Har en lervigs lucky jack som skal koke en time på 66 grader og 5 min på 78 grader. Hvordan fungerer dette om varmeplaten min bruker ganske lang tid på å komme opp i 78 grader.. bør jeg "ta" det av den 60 minuttene ?
Har en lervigs lucky jack som skal koke en time på 66 grader og 5 min på 78 grader. Hvordan fungerer dette om varmeplaten min bruker ganske lang tid på å komme opp i 78 grader.. bør jeg "ta" det av den 60 minuttene ?
Rekner med du skal meske, og ikkje koke. Malten skal meske på 66grader i ein time, og så 78grader i fem minutt. Dersom det er tungvindt, så kan du skippe siste steg. Kva utstyr bruker du?
Ok. Ein mulighet er å koke opp nokre liter vatn og tilsette etter 60 min for å øke temp. Då må du selfølgelig meske med litt mindre vatn i starten. Det er kalkulatorer på nett der du finner ønska volum. Alternativt kan du varme opp som vanlig, berre pass på at du ikkje svir meskeposen.
Et godt spørsmål, jeg har også lurt litt på dette. Jeg brygger på Bratberg, som har to elementer på 1000W og 1500W. Bruksanvisningen slår tydelig fast at begge elementer samtidig må kun brukes med bare vann i kjelen. Altså kan jeg bruke maks 1500W til utmeskingen. Og da går det hvertfall en halv time å øke temp fra 66 til 77 grader. Da blir total mesketid et sted mellom 1,5 og 2 timer. Er det noen meskeguruer eller kjemikere som kan si noe om hva så lang mesketid gjør med vørteren?
Jeg brygger også på en Brattberg, der jeg har begge elementene inne samtidig uten probelmer.
Det går mye fortere å komme opp i 78-80 grader. Har aldri hatt noe problem med det på mine 25 brygg.
...det tror jeg ikke du skal bry deg så mye om I verste fall kan du få litt brent mesk, men det gjelder vel heller når man koker på høy effekt over lengre tid. Bruk begge elementene du! :skitbra:
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.