50 liter, brygge (APA/IPA) for første gang. Ønsker et dytt i riktig retning.

Hei medbryggere!

Jeg skal nå ta fatt med mitt første brygg, og tenkte å være litt ambisiøs og lage 50 liter vørter. Jeg er veldig glad i IPA, men er ikke fremmed for en APA i det bitrere sjiktet.

Jeg har fått en grei oversikt på hvordan prosessen foregår, men har litt problemer med å finne ut av mengder. Dersom det er en kalkulator der ute en nybegynner som meg forstår godt, henvise meg gjerne!

Ellers er jeg også litt usikker på hvor mye, og hvilken malt jeg skal bruke under oppvarming før koking og som passer til en APA/IPA?
Ved innkjøp valgte jeg Maris Otter Pale malt som grunnmalt.

Jeg ser for meg en APA/IPA med 6-6.5% alk, som skal kunne nytes flere av ila. en kveld.

Å blande forskjellige malttyper og humle skal gå greit.

Forventningen med dette innlegget er ikke at noen skal gjøre alt for meg, men dytte meg litt i riktig retning. All hjelp mottas med et stort takk!

Utstyr

Nybegynnersett fra bryggselv.no, + ekstra gjæringskar
Humleposer
Beer Brew 60

Ønsker å lage:

50 liter ferdig APA/IPA, 6 - 6.5% alk.

Av malt har jeg:

25kg Maris Otter Pale Malt 5 EBC

2kg Amber Malt 125 EBC

2kg Red Crystal 400 EBC

2kg Red X 30 EBC

2kg Munich Malt Lys 15 EBC

2kg Crystal Malt 120 EBC


Av humle har jeg (pellets)

1kg Chinook

1kg Centennial

1kg Cascade

1kg Amarillo

200g Citra

Gjær

8 stk Safale US-05 11,5g

Er det ellers noe jeg mangler og burde kjøpe inn?

Alle innspill/henvisninger mottas med takk!
 
Beercalc er en grei gratiskalkulator som lar deg bygge oppskrifter selv, legge inn oppskrifter du finner rundtomkring eller som du finner i beercalcs store oppskriftsdatabase. Vær bare oppmerksom på at det finnes ganske mange tullete og dårlige oppskrifter, det er greit å sjekke om de har vunnet noen priser eller har noen "Tasting notes".

Beersmith 2 er en god kalkulator som man betaler for. Den har et hav av funksjoner som man trenger, er kjekk å ha og noen man aldri kommer til å bruke. Oppskriftsdatabase finnes også her.

Effektiviteten din er avgjørende for den totale maltmengden du trenger for å oppnå en gitt OG ved et gitt volum vørter til gjæring. Det er sikkert greit å beregne med 65-70% første gangen. IPA/APA er humlerike øl. Utbytte av humlen påvirkes av OG, det vil du se i kalkulatoren.

Avdampingen under kok øker SG (OG) her er det greit å estimere 10% pr time. Man bør ha over 8% for å kvitte seg med DMS, jeg ligger på ca 15% med full kjele.

Når det gjelder ingrediensene dine så tror jeg du har et godt utgangspunkt for mye godt øl. Mitt råd er å være forsiktig og konservativ med spesialmalt og humleskjema i de første oppskriftene. Det var ikke jeg og resultatet var mildt sagt interesant... IPA ble dobbelIPA, saison ble Imperial india saison og pilsneren ble kanskje bock-øl? Nå har jeg gått litt tilbake og forsker litt på singelhops med enkle maltsammensettinger de gangene jeg lager oppskriften helt selv. Andre ganger tar jeg oppskrifter som virker bra og så justerer jeg forsiktig litt dersom jeg endrer noe i det heletatt. En god APA/IPA kan godt være bare f.x maris otter malt og kun cascade humle, en såkalt SMASH (Single Malt and Single Hop). Neste gang kan man legge på et spesialmalt og kanskje en humle til. Det er i alle fall min erfaring, men øl ble det av mine bravader også! :ilike:
 
Til ipa kan du bruke 100% pale og kun ein type humle, men du kan selfølgelig eksperimentere med litt spesialmalt og fleire humletyper om du vil. Les litt om kva humle som passer til bitterhet/aroma. Alle humlene du har passer fint i både ipa og apa. Og du har malt nok til mange typer øl :)

Lykke til, ølet vert nok bra uansett :)
 
Tusen takk for gode svar!

