Å røre eller ikke røre?

Jeg ser det skrives en del forskjellig om å røre i mesken. Noen ganger får jeg inntrykk av at "jo mer jo bedre" er svaret, mens andre rører minst mulig.

Jeg har foreløpig ikke pumpe på min BB30, så jeg tapper ut og heller over med jevne mellomrom for å sirkulere...

Hva er deres erfaring med effekten av røring?
 
Dette kommer vell an på hvilke oppsett man har og hvordan det fungerer. Men det skal ikke være noe negativt å røre i mesken.
Røring i mesken vil hjelpe på effektiviteten og at temperatur i mesken er jevnere. Dette kan man og oppnå ved å bruke pumpe og ved å bruke en form for temperatur kontroll.
Dette kommer vell egentlig mer på oppsette og utstyr. Kanskje personlige preferanser også ;)

Selv rører jeg et par ganger i løpet av mesking og sirkulerer med pumpe for å få klar vørter.
Øl med OG rundt 1055 ligger jeg på en effektivitet rundt 80-85% som jeg er helt fornøyd med.
 
Jeg sirkulerer vørteren kontinuerlig gjennom en bunnrist, og rører med jevne mellomrom for å få bedre distribusjon av den temperaturregulerte sirkulasjonstrømmen. Jeg passer på å ikke røre i det nederste laget for at denne skal fungere som et filter.
 
Larzan skrev:
Jeg sirkulerer vørteren kontinuerlig gjennom en bunnrist, og rører med jevne mellomrom for å få bedre distribusjon av den temperaturregulerte sirkulasjonstrømmen. Jeg passer på å ikke røre i det nederste laget for at denne skal fungere som et filter.

Ah, jeg har muligens rørt litt langt ned jeg da... skal prøve å holde meg unna det nederste laget når helgens amerikanske IPA skal brygges ;D
 
Jeg har også prøvd å unngå å røre i bunn, men opplever ofte at når jeg har rørt på toppen så tetter det seg i bunn med mindre jeg rører der også.
 
Vi har rørt ca hvert 3-4 minuttt og sirkulert kontinuerlig. Dette har gitt oss mye høyere effektivitet. Opp mot 1.070 med 25 liter i gjærkar.

Vi rører også helt i bunn og har egentlig ikke tenkt over om vørteren blir mindre klar av det..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg rører også helt i bunn men de siste 5-10 min av sirkuleringen rører jeg ikke slik at jeg får en tett maltseng i bunn for filtrering. Har fungert veldig bra for min del :)
 
Min erfaring er når jeg har mye malt i BB30, opp mot 7kg, så tetter det seg etterhvert og jeg løsner på malten også helt i bunn ved behov. Jeg sirkulerer med pumpe iallefall siste 40 min av meskingen og rører ikke siste minuttene. Når jeg brygger med mindre malt trenger jeg ofte ikke ikke røre i det hele tatt, men roter litt i malten likevell. På et av mine første brygg rørte jeg helt på slutten og øllet ble meget uklart, så det unngår jeg nå.
 
Jeg har igrunn aldri brygget på BB30 med mindre enn 6,5kg i maltrøret, og da MÅ man røre helt til bunn innimellom, ellers kan man glemme å nå ønsket OG. Jeg støtter Karl Johan's utsagn her; ikke noe røring de siste 10-15 minuttene, bare la det sirkulere saktere og saktere, slik at det ikke renner over i maltrøret. Da får man en klarere vørter, og skyllingen etterpå går saktere, og dermed får man skylt ut malten bedre óg. :)
 
Da prøver jeg med på røring helt i bunnen underveis og holder meg unna bunnen siste kvarteret på søndagens IPA :)

Takk for alle tips  :amen:
 
Jeg har de siste gangene tenkt på å heve maltrører men fortsette sirkuleringen 10 min etter dette. Har ikke fått testet det enda.
Tror det vil suge ut enda mer maltgrums og proteiner som vil bli renset i maltsenga. Noen som har prøvd og har erfaringer?
 
Tilbake
Topp