7Fjell oppskrifter

Noen som vet hvilket utbytte 7Fjell/Gahr har regnet oppskriftene ut fra. Ser på Svartediket at han har brukt 85% effektivitet. Vi har 65% og sliter litt med for mye spesialmalt hvis vi kun legger inn % tallen i oppskriftene.

Hilsen ivrig 7Fjell brygger
 
Litt av problemet med disse oppskriftene som er i %, men fult løsbart. Bruker å gå ut fra 75% effektivitet, eventuelt mer, hvis det er beskrevet. Legger inn oppskriften ut fra totalt 10 kg malt, justerer vannmengde til OG i oppskriften, før jeg justerer til den effektiviteten jeg har. Justerer så tilbake mengden spesialmalt til det den var, sånn ca. Sjelden oppgis jo farge, så det blir jo sånn ca.
Åkke som, helt likt blir det jo aldri, samme hvor lyst man har til å si at det ble det, men sånn ca. blir det alltid :)
 
Hvis jeg har forstått riktig og det ikke er konvertering av sukker dere snakker om så blir effektiviteten avgjort av hvor mye vørter man mister på veg til koke kjelen. Så mengden spesial malt blir ikke påvirket av effekten.
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
 
Hvis jeg har forstått riktig og det ikke er konvertering av sukker dere snakker om så blir effektiviteten avgjort av hvor mye vørter man mister på veg til koke kjelen. Så mengden spesial malt blir ikke påvirket av effekten.
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
Her er det snakk om konvertering av sukker. Hvor mye malt for å få en gitt OG.
 
Med riktig ph, temperatur og tid trur jeg nesten alle vil få same konvertering av malt til sukker. Et et annet spørsmål er hvor mye sukker man legger igjen i meske karet, men jeg vil anta at man legger igjen like mye smak?
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
 
Oppskriften ligger på http://www.7fjellbryggeri.com/brewoursvartediketblackipa har ingen sånne tall. Hva som er din totale effektivitet (brew house) er aldri den samme som andre så bruk den mengden med malt du trenger for å nå oppskriften sin OG.
Spesialmalt bør ikke skaleres opp. Da får du fort et veldi annet øl. Legger jeg i Gahr sine tall fra Svartediket oppskriften han har lagt ut på forumet får jeg 84% effektivitet noe som stemmer godt med hans 85% som han skriver. Når jeg har 65% blir bruken av spesialmalt alt for høy. Regner først ut hva han bruker med 85%, beholder spesialmalt mengden og skalerer opp med basemalt. Spm blir om han bruker 85% som utgangspunkt i alle oppskriftene!
 
Jeg trur fortsatt du burde skalere alle maltene etter prosenten oppgitt. Hvis ikke antar du at du har f.eks 85% ekstrakt av smak, men bare 65% ekstrakt av sukker?
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
 
Bruker man ikke riktige mengder i hht oppskrift blir det vel feil iom at man sitter igjen med prosentvise like mengder fra hver av malttypene etter skylling, eller ved no-sparge for den saks skyld. Man mesker jo også til basemalten er konvertert.
 
Har du noe belegg for en sånn påstand?
Ikke annet enn at Jamil Zainasheff ( og andre jeg har snakket med) sterk anbefaler å ikke gjøre det når det gjelder sukkerutbytte. Har selv laget 2-3 øl hvor vi har skalert hele oppskrifter med utbytte på 80%. Når vi gjør dette med vårt bryggeri med 65% utbytte blir øllet veldig annerledes enn originalen. Skalerer vi kun med basemalt blir øllet tilnærmet likt (dette gjelder selvfølgelig med samme størelse på batchen). Men hvis noen mener noe annet er jeg selvfølgeli åpen for innspill.
 
En form for nyere mattematikk da? Trodde % beregninger var rett fram. Har aldri oppfatt det på noen annen måte. Høres noe merkelig ut og sliter med å se logikken, ikke at det er noe nytt dog
 
Hvis noen vil søke så har sjefen :) (Gahr) skrevet noe om dette i en annen tråd.
Men hva den heter, nei det er glemt.
 
Hvis noen vil søke så har sjefen :) (Gahr) skrevet noe om dette i en annen tråd.
Men hva den heter, nei det er glemt.
Kanskje denne du tenker på. Her har vi svaret på utbytte i hver fall :) 85%

Jeg kan bare svare for Gahr ed.- og ABC-settene, men jeg tar alltid utgangspunkt i mitt eget oppsett og mine egne tall. Selv har jeg stort sett et utbytte på rundt 85 % (med MINE tall og MINE beregninger, det er ikke sikkert Gahrsmith vil stemme 100 % overens med f.eks. Beersmith). Når oppskriftene lages oppgis det så en omtrentlig OG (i tilfellet American IPA 1063-1067, der det høyeste tallet antar et utbytte på ca. 85 %) for å ta (litt) høyde for variasjoner. Hvis du vet utbyttet i eget system, kan du gjøre en kjapp beregning på grunnlag av den totale maltmengden i settet og se om du vil bomme stygt på dette nårdu sikter på 25 liter vørter. Hvis utbyttet ditt er en del lavere, kan du ev. bryke en mindre vannmengde eller koke vørteren litt inn før humletilsetningene.
 
Hva ville du gjort @Gahr med et bryggeri med 65% utbytte. Eskalere hele oppskriften eller bare legge til ekstra basemalt for å treffe riktig OG????
 
Nei, tror det var en annen tråd og som ikke nødvendigvis hadde noe med oppskrifter fra han å gjøre.
(Har ikke lest resten av tråden du har hentet dette fra)
 
Nei, tror det var en annen tråd og som ikke nødvendigvis hadde noe med oppskrifter fra han å gjøre.
(Har ikke lest resten av tråden du har hentet dette fra)
Husker du hva han mente om eskalering?? Har lest boken til Jamil og han er veldig klar på at spesialmalt ikke bør eskaleres opp.
 
Lurka litt på brewers friend. Her er hjelpeteksten til skalering der:
  • Scaling by Efficiency will only impact mashable fermentables and custom fermentables.
  • To keep the OG exact, the base malt is then selected and fine tuned. This will result in small changes in color.
  • A small change to the amount of dark malts, holding water volume fixed, leads to large changes in SRM and flavor. Therefore, only malts with a Lovibond below 15 are adjusted by this scaling method.
Do not use this tool to scale up to production recipes without expert input!
 
Lurka litt på brewers friend. Her er hjelpeteksten til skalering der:
  • Scaling by Efficiency will only impact mashable fermentables and custom fermentables.
  • To keep the OG exact, the base malt is then selected and fine tuned. This will result in small changes in color.
  • A small change to the amount of dark malts, holding water volume fixed, leads to large changes in SRM and flavor. Therefore, only malts with a Lovibond below 15 are adjusted by this scaling method.
Do not use this tool to scale up to production recipes without expert input!
Bra jobba @steinmb !!!!
 
Tilbake
Topp