Jeg ser litt på http://byo.com/resources/brewing  --> I fare for å virke dum, jeg skjønner ikke helt hva attenuation betyr, eller hva jeg skal regne som utgangspunkt.

Tror jeg går for en spesialmalt i oppvarmingsfasen for en spennende farge, pale malt for brygget, og 1-2 humletyper. Kjenner at jeg er litt spent nå.
 
En sikker vinner er 10% krystall malt og 90% pale malt. Jeg personlig liker å bruke en del krystall og mye humle på slutten.
 
John P skrev:
En sikker vinner er 10% krystall malt og 90% pale malt. Jeg personlig liker å bruke en del krystall og mye humle på slutten.

Takk.
Men når du sier 10% krystall, mener du da 10% av mengde pale malt? Grunnen til at jeg spør er dersom jeg beregner en mengde pale malt for å få 6% alk, vil vel styrken gå ned dersom man erstatter en del av pale malt med spesialmalt da sukkeret ikke trekker ut i vørteren?
 
Prosentene er av total mengde malt.
Og du mesker alt sammen :)
Har til nå satt syv sett og en jeg eksperimenterte og satt sammen selv, ble bra resultat av eksperimentet.
Brukte brewtoad.com for å justere til ønskede parameter, men skal kjøpe beersmith for å leke mer fremover for å sette sammen en ny en neste uke :D
 
Mitt forslag er følgende:
Bruk ca 85% Maris Otter.
Ta med ca 10% Munich malt og ca 5% av Crystal malt.
% er av total maltmengde. På IPA ville jeg prøvd å ikke gå over 5% med Crystal malt.

Angående humlene kan du lage en blanding av de du har i 1kg pakkene, og bruke Citra som bitterhumle.
Hvor mye du skal ha i hver gang er ikke lett å gi noen fasit på, men vil tro du må ha i et sted mellom 50g og 100g av blandingen på 20, 15, 10, 5 og 0 minutter. Og tørrhumle med ca 2g av humleblandingen pr. liter etter ca 5 dager i gjæringen.

Lykke til  :hadet:
 
90% Pale Malt
5% Munich
5% Crystal

Bitre med Chinook på 60 min. Kjør så på med Cascade/Amarillo/Citra i salig blanding. Tilsett ved 15, 10, 5 og ved kokeslutt (flameout). Hvis du ikke ønsker et svært humlet øl, vil nok 33G per tilsetning være omtrentlig OK. Juster Chinook til ønsket IBU (pass på at den balanserer godt mot SG/OG - sødme mot bitteret). Dette forteller gjerne bryggeprogramvaren deg.

Tørrhumle med 1-2g/l av humlene du benyttet mot slutten av koketiden. Gjær på 15-18c for en "clean" APA. Tilsett gjerne vannjustering i.hht artikkelen "Vann" her i medlemsseksjonen, da får du et mer fremtredende humlepreg og hjelper med å balansere PH i mesken.

Et annet godt tips er å justere vannet (mesk/skyll) ditt med lactic acid til ph 5.2, for å være sikker på å unngå astrigens.

Lykke til! :)
 
Kan være vansklig og bulseye % styrke på ukjent bryggeri, men hvis man skal ta med i bildet at man kan ha litt daarlig effektivitet så kan en 10 kilo pale og 500g crystall funke for malt. så er det bare og humle etter pre boil måling.
 
Hei igjen, og takk for alle innslag!

Nå har jeg fått mitt nye BB60, og i morgen tidlig starter bryggedagen. Jeg har bestemt meg (nesten) for å lage en APA, oppskriften jeg har snekret sammen er under, og jeg lurer på om det er noen innslag på om dette duger. Jeg gleder meg i alle fall svært mye! Føler meg som et barn på julaften, der alle pakkene er utelukkende til meg!

Gi gjerne en tommel opp eller ned.

