub/ protein av 23 l før gjæringen startet. Er bare to og en halv nå.
Det så ut som snøstorm i karet under stormgjæringen

Så det går nok bra!
 
5 liter grums på en vanlig full bøtte er ikke noen katastrofe.
Har 12 liter på 25 liter etter 16 timer. Betydelig bedre i går kveld for da var forholdet grums/klar vørter 23-2 :rolleyes:
Mye rug gjør visst noe rart med vørteren.
 
Jeg bruker sil= lite grums med. (men ikke på alt jeg brygger) Pellets suger jo til seg øl!
 
Humleposene ble vridd tørre da de ble tatt opp :)
Men kun 230g humle kan alene ikke forklare mengden.
 
2 dager inn i gjæringen og gjærlåsen er i "storform". Ening med Tsveri, snøstorm i karet. Men
såg at trubben hadde senket seg før stormgjæringen begynte. Så det blir vel mye øl til slutt.;)
 
Litt på siden av hva tråden handlet om, men er nede i rundt fire liter grums nå etter vel en uke.
Tørrhumlet i går og var det ganske grumsete. Forventet vel det men det virket også som det var mye tykkere enn annet øl jeg har laget. Vil 40% rug gi slikt resultat også når det er drikkeklart?
 
Tilbake
Topp