50L fat som gjæring/karboneringstank

Lurte på å begynne å bruke en Brite tank for å la siste fasen av gjæringen (sekundær gjæring) stå for karboneringen, og således slippe litt billigere unna, eh på en eller annen måte. Ser disse brygge-bling produsentene SS Brewtech, Blichmann reklamere heavy for dette, med sef med priser deretter.
Så går det ikke fint å gjøre dette i en vanlig 50l fat med G-kobling. Etter en uke med gjæring på den koniske kan vel dette la seg gjøre med litt triks og fiks? Er det noen som har prøvd og har noen erfaringer?
 
Lurte på å begynne å bruke en Brite tank for å la siste fasen av gjæringen (sekundær gjæring) stå for karboneringen, og således slippe litt billigere unna, eh på en eller annen måte. Ser disse brygge-bling produsentene SS Brewtech, Blichmann reklamere heavy for dette, med sef med priser deretter.
Så går det ikke fint å gjøre dette i en vanlig 50l fat med G-kobling. Etter en uke med gjæring på den koniske kan vel dette la seg gjøre med litt triks og fiks? Er det noen som har prøvd og har noen erfaringer?
Jeg kjøpte en 50 liter fra New Zealand, selvfølgelig ikke billig og få den sendt til Norge. Men angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte den.
Mange veldig bra funksjoner og tilleggsutstyr for injeksjoner av ymse art, bla. tørrhumling. Er man en racer på rustfri sveising kan man komme langt selv, evnt. om man kjenner noen som kan det. link: http://www.ubrew4u.co.nz/
 
Steike det var proffe greier, så det er ett 50l fat med trykkavlastningsventil og ett par andre greie og kran? Skulle tro om man fikk an å gjøre det på ett vanlig 50l fat, der har man CO2 inn (evt. med trykkavlastningsventil isteden) og Øl ut med stigerør for tapping....
 
Steike det var proffe greier, så det er ett 50l fat med trykkavlastningsventil og ett par andre greie og kran? Skulle tro om man fikk an å gjøre det på ett vanlig 50l fat, der har man CO2 inn (evt. med trykkavlastningsventil isteden) og Øl ut med stigerør for tapping....
Tror nok en kan skaffe seg hele delelisten på ebuy, ser en litt på nettsiden så er det bilde av alle komponenter. Er nok en jobb, men tror en kan komme rimelig nær originalen. Må kjenne en sveiser da;)
 
Tror nok en kan skaffe seg hele delelisten på ebuy, ser en litt på nettsiden så er det bilde av alle komponenter. Er nok en jobb, men tror en kan komme rimelig nær originalen. Må kjenne en sveiser da;)
Du kan ikke TIG sveise tc kuplinger rundt fatet med kun et 2`` hull på toppen av fatet og få dette til å bli sanitert. Det lar seg ikke gjøre. Det er heller ikke mulig å bruke hull punch når du ikke kommer til på baksiden
 
Har ingen kunnskap om sveising, men alle tc kuplinger er sveiset på fatet, på toppen er det en 4" tc. Hvordan de har fått det til vet jeg ikke, men at fatet funker er det ingen tvil om.
 
Det går fint ann å sveise på utsiden og alikevel få en fin og hygienisk sammensmelting på innsiden ved bruk av bakgass som formier eller argon.
Javel? Hvordan innspirerer du sveis innvendig via 2`` hull på toppen? Hvordan får du brukt sveisesyre innvendig? Og hvordan passifiserer du?
 
Sist redigert:
Javel? Hvordan innspirerer du sveis innvendig via 2`` hull på toppen? Hvordan får du brukt sveisesyre innvendig? Og hvordan passifiserer du?
Har du NS-EN ISO 9606-1 godkjenning?
Syrevask er jo bare å fylle på syre i tank, jeg jobber i en næringsmiddelbedrift der alle sveiser som er i kontakt med produkt skal være hygieniske, det er kilometervis med rør og ventiler som er sveiset, fra 1” til 4” til inspeksjon blir det brukt fiberoptisk kamera, jeg personlig har inngen godkjenninger, men alle som sveiser på utstyr som er i kontakt med produkt, skal være sertifiserte, vi har både egne ansatte sveisere og leier inn sveisere ved større prosjekt, alle er godkjente til dette, og avlegger jevnlig sveiseprøver for å fornye godkjenning
 
Ja takk for svar godtfolk men nå er jeg kanskje enda mer forvirret!. Hvis man skal bruke ett 50l bryggerifat som sekundærgjæringstank trenger man sveise noe da, kan man ikke bruke gas inn som "trykkavlastningsventil"/"spunding valve" og øl ut som tappekran. Temperatur er vel ikke videre interessant, for den er vel ganske nært det man setter kjøleskapet på siden det er sekundær gjæring? Og forresten tørrhumling, det driver ikke jeg med så det er ikke en problemstilling for meg! Jeg liker best tyske og engelske øl uten masse humle smak, esay does it! som de ikke sier i Unaiten...
 
Syrevask er jo bare å fylle på syre i tank, jeg jobber i en næringsmiddelbedrift der alle sveiser som er i kontakt med produkt skal være hygieniske, det er kilometervis med rør og ventiler som er sveiset, fra 1” til 4” til inspeksjon blir det brukt fiberoptisk kamera, jeg personlig har inngen godkjenninger, men alle som sveiser på utstyr som er i kontakt med produkt, skal være sertifiserte, vi har både egne ansatte sveisere og leier inn sveisere ved større prosjekt, alle er godkjente til dette, og avlegger jevnlig sveiseprøver for å fornye godkjenning
Så bra. Det er sikkert mange her inne som trenger sanitære sveisejobb så de kan vel henvende seg til deg?
 
Så bra. Det er sikkert mange her inne som trenger sanitære sveisejobb så de kan vel henvende seg til deg?
Skulle gjerne ha sagt att det går fint, men det går nok ikke, jeg klarer å lure til meg noen enkle sveiser i ny og ne på småting, men de har det ganske travelt, og må ta det i fritiden sin.
 
Oppdatering.
Nå har jeg prøvd dette etter å ha kjøpt inn fat, G-kobling og Spunding ventil. Jeg kjøpte også overgang til corny fat som jeg skrudde på g-kobling, da trenger man ikke koble til no på øl ut for å hindre øl ut sprut og kan bruke corny koblingene som før. Jeg brygget en Pale Ale med US-05, som gjæret i 5 dager på 18 grader i den koniske, så overførte jeg til 50l bryggerifat, satte spunding ventilen på 1 bar. Men jeg overførte nok for sent for trykket kom aldri høyere enn 0,4 bar på fatet, gjæring var nok over allerede, startet veldig raskt og sterkt. Jeg kuttet ikke stigerøret på,fatet, den konisk holder max 64l og det var vel 56l i det koniske gjæringskaret så fikk ikke med noe gjær eller grums. Øllet var gullende klart og godt. Gjæring under trykk var det dog nok ikke, får prøve igjen om snart.
 
Tilbake
Topp