På forhånd takk :)




Generell informasjon
Navn på brygget: Red IPA
Øltype: A. IPA
OG: 1.059
FG: 1.009
Farve (beregnet): 26.6 EBC
Beregnet bitter: 65.0 IBU
Vørtermengde: 52 l
Sluttvolum:   50   l

Malt & sukker
11500 gram  84.9 %      Marris Otter Pale Malt    5.9    EBC  
650 gram      4.8 %       Caramel/Crystal Malt     118.2 EBC
1000 gram    7.4 %       Munich Malt                   15     EBC
400 gram       3.0 %       Amber Malt                   400    EBC

Vann
35 liter til innmesking
30+   liter til skylling

Meskeskjema
90 min    67 ºC

Humle
50 gram    Centennial  10,0 % alfa  (pellet) koketid 60 min
50 gram    Chinook      13,0 % alfa  (pellet)  koketid 60 min
50 gram    Amarillo      8,5 % alfa   (pellet) koketid  30 min
50 gram    Cascade      5,5 % alfa   (pellet) koketid 5 min
50 gram    Amarillo      8,5 % alfa   (pellet) koketid  0 min
100 gram  (Amarillo/Citra)             (pellet) tørrhumle dag 5

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:   Safale US-05
 
Hei,

Om du treffer estimert OG og FG vil du ende opp med et øl på rundt 8%, noe som er litt heftig for en APA.

Jeg ville enten ha kuttet ned på maltmengden for å få en fin APA, eller steppet opp humlingen for å få en fin IPA.
 
Sture skrev:
Hei,

Om du treffer estimert OG og FG vil du ende opp med et øl på rundt 8%, noe som er litt heftig for en APA.

Jeg ville enten ha kuttet ned på maltmengden for å få en fin APA, eller steppet opp humlingen for å få en fin IPA.

Takk for innspill!
Har oppdatert oppskrift nå. Så at jeg hadde kalkulert med American IPA i Beersmith. Har nå gjort noen korreksjoner:

Lager en A. IPA.
Minsket mengde pale malt for å få lavere alkoholinnhold, synes 6.5 er nok.
 
om du karbonerer med sukker på flaske blir det endå litt meir alkohol. 0,2% - 0,3%
Hadde målt OG etter mesking (HUSK 20 grader eller så må du google en kalkis for å regne om) og funne ut om eg vil humle som IPA eller APA. Er jo en glidande overgong så det er jo en grei måte å brygge på når ein ikkje veit kva utbytte ein kan forvente å få.

hørest digg ut den øla di
 
Da er aller første bryggedag over. Startet 14.00, i seneste laget. Brukte tolv timer. Bommet litt på tidsberegning mtp oppvarming av skyllevann, for ikke å nevne mengde.

Ellers gitt det meget bra, synes jeg selv. OG havnet mellom 1.058 og 1.060 (noe skum, vanskelig å lese helt nøyaktig) ved 20 grader. Planlagt OG var 1.059. Fornøyd med den. Humlet som planlagt, og IBU skal forhåpentligvis lande på 65. Vørteren smakte himmelsk!

Nå er det bare å vente på at gjæren skal trekke litt i trådene.

Takk for hjelp og innspill :)
 
Da er SG målt til 1.010. Jeg har tørrhumlet med 150g Cascade og 100g Citra (52 liter, dag 7). Jeg skal flaske på mandag om en uke, altså etter 14 dager. For å få deilig humlearoma ala Lucky Jack, bør jeg tørrhumle noe mer ila. uken?
 
Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Ølet ble velbalansert mtp. fylde, bitterhet og alkohol. Har høstet mye ros for ølet. Ja, jeg vet at de fleste gjør det. Men det skal tross alt lite til å imponere den gjevne pilsdrikker. IPAen er ikke akkurat kompleks sammenlignet med vestkyst, men det var heller ikke målet. BB60 fungerer for meg veldig bra. Litt håndarbeid, men det er jeg jo vant til ::)  Kunne tenkt meg litt mer effekt på kokeelementet. Bruker dyppvarmer under oppkok. Funker bra.  Ellers skal jeg doble tørrhumling ved neste brygging (i morgen), og gjøre det i to steg. Ellers ble ølen veldig fin og klar når den fikk stått kaldt i kjelleren. Herlig :)
 
Tilbake
Topp