60 vs. 90 min

Jeg prøver å lese og forstå litt mer rundt fordelene ved å meske og koke i 90 min kontra 60. Er det noen som kan forklare dette litt ukomplisert? :)
jeg skjønner at man vil få ut mer gjærbart sukker ved å meske i 90. Og man vil få sans en høyere OG ved å koke i 90, men finnes det også andre grunner?
Når man koker i 90 min, er det da hensiktsmessig å tilsette bitterhumle ved kokestart, eller får man samme resultat som å tilsette på 60? 
 
Ved koking bruker man lengre koking for å unngå DMS (kållukt), spesielt i pils og annet øl som inneholder store andeler lagermalt. Ellers så brukes lengre koking for å koke inn vørteren (mindre vørter med høyere OG, som du nevner) eller/og for å få litt karamelisering av vørteren nederst i kokekaret eller ved elementene. Ølet blir gjerne også litt mørkere ved lengre koking, bare tenk på Pilsner Urquell som er kokt i flere timer, om ikke jeg tar feil.

Mesking, tja, her kommer det litt an på. Pleier selv å meske i 5 kvarter, men er man litt treig så kan det fort bli en halv time lengre. Det er bedre å meske for lenge enn for kort ihvertfall, for dårlig forsukring kan føre til dårlig utbytte og tåkete øl pga resterende stivelse (som altså ikke er tilstrekkelig nedbrutt til enklere sukkermolekyler).

Mao, ikke så farlig om begge varer litt lengre, det er bedre enn for kort. Og ja, ved humletilsetning så vil du få bitrere øl ved lengre koking. Bare før inn oppskriften din i www.beercalc.dk for eksempel, og endre på koketiden til humle. Da vil du se at IBU stiger. ;)
 
Eduard skrev:
Mao, ikke så farlig om begge varer litt lengre, det er bedre enn for kort. Og ja, ved humletilsetning så vil du få bitrere øl ved lengre koking. Bare før inn oppskriften din i www.beercalc.dk for eksempel, og endre på koketiden til humle. Da vil du se at IBU stiger. ;)

Er det noe IBU å hente ved koking over 1 time ?
Jeg erfarer det er lite.
Noen sverger for kortere koketid og mere humle, det er jo en måte å bruke opp de siste 20 gram istdenfoe at det blir liggende til det blir gammelt eller kastet, alt etter hvor ofte hver mann brygger.
 
Tilbake
Topp